نشانه های تبخال تناسلی

نشانه های تبخال تناسلی ممکن است بسیار متفاوت باشد. نشانه های تبخال تناسلی شامل زخم های دردناک و مشکلات دفع ادرار می شوند. تبخال تناسلی ممکن است گاهی هیچ نشانه ای نداشته باشد.

شایع ترین نشانه ی تبخال تناسلی برآمدگی هایی هستند که باز میشوند و تبدیل به زخم هایی دردناک می شوند.

یکی از نشانه های تبخال تناسلی زخم تناسلی است. این زخم ها ممکن است در ناحیه ران ، پایین باسن ، نواحی خارجی دستگاه تناسلی در خانم ها، بیضه ها و کیسه بیضه و مقعد شیوع پیدا کنند.

زخم تبخال تناسلی ممکن است در نواحی داخلی بدن باشد، جایی که شما نمیبینید. در خانم ها زخم ها در واژن و سرویکس هم مشاهده می شوند.



مراحل پیشرف زخم تبخال تناسلی

در هر دو جنس زن و مرد زخم ها ممکن است در راست روده که بسیار نزدیک به مقعد است هم مشاهده شوند. زخم های تبخال تناسلی مرحله به مرحله پیشرفت می کنند.

مرحله اول: در هفته اول یا دوم سرایت برآمدگی های کوچک و سفید مشاهده می شوند.

مرحله دوم: اگر زخم باز شود ممکن است ترشحات خارج شوند و یا حتی خون ریزی مشاهده شود.

مرحله سوم: وقتی زخم خوب شود دلمه های پوستی مشاهده می شود.

نشانه های تبخال تناسلی در افراد مختلف متفاوت است. علاوه بر زخم تبخال تناسلی ممکن است شامل این علائم نیز باشد:

* اگر ادرار با زخم تماس داشته باشد هنگام دفع ادرار احساس سوزش خواهید داشت.

* مشکلات دفع ادرار به علت تورم ناشی از زخم تبخال تناسلی که مجاری ادراری را تنگ کرده است.

* درد ، سوزش و خارش در ناحیه تناسلی


تبخال تناسلی شامل نوع ١ (HSV 1) و نوع ٢ ( HSV 2) می شود. اگر تبخال تناسلی شما از نوع ٢ باشد علائمی شبیه به آنفولانزا خواهید داشت. مانند تب و لرز. هم چنین ممکن است در ناحیه لوزه و گلو و لگن خاصره دچار تورم شوید.

شیوع تبخال تناسلی

خیلی از افرادی که به تبخال نوع ١ و یا ٢ مبتلا می شوند هرگز متوجه نمی شوند چرا که علائمی ندارند. گاهی علائم تبخال با بیماری دیگری اشتباه گرفته می شوند. ممکن است تصور کنید کیست مویی دارید.

اگر دچار این بیماری شده باشید علائم ٢ تا ٢٠ روز بعد ظاهر می شوند. در بعضی افراد علائم تا ١ سال بعد ظاهر نمیشوند. اولین دوره ی بیماری ٢ تا ۴ هفته طول می کشد.

سپس علائم از بین می روند ولی ویروس در بدن باقی می ماند. این ویروس پس از دوره ی خاموشی باز هم دردساز می شود ولی معمولا اولین دوره ی بیماری بدترین دوره است.

در دومین دوره ی بیماری علائمی مانند آنفولانزا خواهید داشت. تب ، درد عضلانی، سر درد، کشاله ی ران ملتهب شده و بی قراری از علائم هستند.



دوره ی بعدی بیماری

در سال اول التهاب به بیماری چندین بار شاهد بروز علائم خواهید بود. دوره های بعد از دوره ی اول علائم ضعیف را بروز می دهند. برای مثال در ناحیه تناسلی احساس سوزش خارش و درد خواهید داشت.

هر چقدر از اولین دوره ی ابتلا بگذرد علائم کمتر میشوند.

اکثر افراد علائم اولیه بیماری شان شامل درد و برافروختگی پوست است. پس از آن زخم ها در همان ناحیه دردناک پدیدار می شوند.

تعداد دفعات ابتلا به بیماری در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. طول درمان در افرادی که بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند کوتاه تر است و زخم ها زودتر بهبود پیدا میکنند.

اهمیت تشخیص به موقع


اگر هر کدام از علائم ذکر شده را مشاهده کردید سریع به دکتر مراجعه کنید. دکتر ممکن است با دیدن دخم ها یا با بررسی آزمایشگاهی زخم ها متوجه شدت وخامت بیماری شود.

اگر بدانید که تبخال ناحیه تناسلی دارید و درمان را آغاز کنید میتوانید از همسر خود در برابر این بیماری محافظت کنید. نوع درمان به نوع ویروس تبخال بستگی دارد.

دوره ی بیماری در نوع ٢ طولانی تر است. پزشکان توصیه میکنند افراد مبتلا به تبخال ناحیه تناسلی تست HIV هم بدهند. چرا که زخم های باز تبخال راهی مناسب برای ورود ویروس HIV هستند.



چه زمانی تبخال تناسلی بیشترین شیوع را دارد؟

در زمان ظاهر شدن علائم بیماری بیشترین شیوع را دارد. در صورت نبود علائم خطری برای شیوع بیماری به همسر شما وجود ندارد.

اما به خاطر داشته باشید این بیماری در بعضی افراد هیچ نشانه ای ندارد. پس حتی با نداشتن نشانه هم امکان سرایت بیماری هست.

راه های سرایت تبخال تناسلی

نشانه ها تبخال تناسلی
به غیر از رابطه جنسی راه های دیگری برای سرایت این بیماری هست. زخم تبخال تناسلی در ناحیه ای که ویروس وارد می شود ظاهر می شود.

با لمس ناحیه آلوده ی پوست و سپس لمس ناحیه سالم، امکان آلوده شدن پوست سالم وجود دارد. چشمان شما هم ممکن است به این روش آلوده شوند.

بنابراین پزشکان توصیه می کنند قبل و بعد از استفاده از توالت دستهای خود را خوب با آب و صابون بشویید.



درمان علائم


اگر علائم تبخال تناسلی شما را اذیت میکنند یا نگران ابتلای همسرتان هستید با پزشک معالجتان مشورت کنید.

درمان های ضد ویروسی موجب از بین رفتن سریع زخم ها، کاهش دفعات بازگشت بیماری و کاهش ریسک سرایت بیماری می شوند. استفاده مداوم از کاندوم و محافظ دندان ریسک ابتلا به این بیماری را کم میکند اما جلوگیری نمیکند.