در این مطلب توصیه هایی کارآمد در نحوه ی برخورد با کودک مبتلا به بیش فعالی یا ADHD را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید. فرقی ندارد که فرزند مبتلا به ADHD شما کودک است یا نوجوان، شما می توانید با رعایت دو نکته ی اساسی زیر اقتدار و همچنین عدالت و مهربانی خود را نشان دهید:

  •  رفتار خوب را با تحسین و یا پاداش بلافاصله تشویق کنید.
  • عواقب ناشی از رفتار بد را روشن و ثابت کنید و از فهمیده شدن آنها توسط فرزندتان اطمینان حاصل کنید.

و اما رویکردتان بستگی به سن کودکتان خواهد داشت.



پیش دبستانی ها (5 سال و کوچکتر)

روزتان را سازمان دهی کنید. در زندگی تان یک روتین ایجاد کنید. با اینکار اجازه خواهید داد که کودکان تغییر در این روتین را متوجه شود و یا بفهمد که اتفاقی غیرمعمول در حال رخ دادن است، مثل ملاقات از یک فامیل و یا رفتن به مسافرت.

قوانین و انتظارات را مشخص کنید.  قبل از انجام هرکاری مثل بازی کردن و یا قرار گرفتن در موقعیت های خاص مثل رفتن به مهمانی انتظارات و قوانین را به خوبی و با آرامش برای او روشن کنید.



از پاداش استفاده کنید. ارائه ی پاداش در برخورد با کودک مبتلا به بیش فعالی یا ADHD اهمیت زیادی دارد. اگر کودکتان کار خوبی انجام داد می توانید به طرق مختلف به او پاداش دهید و مهم است که این کار را بکنید. می توانید بعد از اینکه کار خوشایندی انجام داد سرگرمی مورد علاقه اش را فراهم کنید. سعی کنید از پول، غذا یا آب نبات برای پاداش استفاده نکنید.

او را درگیر کنید. فرزندتان را با فعالیتهای ذهنی، مانند خواندن، بازی و پازل، درگیر کنید و خودتان هم به او بپیوندید. 

از تایمر استفاده کنید. بعضی از والدین این کار را در ساختن یک ساختار مفید می دانند. برای مثال برای حمام و یا بازی وقت محدودی را مشخص کنید. این کمک می کند که کودکتان انتظار محدودیت را داشته باشد حتی برای فعالیت های تفریحی. همچنین برای کارهای سخت هم وقت محدودی تعیین کنید و حتما برای اینکه سروقت کارش را تمام کرده است به او پاداش دهید.

دبستانی ها (6 تا 12 سال)

توضیح بدهید و راهنمایی کنید. برای وظایف دستورالعمل های روشن بدهید. به طور مثال اگر کاری سخت و طولانی است، آن را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و هر مرحله را برای او توضیح دهید.

به او پاداش دهید. بخاطر رفتار خوب و یا به پایان رساندن وظایفش به او پاداش دهید. در ارائه ی پاداش هایتان یک سیستم روشن داشته باشید و همیشه نسبت به پاداش ها و یا انتظارات تان پایدار و ثابت قدم باشید.



یک طرح برای نظم و انضباط ایجاد کنید. برای انجام رفتارهای ناخوشایند پیامدهای مشخصی را تعیین کنید و در اجرای آنها عادل و ثابت قدم باشید. همچنین بهتر است در حضور دیگران سعی در تربیت فرزندتان نداشته باشید.

به طور منظم با معلم فرزندتان در ارتباط باشید. با اینکار می توانید نگرانی های کوچک و مشکل ساز را قبل از اینکه به مشکل بزرگی تبدیل شود حل و فصل کنید.

الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. برای هر حرفی که به فرزندتان می زنید و یا هر انتظاری که از او دارید یک مثال و نمونه ی خوب باشید. کودکان مبتلا به ADHD برای رفتارهای خوب نیاز به الگوی خوب دارند.

نوجوان ها

آنها را درگیر کنید. همانطور که فرزندتان بالغ می شود، به آنها اجازه دهید در تعیین انتظارات، پاداش ها و عواقب به شما کمک کنند. اینکار به آنها اختیار می دهد و باعث می شود اعتماد به نفس شان افزایش یابد و این ایده را در آنها تقویت می کند که خودشان مسئول رفتارشان هستند. همچنین به آنها کمک خواهد کرد که هنگام ورود به بزرگسالی مسئولیت پذیر تر شوند.

نظم و انضباظ را به صورت خصوصی اجرا کنید. نوجوانان نسبت به اینکه در مقابل دیگران چطور به نظر می رسند بسیار حساس هستند. بنابراین اگر در حضور دیگران سعی در تربیت کردن آنها داشته باشید ممکن است واکنش تندی نشان دهند و یا احساس شرم کنند. سالهای نوجوانی برای هرکسی دشوار است، پس با فرزندتان مهربان و فهمیده باشید و با آنها درباره ی مسائلی که درگیرشان هستند صحبت کنید.



فقط به صحبت با معلم فرزندتان اکتفا نکنید.  وقتی مشکلی در مدرسه یا کلاس درس پیش میاید فقط به صحبت با معلم فرزندتان اکتفا نکنید. حرفهای فرزندتان را هم بشنوید و به او در حل مشکلاتش کمک کنید.

قابل پیشگویی باشید. در رفتارهایتان ثابت قدم و منصف باشید، بدین ترتیب نوجوان تان می تواند حدس بزند که چه انتظاری می تواند از شما داشته باشد.

الگوی خوبی باشید. نوجوانان همیشه این را نشان نمی دهند، اما بزرگسالان در زندگی آنها برایشان بسیار تاثیر گذار و مهم هستند.

همه ی والدین گاهی احساس ناتوانی و عجز می کنند، از طرفی بزرگ کردن کودک و یا نوجوان مبتلا به ADHD چالش های مربوط به خود را خواهد داشت. بسیاری از والدین اصلا توصیه های درستی در نحوه ی برخورد با کودک مبتلا به بیش فعالی یا ADHD نمی گیرند و گرفتن راهنمایی های غلط اوضاع را بدتر می کند. بنابراین اگر احساس می کنید فشار بیش از حدی را تحمل می کنید به دنبال کمک حرفه ای باشید تا بتوانید احساسات و فشارهای زندگی را کنترل کنید و والدین موثر تری باشید. 

در ادامه بخوانید: