ممکن است خوردن صبحانه هیچ جایگاهی در برنامه غذایی شما نداشته باشد یا آخرین موردی باشد که در لیست کارهای خود قرار می دهید. با این حال، باید بدانید که صبحانه سالم و مقوی سوخت مورد نیاز بدن شما را برای شروع یک روز جدید تامین می‌ کند. از طرف دیگر، مصرف آن برای سلامتی تان مفید است. بنابراین، بهتر است این وعده غذایی مهم را فراموش نکنید. در این مقاله، لیستی از بهترین و مقوی ترین صبحانه های دنیا را برای شما آماده کرده ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مطلب مرتبط: مضرات صبحانه نخوردن جدی تر از چیزی است که تصور می کنید!

معرفی مقوی ترین صبحانه های دنیا

در کشورهای مختلف از غذاهای متنوعی به عنوان صبحانه استفاده می شود. در اینجا به معرفی چند نمونه از مقوی ترین و محبوب ترین آن ها می پردازیم:

چیلبیر

چیلبیر، یکی از صبحانه های معروف کشور ترکیه است که با استفاده از تخم مرغ درست می شود. برای تهیه این صبحانه خوشمزه، آب و کمی سرکه سفید را داخل قابلمه ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید تا به نقطه جوش برسد.

آب درون قابلمه را با استفاده از قاشق به صورت دورانی هم بزنید تا حالت گرداب ایجاد شود. یکی از تخم مرغ ها را وسط گرداب شکسته و صبر کنید تا سفیده آن ببندد. تخم مرغ را از قابلمه خارج کرده و روی دستمال قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس تخم مرغ بعدی را به همین شیوه بپزید.

ماست، سیر رنده شده و کمی نعنا و جعفری خرد شده را با هم مخلوط کرده، کف بشقاب ریخته و تخم مرغ را روی آن قرار دهید. کمی پودر فلفل و زیره را با کره تفت داده و روی تخم مرغ بریزید.

تخم مرغ، یکی از سالم ترین و مقوی ترین صبحانه های دنیا است. مصرف این ماده غذایی در وعده صبحانه احساس سیری را افزایش و کالری دریافتی را در وعده غذایی بعدی کاهش می‌ دهد. در زرده تخم مرغ آنتی اکسیدان هایی به نام لوتئین و زآگزانتین وجود دارند که از بیماری های چشمی مثل آب مروارید جلوگیری می کنند. کولین موجود در تخم مرغ هم یک ماده مغذی بسیار مهم برای مغز و کبد محسوب می‌ شود.

چیلبیر یکی از مقوی ترین صبحانه های دنیا است

املت گوجه فرنگی

املت گوجه فرنگی، یکی از مقوی ترین صبحانه های دنیا و از خوشمزه ترین صبحانه های ایرانی به شمار می رود. اگرچه گوجه فرنگی و تخم مرغ اصلی ترین مواد اولیه این غذا را تشکیل می دهند، اما می توانید مواد دیگری مثل پیاز، فلفل دلمه ای و قارچ هم به آن اضافه کنید. برای تهیه املت باید گوجه فرنگی رنده شده را چند دقیقه تفت داده و سپس تخم مرغ، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.املت گوجه فرنگی حاوی پروتئین، فیبر، سلنیوم، ویتامین های گروه B و آنتی اکسیدان های مختلف مثل لوتئین، زآگزانتین و لیکوپن است. این صبحانه محبوب به دلیل داشتن گوجه فرنگی به حفظ سلامت قلب و پوست کمک کرده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

مطلب مرتبط: انجام ورزش قبل از صبحانه 2 برابر چربی سوزی می کند!

املت مدیترانه ای

برای تهیه این صبحانه سالم و لذیذ باید 2 عدد تخم مرغ، 1 قاشق غذاخوری شیر، اسفناج، گوجه فرنگی، زیتون و پنیر فتای خرد شده و فلفل قرمز را با هم مخلوط کنید. سپس تابه را با مقدار کمی روغن زیتون چرب کرده و مواد را داخل آن بریزید.

املت مدیترانه ای، یکی از مقوی ترین صبحانه های دنیا است و به دلیل داشتن پروتئین و فیبر می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. تحقیقات نشان داده افرادی که در وعده صبحانه تخم مرغ می خوردند در مقایسه با کسانی که شیرینی مصرف می کنند، احساس سیری بیشتری دارند.

مطلب مرتبط: میل به خوردن غذاهای ناسالم را با این 11 راهکار کنترل کنید!

عدسی

هنگامی که درباره مقوی ترین صبحانه های دنیا صحبت می کنیم، عدسی یکی از بهترین غذاهایی است که می توانیم در این لیست قرار دهیم. این صبحانه خوشمزه ایرانی با عدس و پیاز تهیه می شود که می توانید طبق سلیقه خود به آن مواد دیگری مثل رب و سیب زمینی هم اضافه کنید.

25 درصد کالری عدس از پروتئین تامین می شود. به همین دلیل، از این ماده غذایی به عنوان یک جایگزین عالی برای گوشت یاد می شود. در عدس مقدار زیادی ویتامین های گروه B، منیزیم، روی، پتاسیم و آهن یافت می شود. آهن، یکی از املاحی است که ممکن است در رژیم گیاهخواری به اندازه کافی وجود نداشته باشد. فیبر موجود در عدس به حفظ سلامت روده و افزایش باکتری های مفید آن کمک می کند. مصرف عدس عملکرد روده را بهبود داده و از یبوست جلوگیری می کند.

