مواد غذایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز ! رابطه  مستقیمی میان سرعت عملکرد مغز با مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم ،وجود دارد.به خصوص برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز باید رژیم غذایی سالمی داشته باشیم.اما برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز باید چه مواد غذایی را مصرف کنیم ؟

مواد غذایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

یک واقعیت غم انگیز در ذهن انسان وجود دارد و آن این است که با افزایش سن ،عملکرد آن نیز کاهش می یابد.با افزایش سن توانایی شناختی ما کاهش می یابد.در حالیکه ما همچنان به لحاظ جسمانی فعال هستیم و فعالیت هایی مانند کتاب خواندن ،روابط اجتماعی با دوستان و خانواده ،شرکت در فعالیت های ذهنی مانند حل کردن جدول ،پازل و.. را برای تقویت حافظه انجام می دهیم ،اما از سوی دیگر نباید تاثیر مواد غذایی در تقویت حافظه و افزایش تمرکز را نیز منکر شویم زیرا مواد غذایی یک مزیت اضافی برای بهبود عملکرد مغز هستند.اما برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز باید چه مواد غذایی را مصرف کنیم ؟

مواد غذایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

ماهی های چرب

مواد غذایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

اسید های چرب امگا 3 یکی از مواد اصلی برای تقویت مغز هستند.بهترین منابع امگا 3 در غذاهای دریایی و صدف دریایی ،ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن، صدف، ، ساردین، سالمون است.در واقع، در هر مرحله از زندگی، اسیدهای چرب امگا 3 نقش بسیار مهمی در سلامت مغز دارند.مصرف این نوع ماهی در دوران بارداری و تغذیه با شیر مادر برای سلامت مادران و سلامت نوزاد نیز بسیار مهم است.

همچنین اسیدهای چرب امگا 3 از مغز در برابر پیری محافظت می کنند.اسیدهای چرب امگا 3 بر توانایی افزایش قدرت مغز برای تعادل خلقی و همچنین محافظت موثر در زمینه اختلالات روانپزشکی جدی مانند افسردگی بالینی نقش موثری را ایفا می کنند.

میوه ها 

مواد غذایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

میوه ها یی مانند انواع توت ها، زغال اخته، تمشک، بلوبری همچنین در جلوگیری یا به تأخیر افتادن بیماری های مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون به علت خواص ضد اکسیداتیو، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد پرولیفراتیو آنها موثر هستند.

 انواع آجیل 

بهبود عملکرد مغز

آجیل ها غنی ازپروتئین، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمیایی است که به متابولیسم و سلامت قلب کمک می کنند.معمولا انواع مختلف آجیل  مانند بادام زمینی،  بادام و گردو ،حساسیت انسولین را افزایش داده و باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان می شوند.همچنین باعث کاهش التهاب های مزمن نیز می گردند.

در حالیکه فندق برای سلامت مغز بسیار مفید است ،اما به نظر می رسد گردو بهترین خوراکی برای افزایش عملکرد مغز است.در یک بررسی در یک مقیاس بزرگ مشخص شده است که مصرف روزانه 10 گرم گردو باعث افزایش سرعت پردازش  حافظه و تمرکز می گردد.


همچنین بخوانید :


زردچوبه 

 تقویت حافظه و افزایش تمرکز

زردچوبه واقعا یکی از مفیدترین مواد غذایی در این سیاره است.مطالعات انجام شده بر روی زردچوبه مشخص شده است که این ماده دارای فواید بسیار برای سلامت جسمی و همچنین بهبود سیستم ایمنی ،محافظت در برابر افسردگی، کمک به هضم و محافظت از قلب است.و اگر به طور موضعی استفاده  شود،یک ماده عالی برای پوست با خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد پیری و ضد سرطان است.همچنین زردچوبه برای سلامت مغز نیز بسیار مفید است.

علاوه بر داشتن خواص ضد عفونی آن ،زردچوبه  یک عامل تقویت کننده شناختی در مغز است.محققان کشف کردند که زردچوبه با ژن های مختلف مغز در ارتباط است که باعث بهبود حافظه، رشد سلول های مغزی و افزایش پیدایش عصبی می شود.

