درود. مطلب امروز درباره ی میدان مغناطیسی مریخ می باشد. در این مقاله، من آشنایی ساده ای از میدان مغناطیسی سیاره ی مریخ به شما می دهم و سعی کردم که حتی الامکان، چیز ساده ای باشد. امیدوارم که از آن لذت برده و استفاده کنید. نمیدونم چطور. ولی استفاده کنید.

بر خلاف زمین، مریخ یک میدان مغناطیسی سراسری برای محافظت از آن در برابر عوامل مختلف فضایی و آب و هوایی ندارد. اما نقاطی روی آن دارای جاذبه ی نسبتا خوبی هستند. اکنون محققان توانسته اند یک نقشه دقیق و جالب از جریان های الکتریکی ایجاد کنند که باعث ایجاد این میدان های مغناطیسی می شوند. این می تواند به دانشمندان کمک کند که دلیل ضعیف تر شدن میدان مغناطیسی مریخ در طی میلیارد ها سال را بفهمند ، و همچنین اینکه چگونه تعامل بین بادهای خورشیدی و مغناطیس کره مریخ در حال انجام است.


همچنین بخوانید: داستان تولد آب های موجود در سیاره ی سرخ!!! آب موجود در مریخ از کجا آمده؟؟؟


تیمی که با فضاپیمای Mars Atmosphere و Volatile Evolution(MAVEN)  کار می کند، توانسته است تعدادی الگو و تجسمات مختلف را از میدان مغناطیسی مریخ تهیه کند. در این تصاویر، جریان های انرژی به طور واضح با رنگ های مختلف نشان داده شده اند.

رابین رامستاد، دانشمند سیاره ای از دانشگاه کلرادو می گوید: “این جریان ها نقش اساسی را در از بین رفتن جوی دارند که مریخ را به جهانی تبدیل کرده است که توانست یک سیاره ی قابل زندگی را به یک کویر غیرقابل تحمل تبدیل کند. اکنون ما در حال کار بر روی استفاده از جریان ها هستیم تا مقدار دقیقی از انرژی حاصل از باد خورشیدی را گرفته و قدرت فرار جوی را مشخص کنیم.”

این تیم پنج سال از داده های MAVEN را برای تهیه نقشه های خود تجزیه و تحلیل کرده است، که نشان می دهد جریان های الکتریکی ایجاد یک ساختار حلقه ای توخالی و پخش شده در اطراف مریخ را تشکیل می دهند. این جریان ها با باد خورشیدی ورودی تعامل دارند و باعث می شوند مریخ را احاطه کرده و مانند رشته های ماکارونی در اطراف یک توپ بسکتبال گردش کنند. این اطلاعات از روی کشف دم مغناطیسی منحصر به فرد این سیاره، که سه سال پیش توسط MAVEN مشاهده شده است، بدست آمده اند.

آنچه برای محققان نیز جالب است، جزئیات تعامل بین بادهای خورشیدی و جریان های الکتریکی و چگونگی انتقال انرژی بین جو فوقانی، مگنتوسفر و باد های خورشیدی است.


همچنین بخوانید: تصاویر جالب از سطح مریخ!!!


رامستاد می گوید: “جو مریخ کمی شبیه به کره فلزی است که یک میدان الکتریکی آن را احاطه کرده است. جریان ها در جو فوقانی ایجاد می شوند و قوی ترین لایه های جریان در 120-200 کیلومتر (75-124 مایل) بالاتر از سطح سیاره باقی می مانند. با یک عملکرد زیبا و ظریف، قدرت و مسیرهای جریان از این نقشه میدان مغناطیسی بیرون می آید.”

علاوه بر این برای ایجاد برخی از تجسمات خیره کننده، نقشه جریان های الکتریکی که محققان در کنار هم قرار داده اند باید بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی از بین رفتن جو مریخ به ما بگویند و اینکه چگونه ممکن است این فعل و انفعالات در طول عمر این سیاره شکل گرفته باشد؟

دانشمندان هنوز سؤالات بسیاری در مورد آنچه اتفاق افتاده است دارند. مانند: چگونه یک بار جو مریخ بسیار بسیار غلیظ شد و مدتی بعد، دوباره شروع به رقیق و ضعیف شدن کرد؟ یا این که آیا امکان دارد مریخ دوباره تبدیل به مکانی قابل سکونت و پذیرای حیات شود؟

درک رفتار میدان مغناطیسی در اطراف سیاره سرخ این امکان را برای ما فراهم می کند تا سرنخ های بزرگی را در مورد این که چرا جو آن اکنون با جو زمین متفاوت است و همچنین با زهره، که دارای یک آهنربای القا شده است نیز به ما بدهد.


همچنین بخوانید: ناسا سرانجام کشف جدید خود در مورد مریخ را آشکار کرد !


رامستاد می گوید: “اگر می خواهید بفهمید که جو مریخ و زهره چقدر با حال و هوای زمین متفاوت است، و چرا آن ها با وجود اینکه غیر مغناطیس هستند از یکدیگر فرق می کنند، ما باید ابتدا ساختار و مکانیسم فعالیت های مغناطیسی این سیاره ها را بفهمیم.”