عدسی یکی از مقوی ترین صبحانه های دنیا است

حلیم

حلیم یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که هم در وعده صبحانه و هم به عنوان نذری استفاد می شود. این غذا خاصیت سیرکنندگی زیادی داشته و به دلیل داشتن گندم و گوشت جزء مقوی ترین صبحانه های دنیا قرار می گیرد. در این غذا مقدار زیادی پروتئین، آهن، روی، سلنیوم و نیاسین (ویتامین B3) وجود دارد. استفاده از گندم سبوس دار در تهیه حلیم به درمان یبوست و پیشگیری از سرطان کمک می کند. معمولا حلیم را همراه با دارچین و شکر می خورند. بهتر است افراد چاق و بیماران مبتلا به دیابت از افزودن شکر به این غذا خودداری کنند.

مطلب مرتبط: سالادهایی که چاقی می کنند را بشناسید!

اوتمیل

برای تهیه اوتمیل، 8 قاشق غذاخوری جو دوسر را با 2 لیوان شیر مخلوط کرده و با حرارت ملایم بپزید. بعد از اینکه جو دوسر کمی نرم شد، 2 قاشق غذاخوری عسل و کمی پودر نارگیل به آن اضافه کنید. 1 عدد موز پوره شده را به شیر اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. سپس می‌ توانید دارچین را اضافه کنید. هنگامی که جو دوسر لعاب دار شد، شعله را خاموش کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

جو دوسر، بهترین انتخاب برای طرفداران غلات است. این ماده غذایی حاوی یک فیبر منحصر به فرد به نام بتا- گلوکان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بتا- گلوکان به کاهش چربی‌ خون کمک کرده و احساس سیری را افزایش می‌ دهد. در جو دوسر آنتی اکسیدان هایی وجود دارند که برای سلامت قلب مفید هستند و فشارخون را کاهش می دهند.

اگر جو دوسر را همراه با شیر مصرف کنید، یک صبحانه پرپروتئین و پرکربوهیدرات دارید که می تواند شما را تا وعده ناهار سیر نگه ‌دارد.

مطلب مرتبط: روش های لاغری و کاهش وزن که دانشمندان به شما توصیه می کنند!

اوتمیل یکی از مقوی ترین صبحانه های دنیا است

فرنچ تست

برای درست کردن فرنچ تست یا تست فرانسوی، 2 عدد تخم مرغ را در ظرفی شکسته، به آن کمی وانیل اضافه کرده و کاملا هم بزنید. سپس به ترتیب 1 لیوان شیر، 3 قاشق غذاخوری شکر و کمی دارچین و نمک اضافه کرده و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

کمی کره داخل تابه ریخته و آن را روی اجاق گاز قرار دهید. 2 طرف نان تست را با مخلوط شیر و تخم مرغ آغشته کنید. سپس آن را داخل تابه قرار دهید تا هر 2 سمت آن سرخ شود. نان های سرخ شده را داخل ظرف مورد نظر گذاشته و با عسل، مربا، خامه یا شکلات و کمی میوه خرد شده سرو کنید.

فرنچ تست یکی از محبوب ترین و مقوی ترین صبحانه های دنیا است. این صبحانه لذیذ و پرطرفدار سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و مواد مغذی مختلف است. کالری حاصل از فرنچ تست به راحتی انرژی مورد نیاز شما را برای شروع یک روز تازه تامین می کند. اما اگر اضافه وزن، دیابت یا بیماری قلبی دارید، بهتر است از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید. چون یک غذای پرکالری محسوب می شود که در هر 2 برش آن حدود 500-300 کالری انرژی وجود دارد.

فرنچ تست از مقوی ترین صبحانه های دنیا است

فریتاتا

فریتاتا یا املت فرانسوی را می توان با استفاده از انواع سبزیجات و حتی گوشت تهیه کرد. ساده ترین روش این است که تخم مرغ، نمک، جعفری خرد شده و پنیر پارمسان رنده شده را با هم مخلوط کنید. داخل تابه مقداری روغن ریخته و آن را روی اجاق گاز قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، مواد املت را اضافه کنید. هنگامی که یک طرف املت کاملا پخت، آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم پخته شود. 

روش دیگر برای تهیه فریتاتا این است که گوجه فرنگی و قارچ خرد شده و سیر رنده شده را به طور جداگانه تفت دهید. تخم مرغ، جعفری، اسفناج و آویشن خرد شده، پنیر چدار رنده شده، کمی خامه، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. سپس سیر و قارچ تفت داده شده را به این مخلوط اضافه کنید.

کمی روغن داخل تابه ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، مایه املت را درون تابه ریخته و صبر کنید تا خود را بگیرد. حرارت را خاموش کرده، گوجه فرنگی های تفت داده شده را با کمی پنیر چدار رنده شده روی املت ریخته و ظرف را به مدت 5 دقیقه داخل فر قرار دهید.

مصرف غذاهای حاوی تخم مرغ، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید در ابتدای روز انجام دهید. پروتئین تخم مرغ هم احساس گرسنگی را به تاخیر می اندازد و هم به ساخت عضلات و حفظ سلامت مو، ناخن، پوست و استخوان ها کمک می کند.

در ادامه بخوانید: 8 ماده غذایی مهم در صبحانه که حتما باید بخورید!