باوجود کاهش نسبی شیوع ویروس کرونا، کارشناسان براین باور هستند که شاهد موج دوم کرونا در پاییز خواهیم بود. کارشناسان در فصل زمستان امیدوار بودند که میزان شروع ویروس کرونا در بهار و تابستان مانند الگوی کاهشی آنفولانزا، کاهش یابد ولی باگذشت زمان، پیش‌بینی‌ها درست نبودند و ثابت شد که ویروس کرونا، حتی در تابستان نیز برای سلامتی تهدید هست.

یک از کارشناسان مطرح بر این باور است که‌ موج دوم کرونا در پاییز و هم‌زمان با شیوع فصلی آنفولانزا شروع شود و حتماً فشار وارد بر سیستم درمانی تمامی کشور افزایش خواهد یافت و اضافه کرد که طبق برخی پیش‌بینی‌ها موج دوم کرونا ، شدیدتر از موج اول خواهد بود.

حدس‌هایی درباره آینده کرونا

دانشمندان و محققان اخیراً توانسته‌اند به درک کمی درباره رفتارهای کرونا دست یابند؛ اما کرونا هنوز یک معما برای دانشمندان هست.

یکی از پزشکان و محققان درگیر با کرونا، اعلام کرده است که هر پیش‌بینی یک حدس بر اساس تجربه‌های قبلی، از همه‌گیری‌های گذشته است و برخی از این پیش‌بینی‌ها تجربی، درست و برخی نادرست بوده‌اند.

باید به تجربیات گذشته توجه شود ولی کووید ۱۹ در زمستان و بهار نشان داد که متفاوت هست و در حال حاضر نیازمند آن هستیم که به‌تمامی احتمال‌ها، فکر شود و برای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

زمانی که آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ در ایران شیوع پیدا کرد حدوداً یک‌پنجم مردم ایران مردند و بحران بسیار گسترده در کشور ایجاد شد و بنا بر مدارک مستندات تاریخی موج دوم بیماری، بسیار مرگ‌ومیر بیشتری داشت.شاید بتوان گفت در این زمان نیز باید احتیاط کنیم تا این بیماری،برایمان عادی نشود.(این بیماری در ایران با نام ناخوشی باد شناخته می‌شود)


همچنین بخوانید:

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه!

علائم گوارشی کرونا جدی تر از چیزی هستند که تصور می کنید! 


بسیاری از ویروس‌های تنفسی از الگوی شیوع شبیه به آنفولانزا پیروی می‌کنند و این الگو این‌گونه است که شیوع و گسترش عامل بیماری در فصل‌های سرد بیشتر است؛ و ویروس‌هایی از خانواده کرونا نیز از این الگو تبعیت می‌کنند ولی بازهم نمی‌توان این موضوع را به کووید ۱۹ نسبت داد. کارشناسان قبلاً باور داشتند که کووید ۱۹ نیز از این الگو پیروی خواهد کرد و در تابستان شیوع آن کم خواهد شد ولی بازهم تفاوت‌های این ویروس با ویروس‌های دیگر آشکارتر شد و در فصل تابستان نیز گسترش این ویروس ادامه یافت.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که ویروس تنفسی در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم قدرت شیوع بیشتری دارند. ولی تفاوت‌هایی در سارس و مرس، که از خانواده ویروس کرونا هست، دیده شد و این تفاوت منجر به شرایط دشواری شرایط گردید و حال نمی‌توان به‌صورت دقیق در مورد آینده و رفتارهای این ویروس صحبت کرد.

موج دوم کرونا

درس‌هایی از نیم‌کره جنوبی

در محفل های عملی یکی از مطالب موردبحث این است که آیا رابطه‌ای میان فصول و کرونا وجود دارد و تحقیقات بسیاری برای کشف این ارتباط احتمالی در سراسر جهان در حال انجام است. محققان فعلا به این نتیجه رسیده‌اند که شیوع کووید ۱۹ در آب‌وهوای گرم و مرطوب نیز ادامه دارد این محققان به تحقیقات خود ادامه مدهند تا این ارتباط را به‌طور کامل کشف کنند.

آقای گلاتر، محقق و ویروس‌شناس براین باور است که هرچه قدر شناخت ما از کووید ۱۹ بیشتر شود، به همان میزان پیش‌بینی‌ها درست‌تر خواهند بود.


همچنین بخوانید:

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت چه کار کنیم؟؟؟

ماندگاری کرونا روی لباس ها چقدر است؟


سؤالاتی درباره مصونیت در برابر کووید ۱۹

پاسخ سیستم ایمنی بدن افراد از لحاظ تحقیقاتی بسیار مهم است و مطالعات نشان داده که بدن اغلب افراد پس از ۱۲ روز شروع به تولید آنتی‌بادی علیه ویروس می‌کنند. مسئول تحقیقات درباره آنتی‌بادی‌ها، می‌گوید که آن‌ها ۲ سؤال مهم دارند:

۱-آیا آنتی‌بادی‌های تولیدشده در درمان سایر افراد مبتلا کارایی لازم رادارند؟

۲-حداکثر زمان مفید استفاده از این آنتی‌بادی ها چقدر است؟

اگر پاسخ بدن نسبت به ویروس قوی و کافی باشد ممکن است فرد دچار مصونیت شود و اگر این پاسخ به‌اندازه کافی قوی نباشد احتمال ابتلای دوباره فرد وجود دارد و در اغلب موارد مشاهده‌شده، ابتلای بار دوم بسیار شدیدتر بوده است.


همچنین بخوانید:

ازبین رفتن حس بویایی نشانه‌ی کرونای خفیف است!

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟


آمادگی برای موج دوم در پاییز

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید ظرفیت درمانی خود را بالا ببرند؛ و در کنار این مورد، به تأمین لباس‌های محافظ برای کادر درمان، نیز توجه لازم را داشته باشند.
توجه داشته باشید که تولید واکسن کاری بسیار زمان‌بر است و قبل از تولید واکسن باید توان خود را بالا ببرید و سعی کنید درمکان های شلوغ، حاضر نشوید. این کار کمک مهمی به سیستم درمانی است.

امیدوارم همیشه شاد و خندان باشید.