تفاوت نسخه بلوری Blu-ray و دی‌وی‌دی DVD با نسخه‌های عادی TV و  Theater انیمه‌ها چیست؟ چیزی که همه اوتاکوها باید بدانند!

درود بر تمامی دوستان انیمه‌باز و غیر انیمه‌باز. با مطلبی دیگر از بخش انیمه مجله اینترنتی وارونه، در خدمت شما عزیزان هستیم. امروز قراره به انواع مختلف نسخه‌های انیمه‌ها، از جمله نسخه بلوری انیمه‌ها بپردازیم. این معرفی جزو دسته مطالب دانستنی‌های انیمه‌ای مانگایی است. که ما برای راهنمایی مخاطبان رو در این دنیای جدید، آن را دایر کردیم.

موقع دانلود و تهیه انیمه که می‌شه. عمدتاً مخاطب با چند نسخه متفاوت از جمله نسخه بلوری انیمه‌ها روبه‌رو می‌شود. البته جدا از بحث کیفیت! بیشتر ماها اصلا به تفاوت این نسخه‌ها دقت نمی‌کنیم و اولین نسخه‌ای که دستمون میاد. رو می‌زنیم رو دانلود. اما انیمه بازهای نسبتاً حرفه‌ای، تفاوت‌تشون رو می‌دونن. برای همین حتی با اینکه نسخه‌های Blu-ray & DVD با تاخیر پخش می‌شه.

اما بازهم منتظرشون می‌مونن تا بیشترین لذت رو از انیمه ببرن. خوب ما در معرفی نسخه‌های مختلف انیمه‌ها از جمله نسخه بلوری انیمه‌ها! ابتدا توضیحاتی درباره هر کدوم از این نسخه‌ها ارائه می‌دهیم. سپس میان آن‌ها مقایسه‌ای کوتاه، همراه با تصاویر و ویدیوها، انجام می‌دهیم. در نهایت نیز یک جمع‌بندی کوتاه در انتظار شماست! پس با ما در مجله اینترنتی وارونه، همراه باشید.

در بخش دانستنی‌های انیمه‌ای ما توضیحات لازم را در مورد انواع اصطلاحات و دانستنی‌های دنیای انیمه ارائه می‌دهیم. با این هدف که مخاطب ایرانی بتواند محتویات مورد تماشای خود را مدیریت کند.

اگه موردی در دنیای انیمه بود که می‌خواستید باهاش آشنا شید. یا موردی بود که از قلم افتاده بود. حتماً در بخش نظرات، به اطلاع ما برسانید. تا یه مطلب در موردش بزنیم. یا همون جا بهتون پاسخ بدیم.

در این مطلب، ما نسخه‌های انیمه‌ها رو مورد بررسی قرار می‌دهیم. نه کیفیت‌های متفاوت انیمه‌ها رو!

در صورت علاقه، شما می‌توانید، به کانال نماشای، کانال یوتوب و کانال اینستاگرام ما ما مراجعه و دنبالش کنید. یا اگر دلتون خواست برای اطلاع رسانی بهتر، نوتیفیکیشن سایت رو فعال کنید.

در هنگام مطالعه، چشمتون رو از صفحه برندارید. مگر هر ۲۰ دقیقه و به مدت ۲۰ ثانیه تا تو این گرونی به دکتر و عینک نیاز نداشته باشید.

با در نظر داشتن نکات بالا، شما رو به مطالعه معرفی و مقایسه نسخه‌های Blu-ray و DVD با نسخه TV دعوت می‌کنم.


نسخه عادی یا تی‌وی TV انیمه‌ها چیست؟

این نسخه از انیمه‌ها، نزدیک‌ترین نسخه‌ای است. که مخاطب پس از پخش انیمه، اون رو می‌تونه تهیه کنه. به عبارتی همون نسخه‌ای است که از تلویزیون ژاپن شده است. در این نسخه گاهی سانسورهایی از صحنه‌های خشن و گاهی صحنه‌های نامناسب رو مخاطب شاهد هستش. همچنین وجود زیرنویس‌های ژاپنی، تبلیغات تلویزیونی و یه سری موارد اضافی نیز در این نسخه دیده می‌شود. البته انیمه‌های آپلودی جدید، این موارد اضافه رو کم‌تر دارن.


نسخه‌های Theater چیست؟

نسخه بلوری انیمه‌ها

این نسخه‌ها، همون نسخه TV تقریباً هستن. اما تفاوت‌هایی هم دارند. نسخه‌های Theater اشاره یا به عبارتی خود نسخه‌های سینمایی هستند. اما فقط کیفیت پرده رو شامل نمی‌شه. هر انیمه سینمایی رو دیدید که نسخه‌اش اومد دستتون، اما بلوری Blu-ray یا دی‌وی‌دی DVD نبود. از جمله کیفیت‌هایی همچون Webrip یعنی نسخه Theater هستش.