انواع کلم

کلم بروکلی و انواع کلم منبع خوبی از ویتامین K هستند که باعث می شود آنها مواد مغذی کلیدی برای سیگنالینگ های سلول های مغزی باشند.ویتامین K، ویتامین محلول در چربی، برای تشکیل اسپیگنیپید ها – نوع فراوان موجود در غشای سلولی مغزی ضروری است.اگر چه داده های مربوط به نقش ویتامین K در شناخت و رفتار محدود است،اما شواهد اخیر نشان می دهد که  اما ممکن است حافظه در افراد سالمند را بهبود بخشد.جالب توجه است، مصرف یک رژیم غذایی غنی از ویتامین K می تواند به کاهش اثرات عملکرد حافظه معکوس کمک کند.

قهوه

مواد غذایی برای تقویت حافظه

نوشیدن قهوه در طول زندگی دارای مزایایی فراوانی برای سلامت مغز است.اگرچه قهوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان های مختلف است، اما کافئین  موجود در قهوه نیز دارای مزایای فراوانی است.کافئین مغز را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار می دهد.این زمان واکنش، توجه و هشیاری بصری را افزایش می دهد که باعث افزایش یادگیری غیرفعال می شود.اگر به طور متوسط مصرف شود ،باعث بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی می گردد.

کافئین عوارض نوروپاتیک را نیز فراهم می کند.قابل توجه است که نوشیدن قهوه در افراد مسن (به خصوص زنان )باعث بهبود حافظه کاری می گردد.اما این نکته را فراموش نکنید که مصرف بیش از حد قهوه می تواند سبب اضطراب و اختلالات بی خوابی شود.به همین دلیل باید روزانه مصرف قهوه بین 2 -5 فنجان باشد و نه بیش تر.

شکلات تلخ 

 تقویت حافظه

شکلات تلخ که شامل 70 تا 100 درصد کاکائو خالص است، به دلیل توانایی آن در بهبود جریان خون در بدن و ایجاد سلامت قلب و عروق شناخته شده است، اما نمی توان از تاثیرات آن در سلامت مغز چشم پوشی کرد.

مغز دانه ها 

دانه های خوراکی  پر از مواد مغذی هستند که به افزایش قدرت مغز کمک می کنند. دانه ها غنی از چربی های سالم، اسید آمینه ضروری، آنتی اکسیدان ها، فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

مغز تخمه آفتاب گردان :  یک منبع خوب ویتامین E و تیامین است که برای یک ذهن کاملا کاربردی حیاتی است.مطالعات نشان داده اند که ویتامین E عملکرد مغز سالم ،  عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و همچنین خطر ابتلا به زوال عقل رانیز کاهش می دهد.تیامین موجود در آن برای سلامتی بسیار مهم است زیرا به طور مشابه، افراد مبتلا به کمبود تیامین در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون قرار دارند.

تخم کتان :دانه های کتان یکی از بهترین منابع گیاهی برای تقویت اسید های چرب امگا 3 است. تخم کتان نیز یک منبع عالی از تیامین و ویتامین K است.همچنین غنی از ویتامین های دیگر B مانند فولات و نیاسین است که می تواند از مغز در برابر پیری محافظت کند.

تخمه کدو :تخمه کدو  نه تنها حاوی ویتامین K، فولات و تیامین است، بلکه با مواد معدنی خوب برای مغز پر شده است.مشخص شده است که منیزیم برای حفظ عملکرد شناختی و بهبود انعطاف پذیری سیناپسی در مغز، که به یادگیری و حافظه کمک می کند ،بسیار مهم است.کمبود آهن همچنین با اختلالات شناختی مانند کمبود توجه، هوش، ادراک حسی و “پدیده مه غلیظ شدن مغز” مرتبط است، در حالیکه تخمه کدو  منبع خوبی از آهن است که 115 درصد نیاز روزانه آهن را تامین می کند.

مس برای حفظ عملکرد مغز و سلامت نیز ضروری است.سطح پایین مس در بدن و مغز باعث افزایش خطر بسیاری از اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر می شود.تخمه کدو  غنی از مس هستند و 96 درصد ارزش روزانه را تامین می کنند.