موشک چینی در حال سقوط

” موشک چینی در حال سقوط ” یکی از خبر های داغ جهان در طول چند روز گذشته است. امروز ما سعی می‌کنیم تا همه چیز را در مورد این خبر جنجالی و بسیار مهم بررسی کنیم.

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده که پرتاب هفته گذشته چین موفقیت آمیز نبوده است. همچنین آن ها اعلام کرده اند که موشک استفاده شده در این ماموریت به زمین باز خواهد گشت. البته این برگشت، یک برگشت پیش بینی شده نیست و احتمالا به زمین برخورد خواهد کرد. بنابر خبر های منتشر شده، تا چند ساعت قبل از ورود این موشک به جو زمین که لانگ مارچ بی 5 ( Long March 5B ) نام دارد، نمیتوان جهت حرکت دقیق این موشک را تایین کرد.

این موشک حامل قطعاتی برای ایجاد ایستگاه فضایی ساخت چین بود و توانست محموله خود را با موفقیت برساند. اما در ادامه حرکت این موشک از حالت های پیش بینی شده خارج شد. با توجه به زاویه این موشک، مناطق احتمالی فرود کنترل نشده یا بهتر بگم محل برخورد احتمالی، نیویورک، پکن، مادرید، جنوب شیلی و نیوزلند هستند. مهم ترین دغدغه کنونی احتمال برخورد با مناطق مسکونی این شهر ها و کشور ها است. در این صورت با توجه به وزن بالای این موشک، وزن این موشک حدود 20 تن است، احتمال تلفات انسانی بالا می رود.


همچنین بخوانید: راجع به پروژه MARS 2020 ناسا و سفر به مریخ چه میدانیم؟


کارشناسان احتمال داده اند که این مقداری از این موشک در جو نابود شود ولی با توجه به سرعت بالای این موشک هنگام برخورد با زمین انرژی زیادی به خواهد شد. انرژی جنبشی اجسام با این فرمول محاسبه می‌شود. k=1/2 m v2

در فرمول بالا جرم بر اساس کیلو گرم و تندی بر حسب متر بر ثانیه است. اگر جرم این موشک را 20 تن فرض کنیم و سرعت برخورد احتمالی را نیز برابر با سرعت مداری خودش یعنی 28000 کیلومتر بر ساعت برابر با 7777.8 متر بر ثانیه در نظر بگیریم. انرژی جنبشی این موشک 6949417284 ژول می باشد. برای درک بهتر این میزان از انؤی باید بدانید که هر تن TNT، چیزی در حدود 4200000000 ژول انرژی آزاد میکند. بنابراین انرژی جنبشی این موشک تقریبا برابر با 144.033 تن TNT است. البته این بررسی برای درک بهتر شما از این موشک است. مطمئن باشید که این موشک با این میزان از جرم و انرژی به زمین نخواهد رسید و به تکه های کوچکتر با جرم کمتر تبدیل خواهد شد.

حتی آژانس های فضایی روسیه و اروپا نیز نطرات خود را اعلام کرده اند. بنابر این نظرات، این موشک در روز های 7 یا 8 می 2021 (جمعه و شنبه برابر با 17 و 18 اردیهشت 1400) وارد جو زمین خواهد شد.

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که سرنوشت این موشک چه خواهد شد.

خبر جدید

پس از گذشت زمان، آژانس های فضایی اعلام کردند که با توجه به تغییر درجه موشک در حال سقوط، ۴۱.۵ درجه، ایران هم به لیست کشور های در حال خطر اضافه شد. حتی مرکز فضایی روسیه نیز محل سقوط احتمالی را ترکمنستان اعلام کرده است. حالا باید منتظر خبرهای جدید باشیم .

محل سقوط موشک

بقایای این موشک در اقیانوش هند فرود آمد. این یکی از مهم ترین سقوط های غیر کنترل شده در تاریخ است. بنا بر اعلام چین و تایید ناسا این موشک در ساعت 10:24 به وقت پکن وارد اتمسفر زمین شده است و تکته هایی از این موشک در غرب مجمع الجزایر مالدیو فرود آمده است. البته بخشی از این تکه نیز در اقیانوش هند فرود مده اند.

در صورت انتشار خبرهای جدید توسط سازمان های فضایی این مطلب به روز خواهد شد.

همچنین بخوانید:

چرا بعضی از سیاره‌ها حلقه دارند؟
آسمان سیارات دیگر چه رنگی است؟