غلبه بر میل به خوردن غذاهای ناسالم

شما هم میل به خوردن غذاهای ناسالم مثل شیرینی ها و غذاهای چرب و فست فود دارید؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور می توانید میل شدید به خوردن غذاهای ناسالم را از بین برد یا آن را کنترل کرد؟

همه ما تمایل داریم که غذاهای خوشمره و پرقند بخوریم. این میل، شدیدتر از یک گرسنگی عادی است. این غذاها باعث چاقی و اضافه وزن میشوند. برای همین باید راهی پیدا کنیم که جلوی این تمایل و میل شدید را بگیریم. پس در ادامه همراه ما باشید تا 11 راهکار مفید برای غلبه بر میل به خوردن غذاهای ناسالم را به شما معرفی کنیم.


همچنین بخوانید: چگونه میل به شیرینی جات را کاهش دهیم؟


1. آب بنوشید.

آبرسانی به بدن

تشنگی اغلب با ولع و هوس غذایی اشتباه گرفته می‌‍‌شود. اگر احساس تمایل شدید نسبت به یک غذایی را کردید، اول یک لیوان بزرگ آب بنوشید و مدتی منتظر باشید. احتمالا این حس شما کمرنگ تر میشود. شاید هم از بین برود. نوشیدن آب زیاد برای بدن مفید است. نوشیدن زیاد آب مخصوصا در تابستان بسیار توصیه می‌شود. علاوه بر آن نوشیدن آب قبل از خوردن غذا میتواند باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن شود.


همچنین بخوانید: از افطار تا سحر چقدر آب بنوشیم؟ روزه داران دقت کنند! 


2. مواد پروتئینی بیشتری بخورید.

خوردن بیشتر پروتئین میتواند جلوی اشتهای کاذب را بگیرد و حتی باعث کاهش وزن شود. مصرف پروتئین بیشتر باعث کاهش تمایل برای خوردن مواد غذایی پرقند می‌شود و احساس سیری بیشتری نیز به همراه دارد.

یک مطالعه که بر روی دختران نوجوان دچار اضافه وزن انجام شده، نشان داده که مصرف مواد پروتئینی در صبحانه میتواند جلوی هوس غذایی شدید نسبت به مواد پرقند را بگیرد. همچنین مصرف پروتئین زیاد میتواند جلوی مصرف میان وعده های اضافی را نیز بگیرد.

3. از این هوس های غذایی فاصله بگیرید.

وقتی این هوس های غذایی به سراغ تان می‌آیند، از آن ها فاصله بگیرید. برای این کار میتوانید در فضای آزاد قدم بزنید یا دوش بگیرید. به هرحال بهتر است در این مواقع خودتان را مشغول به فعالیت های دیگری کنید. از طرفی سعی کنید در وهله اول این غذاهای ناسالم را از دسترس‌تان خارج کنید و اصلا آنها را وارد خانه نکنید و در شبکه‌های اجتماعی صفحات مربوط به این غذاها را دنبال نکنید.


همچنین بخوانید: هفت اشتباه در لاغری که باید از آن‌ها دوری کنید!


4. برنامه ریزی کنید.

میتوانید برای جلوگیری از این هوس های غذایی، یک برنامه هفتگی یا چندروزه برای خودتان بنویسید. در این برنامه شما باید تناسب را رعایت کیند. این موضوع باعث میشود تا سعی کنید که خارج از برنامه تان، غذا نخورید.

همیشه وجود یک برنامه مکتوب، میتواند با تلقین جلوی افکار این چنینی را بگیرد.

5. از گرسنگی شدید دوری کنید.

گرسنگی یکی از دلایل مهم هوس های غذایی هست. بهتر است که اجازه ندهید که خیلی گرسنه شوید. برای این کار میتوانید وعده های غذایی بیشتری بخورید و البته در این وعده های غذایی باید از غذاهای سالم استفاده کنید.


همچنین بخوانید: بهترین اپلیکیشن ها برای آرامش اعصاب و کاهش استرس و اضطراب


6. استرس تان را کاهش دهید.

استرس هم از عوامل ولع و هوس های غذایی است. استرس بر روی زنان تاثیر بیشتری دارد و باعث میشود تا خانم های دچار استرس زیاد غذای زیادی بخورند. علاوه بر این استرس سطح هورمون کورتیزول را افزایش میدهد و این هورمون میتواند باعث افزایش وزن شود. می توانید از دمنوش های گیاهی برای رفع خستگی و استرس استفاده کنید.

7. سبزیجات بیشتری بخورید.

سبزیجات میتوانند جلوی هوس های غذایی را بگیرند. اسفناج تاثیر بسییار خوبی بر کنترل وزن و کاهش اشتها کاذب دارد. تحقیقات نشان داده که مصرف اسفناج میتواند جلوی ولع و هوس خوردن شکلات و مواد غذایی پرقند را تا 95 درصد کاهش دهد.


همچنین بخوانید: میوه ها یا سبزیجات: کدام یک برای شما بهتر است؟


8. به اندازه کافی بخوابید.

اشتها ما به صورت شدید تحت تاثیر هورمون های بدن است. بی خوابی و یا نداشتن خواب منظم باعث اختلال در ترشح این هورمون ها میشود. بنابر تحقیقات انجام شده افراد دچار کمخوابی نسبت به افرادی که به اندازه کافی میخوابند 55 درصد بیشتر در معرض چاقی و هوس های غذایی هستند.

9. مواد غذایی مقوی و سالم بخورید.

یکی دیگر از دلایل هوس های غذایی کمبود مواد مغذی در بدن است. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است که مواد غذایی مناسبی بخورید و همچنین تنوع را نیز رعایت کنید. خوردن هله هوله میتواند باعث کمبود مواد مغذی بدن شود. پس بهتر است در میان وعده ها از مواد سالم و دارای ارزش غذایی مناسب مثل میوه ها استفاده کنید.

10. وقتی که گرسنه هستید به خرید نروید.

وقتی گرسنه هستید به فروشگاه و سوپرمارکت ها نروید. در اغلب فروشگاه ها مواد شکلاتی و پرقند در جلوی چشم مشتریان قرار داده میشوند. این موضوع باعث میشود تا ناخودآگاه هوس غذایی در شما شکل بگیرد. 

11. آگاهانه غذا بخورید.

این مورد ادامه برنامه ریزی برای خوردن است. آگاهانه خوردن یعنی اینکه از مزایا و ارزش های غذایی هر ماده غذایی آگاه باشید و با آگاهی این غذاها را انتخاب کنید. این آگاهی میتواند جلوی ولع غذایی را بگیرد.

همچنین بخوانید:

آیا باید میوه و سبزیجات را با پوست مصرف کرد و یا خیر؟

تاثیر رژیم غذایی بر ذهن و سلامت روان ؛ بگو چه می خوری تا بگویم که هستی!