درود فراوان بر دوستان و همراهان عزیز. امروز قصد دارم مطلبی درمورد ناپدید شدن ماه برای شما بنویسم که هم جنبه ی تاریخی و هم جنبه ی نجوم و زمین شناسی دارد. قضیه از این قرار است که در سال 1110 میلادی سال بسیار عجیب و همچنین سختی برای مردم اروپا بود. از یک طرف سیل و بارش شدید آن هم در تابستان و از طرف دیگر فوران های آتشفشانی و قحطی. اما چیزی که این سال را بسیار عجیب می کند، ناپدید شدن ماه است.


همچنین بخوانید: سفر به ماه، قوانینی خواهد داشت!!!


یک شب در حالی که ماه مثل همیشه میدرخشید، کم کم شروع به کم رنگ شدن می کند و پس از مدتی کاملا ناپدید می شود. اما روز بعد، دوباره همه چیز عادی می شود و ماه پیدا می شود و شروع به درخشش می کند. این قضیه ی ناپدید شدن ماه را سعی کردیم برای شما توضیح بدهیم. پس با ما همراه باشید.

طبق گفته یکی از کاتبان در قرون وسطی انگلستان، سال 1110 میلادی یک سال فاجعه آمیز بود.

بارش شدید باران باعث آسیب دیدگی محصولات زراعی شد. قحطی، کمر این سرزمین را شکست. اوضاع آنقدر بد بود که مردم فکر میکردند بد تر از این امکان ندارد. اما، در یک شب سرنوشت ساز در ماه مه، طی یک اتفاق برگ ریزون! ماه به ناگهان از آسمان ناپدید شد.

کاتب ناشناس در دست نوشته آنگلوساکسون معروف به “کرونیکل پیتربورو” نوشت: “در پنجمین شب در ماه مه، ماه فصل تابستان می درخشد و بعد، مشاهده می کنیم که ماه کم کم درخشندگی خود را از دست می دهد و کم نور و کم رنگ می شود.

وی همچنین نوشته است: “به محض اینکه شب آمد، ماه کم کم نور خود را از دست داد و در نهایت خاموش و ناپدید شد. گویی که اصلا ماهی در آنجا نبود. به همین ترتیب تقریباً تا روز ادامه یافت و پس از شب، ماه به حالت عادی برگشت و هر شب می درخشید.”


همچنین بخوانید: سیاره ی فرا خورشیدی جدید!!! 


مشکل از ابر ها نبود و ماه پشت ابر ها نرفت. چرا که کاتب در ادامه توضیح می دهد که چطور ستاره ها در حالی که ماه از منظره ناپدید می شود، چشمک می زنند. ماه نیز تحت تأثیر سایه زمین قرار نگرفته است (ماه گرفتگی اتفاق نیفتاده). زیرا اگر چنین باشد، منجمان و ستاره شناسان می توانستند ماه را در حالی که تبدیل به “ماه خون” شده است ببینند و توصیف کنند. چون که در مواقع ماه گرفتگی، ماه به رنگ نارنجی، قرمز یا قهوه ای در می آید. اما اینگونه نبود و آن ها گفتند که ماه ناپدید شد.

پس چه چیزی باعث شده ماه در سالی که از قبل ناگوار بود ناپدید شود؟ طبق مطالعه ای که در تاریخ 21 آوریل در ژورنال Science Reports منتشر شده است، توضیحاتی مربوط به عمل ناپدید شدن مرموز ماه و تابستان پر باران و به دنبال آن، آتشفشان (البته این مورد زیاد اثبات نشده) آورده شده است.

نویسندگان این پژوهش نوشتند: “پدیده های نوری بصری جوی مرتبط با آئروسل های آتشفشانی از ارتفاعات زیاد، از زمان های بسیار قدیم مورد توجه مسیحیان قرار گرفته اند. ارزیابی دقیق سوابق قرون وسطی به وقوع چندین فوران آتشفشانی از فاصله نزدیک اشاره دارند که ممکن است در اروپا یا آسیا بین سال های 1108 تا 1110 میلادی رخ داده باشنند.