نسخه بلوری Blu-ray انیمه‌ها چیست؟

نسخه بلوری انیمه‌ها

این نسخه‌ از انیمه‌ها رو می‌شه آخرین نسخه منتشر شده از هر انیمه نام‌ برد. البته از نظر نوع، وگرنه این نسخه‌ها همینطور انتشار می‌یابند. در نسخه‌های Blu-ray که در دیسک‌های بلوری Blu-ray ارائه می‌شوند. عمدتاً مخاطب با کیفیت بالاتری نسبت به نسخه TV مواجه می‌شود. همچنین آپشن‌های اضافه، همچون قسمت‌های اضافه، نبود سانسور، تبلیغات و زیرنویس‌ها چسبیده را دارا می‌باشند.


نسخه دی‌وی‌دی DVD انیمه‌ها چیست؟

نسخه بلوری انیمه‌ها

این نسخه‌ها همزمان با نسخه بلوری Blu-ray یا کمی زودتر یا با تأخیر منتشر می‌شوند. این نسخه‌ها همچون بلوری Blu-ray کیفیت بالا، وجود آپشن‌های اضافه، نبود سانسور، تبلیغات و زیرنویس‌های چسبیده را به عنوان ویژگی خود دارند. اما این نسخه‌ها همون‌طور که از اسم‌شون پیداست در  دیسک‌های دی‌وی‌دی DVD به مخاطب ارائه می‌شوند.


خوب حالا به مقایسه دقیق‌تر نسخه‌های مختلف انیمه‌ها می‌پردازیم


نسخه‌های بلوری انیمه‌ها Blu-ray با نسخه‌های دی‌وی‌دی انیمه‌ها DVD چه تفاوتی دارند؟

نسخه بلوری انیمه‌ها

به طور کلی برای کسانی که نسخه‌های فیزیکی انیمه‌ها رو تهیه می‌کنن، این دو هیچ تفاوتی، به جز کیفیت و یا آپشن‌های اضافه ندارند. در حقیقت تنها می‌توان گفت که دیسک‌های بلوری، کیفیت بیشتری رو در حجم و اندازه مشابه دی وی دی، ارائه می‌دهند. به همین ترتیب بلوری‌ها دارن دی‌وی‌دی‌ها رو‌ منقرض می‌کنند. اما این مسئله برای کسانی که انیمه‌ها رو دانلود می‌کنن، هیچ تفاوتی را ایجاد نمی‌کند.

به طورکلی وقتی که مخاطب یه انیمه رو دانلود می‌کند. به جایی اینکه روش بنویسه بلوری Blu-ray یا دی‌وی‌دی DVD، نوشته BD. لازم به ذکره واژه BD مخفف Blu-ray & DVD هستش. پس تفاوتی ایجاد نمی‌شود. ولی انیمه‌های قدیمی یا برخی نسخه‌ها، این دو رو جدا دارند. که توصیه دارم برای کیفیت بیشتر، نسخه بلوری Blu-ray رو دانلود کنید.

نکته: ویدیوهای قرار گرفته برای مقایسه انواع نسخه‌های انیمه‌ای از جمله BD رو با کیفیت بالا تماشا کنید! تا جزییات بیشتری رو شاهد باشید. البته مراقب اسپویل‌های احتمالی هم باشید. گرچه به نظرم خودم، یک ویدیو مروبط به Attack on Titan اسپویل بالایی دار. بقیه کم‌تر اسپویل دارند.

ویدیو مقایسه نسخه بلوری Blu-ray و نسخه دی‌وی‌دی DVD انیمه‌ها


تفاوت نسخه BD انیمه‌ها با نسخه TV انیمه‌ها

نسخه تلویزیونی TV انیمه‌ها معمولاً خیلی سریع به دست مخاطب می‌رسه. اما دلایلی وجود داره که مخاطبان پیش‌کسوت، نسخه BD را دانلود می‌کنند. دلایلی که شامل موارد ذیل می‌شوند.


وجود سانسورهایی بی‌مورد در نسخه TV نسبت نسخه BD انیمه‌ها

نسخه بلوری انیمه‌ها

اولین دلیل، وجود سانسورهایی هستش. که گاهی مخاطب رو عذاب می‌دهند. البته این سانسورها با سانسورهای صدا و سیمای ما فرق دارند. اولین فرق این است که همیشه صحنه‌های نامناسب یا مبتذل سانسور نمی‌شه. و بیشتر صحنه‌های خشن سانسور می‌شه. که مبادا یه بچه کوچیک اون‌ها رو ببینه. بعد مغزش به فنا بره.

دومین تفاوت آن است که تقریباً هیچ چیزی از انیمه، حذف نمی‌گردد. مثلاً صحنه‌ای را تصور کنید که یک شخص، چشم شخصیت دیگر را در می‌آورد. در اینجا، به جای حذف صحنه، یه صفحه مشکی میاد وسط و نمی‌ذاره ما جزییات این عمل رو ببینیم. این مورد برای مخاطبانی که عاشق خون و خون ریزی هستند. یک شکنجه واقعی است.


