درود. امروز قصد دارم که مطلبی علمی با شما به اشتراک بگذارم که همه باید بدانند. زیرا در مورد خطری است که همه ی ما با آن مواجه هستیم. ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین.

داده های جدید ماهواره ای آژانس فضایی اروپا (ESA) نشان می دهد که ناهنجاری اسرارآمیز تضعیف میدان مغناطیسی زمین همچنان ادامه دارد. جدیدترین مشاهدات نشان می دهد که میدان مغناطیسی زمین درگیر یک ناهنجاری شده و در حال ضعیف شدن است. گستره ی این ناهنجاری در اقیانوس اطلس جنوبی از امریکای جنوبی تا جنوب غربی آفریقا می باشد.

میدان مغناطیسی زمین به عنوان نوعی سپر عمل می کند و از زمین در برابر بادهای خورشیدی و اشعه کیهانی محافظت می کند و همچنین از لحاظ تعیین قطب های مغناطیسی و جغرافیایی زمین بسیار مهم است. بنابراین هرگونه کاهش قدرت آن یک اتفاق مهم است که ما باید از نزدیک آن را زیر نظر داشته باشیم. زیرا این تغییرات در نهایت می تواند پیامدهای مهمی برای سیاره ما داشته باشد.

اما در حال حاضر، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. چرا که ESA  خاطرنشان می کند که مهم ترین تأثیرات در حال حاضر عمدتاً به نقص فنی در ماهواره های فضایی و فضاپیما محدود شده است که با عبور از بالای محل ناهنجاری اطلس جنوبی در آسمان می توانند در معرض مقدار بیشتری از ذرات باردار در مدار زمین قرار گیرند.


همچنین بخوانید: میدان های مغناطیسی مریخ 10 برابر قوی تر از آن چیزی است که تصور می کردیم!!!! 


با این حال، باز هم نباید میدان مغناطیسی زمین از آنچه که هست ضعیف تر گردد. در دو قرن گذشته، میدان مغناطیسی زمین به طور متوسط ​​حدود 9 درصد از قدرت خود را از دست داده است. با کمتر شدن حداقل قدرت میدان در محل ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی از حدود 24000 نانوتل به 22000 نانوتلا در طی 50 سال گذشته رسیده است. چرا این اتفاقی که افتاده است، پر رمز و راز است؟

میدان مغناطیسی زمین توسط جریان های الکتریکی تولید شده توسط جرم چرخاننده آهن مایع در هسته بیرونی سیاره ما ایجاد می شود. اما اگرچه این پدیده در هر لحظه معین، در مقاطع زمانی وسیع پایدار به نظر می رسد، اما واقعاً هنوز هم اثبات نشده است. تحقیقات نشان داده اند که میدان مغناطیسی زمین به طور مداوم در حالت شار قرار دارد و هر چند صد هزار سال (می دهد یا می گیرد)، میدان مغناطیسی زمین می چرخد ​​و به دنبال آن، قطب های مغناطیسی شمال و جنوب زمین تغییر می کنند.این روند در واقع می تواند بیشتر از آنچه مردم تصور می کنند اتفاق بیفتد. اما در حالی که دانشمندان به طور مداوم بحث می کنند که چه بسا شاهد چنین رویدادی باشیم، حتی حرکات منظم و سرگردان قطب های مغناطیسی زمین هم ژئوفیزیکدان ها را گیج می کند.

 در هر صورت، کاملاً مشخص نیست که چگونه این وارونگی ها با آنچه در حال حاضر در اطلس جنوبی شاهد آن هستیم، اتفاق می افتند. که برخی تصور می کنند که این پدیده می تواند ناشی از مخزن وسیع سنگ های متراکم در زیر آفریقا باشد.


همچنین بخوانید: تست کردن تئوری نسبیت انیشتین ؛ آیا انیشتین ارتباط زمان و مکان را درست محاسبه کرده بود؟؟؟


آنچه مسلم است این است که ناهنجاری آتلانتیک (اطلس) در حال حاضر دارد اتفاق می افتد. از سال 1970، این ناهنجاری به اندازه ای در حال رشد است و همچنین با سرعت تقریبی 20 کیلومتر (12 مایل) در سال به سمت غرب حرکت می کند. اما این همه چیز نیست.

مدارک جدید ارائه شده توسط ماهواره های Swarm ESA نشان می دهد که طی پنج سال گذشته، مرکز دوم حداقل شدت در داخل ناهنجاری باز شده است.  برخی این اتفاق را به تقسیم یک سلول تشبیه می کنند. مرکز اصلی آن در وسط آمریکای جنوبی و سلول جدید در شرق ظاهر می شود و در سواحل جنوب غربی آفریقا در حال حرکت است.

 یورگن ماتزکا، ژئوفیزیست از مرکز تحقیقات ژئوسنتیس آلمان می گوید: ” ناهنجاری آتلانتیک جنوبی طی یک دهه گذشته ظاهر شده است و در سال های اخیر با شدت در حال پیشرفت است. چالشی که ما اکنون با آن روبرو هستیم، درک فرآیندهای موجود در هسته زمین است که باعث ایجاد این تغییرات می شود.”


همچنین بخوانید: اطلاعات تازه ای از سفینه voyager 2 به دست آمده!!! مقصد بعدی سفر فضایی مان اورانوس و نپتون !!!


 چگونگی بروز ناهنجاری از اینجا ناشناخته است. اما تحقیقات قبلی نشان داده است که اختلالات در میدان مغناطیسی مانند این ممکن است یکی از حوادث مکرری باشد که هر چند صد سال یک بار اتفاق می افتد. ما هنوز به طور قطع نمی دانیم که این ناهنجاری چگونه به وجود آمده و چگونه از بین می رود. اما دانشمندان به طور جدی پیگیر کشف این راز بزرگ و مهم هستند.