ماه در زمان ماه گرفتگی. این حالت بعنوان “ماه خون” هم یاد می شود

همچنین بخوانید: سیاره مشتری ؛ نقطه ی قرمز بزرگ چیست؟! 


آن وقایع آتشفشانی که محققان آن را “خوشه فراموش شده” فوران می نامند، زیرا در آن زمان توسط مورخان ثبت شده اند، ممکن است ابرهای بلند خاکستری از خاکستر که سال ها به دور کره ی زمین سفر کرده اند، منتشر کرده باشند. این محقق نوشت که این اتفاق می تواند به دلیل فوران های آتشفشانی در کره ی زمین باشد. چرا که بعضی از این آتشفشان ها با فوران خود، مقدار بسیار زیادی خاکستر غلیظ و گاز های دیگر وارد جو زمین می کنند. به طوری که از صد ها کیلومتر دور تر هم این خاکستر ها و دود ها دیده میشوند.

این تیم گفت: یکی از این فوران ها، که در سال 1108 میلادیدر ژاپن رخ داد، مقصر ناپدید شدن ماه است.

برای اثبات این فوران های “فراموش شده”، محققان گرینلند و قطب جنوب را بررسی کردند. لوله های طولانی از یخ های باستانی که می تواند نشان دهد آب و هوای جهانی در آن زمان چگونه به نظر می رسید و همچنین انواع ذرات در اطراف آن شناور بودند. محققان این تیم شاهد افزایش آئروسل های سولفات (جزئی از خاکستر آتشفشانی) در هر دو هسته بین سال های 1108 تا 1110 میلادی بودند. این موضوع نشان می دهد که استراتوسفر از فوران اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است.

این تیم شواهد بیشتری درباره فعالیت آتشفشانی در حلقه های درختی که مربوط به همین دوره است، پیدا کردند. محققان گفتند که این حلقه ها که در پاسخ به الگوهای آب و هوایی تغییر ضخامت می کنند، نشان می دهند که 1109 سال خنک و بی نظیری در اروپای غربی بود. یک ناهنجاری آب و هوایی که با اثرات چندین فوران آتشفشانی مهم دیگر از تاریخ قابل مقایسه باشد. این تیم همچنین 13 روایت از وضعیت نامساعد آب و هوا، خرابی محصول و قحطی از آن دوره را یافتند و از این تئوری پشتیبانی می کند که یک سری فوران ها باعث وخیم شدن اوضاع اروپا شده است.

این تیم نوشت: “منابع این فوران ها ناشناخته مانده اند. اما یکی از این فوران ها در این دوره، فوران کوه آسما در ژاپن است.”


هممچنین بخوانید: کره ی ماه و اتفاقات زمین شناسی در آن!!! 


طبق ن.شته های یک دفترچه ی خاطرات که توسط یک دولتمرد ژاپنی بین سالهای 1062 تا 1141 نوشته شده است، فوران کوه آساما در مرکز ژاپن از اواخر آگوست 1108 آغاز شد و تا اکتبر همان سال ادامه یافت.

این فوران، که دولتمرد به عنوان پرتاب آتش به آسمان و مزارع اطراف آن توصیف می کند، می تواند به طرز موثری در سنبله سولفات موجود در هسته یخ گرینلند نقش داشته باشد و آسمان را با ذرات معلق در هوا به اندازه کافی آلوده کند که تا دو سال بعد هم اثرات آن باقی بماند. محققان افزودند: فوران ناشناخته دیگری که در جایی در نیمکره جنوبی اتفاق افتاد و همچنین به سال 1108 میلادی بر میگردد احتمالاً در سولفات های موجود در هسته یخ قطب جنوب نقش داشته است. هسته ی یخ گرینلند سرزمینی بسیار وسیع در نزدیکی آمریکا می باشد که تماما از یخ پوشیده شده.

اگرچه این توضیحات به شواهد “غیرمستقیم” زیادی متکی است. اما هنوز هم بهترین توجیه برای مورد ناپدید شدن ماه است.