ارزشمندتر بودن نسخه BD انیمه‌ها نسبت به نسخه TV

ژاپنی‌ها می‌دونن که مخاطب فقط برای نبود سانسور به نسخه‌های بلوری انیمه‌ها Blu-ray و دی‌وی‌دی DVD انیمه‌ها، روی نمی‌آورند. برای همین همراه با نسخه‌های BD قسمت‌های اضافه یا آپشن‌های دیگری رو ارائه می‌دهند. زیرنویس‌ها و تبلیغات رو هم حذف می‌کنند. علاوه بر این، در نسخه‌های BD دوباره انیمه رو ویرایش کرده تا ایرادات احتمالی آن را بررسی و برطرف کنند. کیفیت رو هم تا جای ممکن افزایش دهند.

نکته: ویدیو زیر حاوی مقدار قابل توجی خشونت است. لذا در صورتی که طاقتش را ندارید. آن را تماشا نکنید.

مقایسه نسخه بلوری Blu-ray و دی‌وی‌دی DVD انیمه Nisemonogatari با نسخه TV برای نشان دادن تغییرات رخ داده


آیا همیشه نسخه BD بهتر از نسخه TV انیمه‌هاست؟

تا اینجای کار، فهمیدیم که نسخه‌های BD خیلی شاخ‌تر از نسخه‌های TV هستند. اما حتی این مورد هم همیشه درست نیست. چراکه وجود تغییرات در نسخه‌های BD نسبت به TV کم و زیاد دارد. به عنوان مثال بنده نمونه‌هایی را در اینترنت دیده‌ام که در نسخه‌های BD از این رو به اون رو شده‌اند. انگار اومدن انیمه رو از اول با کیفیت عالی ساخته‌اند. گرچه نتوانستم نام و تصویری خوبی را از آن‌ها، در اینجا قرار دهم.

از طرفی انیمه‌های شاخی همچون Attack on Titan و Fate/Stay Night: Unlimited Blade Work! در این انیمه‌ها وقتی نسخه BD را در کنار نسخه TV قرار می‌دهیم. تغییرات به شدت کم یا ریزی رو شاهد هستیم. مثلاً ممکنه در یک صحنه، یک لایه خاکستری موقتی روی انیمه باشد. یا رنگ‌ها کمی متفاوت باشند. به عبارتی تفاوت‌ها به علت ساخت خوب، خیلی ریز خواهند بود.

مقایسه نسخه BD انیمه Fate/Stay Night: UBW با نسخه تلویزیونی TV برای نشان دادن کم‌ترین میزان تغییرات

نکته: ویدیو دوم دارای اسپویل از فصل دوم انیمه حمله به تایتان Attack on Titan است. اگر این فصل با کلا این انیمه رو تماشا نکردید. توصیه دارم از تماشای آن خودداری کنید.

مقایسه نسخه BD فصل دوم انیمه Attack on Titan با نسخه تلویزیونی TV برای نشان دادن کم‌ترین میزان تغییرات


مقایسه نسخه BD با نسخه Theater در انیمه‌ها

نسخه Theater همون‌طور که گفتم برای انیمه‌های سینمایی به کار می‌رود. این نسخه‌ها بر خلاف نسخه TV از سانسورهای بی‌خود برخوردار نیستند. چراکه در سینما می‌توان سن و خود مخاطبان را مدیریت کرد. همچنین با توجه به سینمایی بودن، کیفیت خوبی هم دارند. اما خوب بازهم در نسخه BD تفاوت‌ها و ارتقای کیفیت دیده می‌شود.

از طرفی چون نسخه بلوری Blu-ray و دی‌وی‌دی DVD نسخه رسمی است. که از سینما بیرون می‌آید. بهترین گزینه برای تماشا است. چون کیفیت، کیفیت رسمی است. اما خوب دیر و‌ زود داره. ولی سوخت و سوز نداره. به عبارتی مخاطب چه بخواهد چه نخواهد یا باید با کیفیت‌های اینترنتی Theater سر و کله بزند. یا منتظر کیفیت بالاتر BD باشد.

مقایسه نسخه BD با نسخه Theater در انیمه Fate/Stay Night: HF برای نشان دادن حداقل تغییرات


جمع‌بندی “نسخه بلوری انیمه‌ها با نسخه عادی انیمه‌ها چه تفاوتی دارد؟”

اگر به دنبال تهیه نسخه فیزیکی هستید، اولویت خود را به بلوری Blu-ray و سپس دی‌وی‌دی DVD دهید. اما اگر مثل خیلی از ماها، به تهیه نسخه غیرفیزیکی علاقه دارید. همزمان انیمه‌ای که به دنبال آن هستید، پیش‌بینی می‌کنید که نسخه BD، با در نظر گرفتن توضیحات بالا، ارزش بیشتری دارد. نسخه‌های BD بهترین انتخاب هستند. گرچه برای انیمه‌های در حال پخش و در حال اکران، ممکن است.‌ صبر کردن برای این نسخه‌ها سخت باشد. اما ارزشش را دارد.