افسردگی می تواند بر بدن و ذهن شما تأثیر بگذارد. چه بسا نشانه های جسمانی افسردگی به اندازه نشانه های ذهنی و روحی آن می توانند آزاردهنده باشند. همچنین از آنجایی که نشانه های جسمانی قابل مشاهده هستند با استفاده از آنها راحت تر می توان افسردگی را تشخیص داد. پس بهتر است این نشانه ها را جدی بگیرید.

1. مشکلات خواب

 مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب در افراد افسرده شایع است. البته برخی از آنها هم بیش از حد می خوابند! اما افسرده ها به طور معمول یا نمی توانند بخوابند یا برخلاف میل شان خیلی زود از خواب بیدار می شوند و دیگر خوابشان نمی برد.


همچنین بخوانید:با یک نوشیدنی برای رفع بی خوابی آشنا شوید


2. درد قفسه سینه

این درد می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی، ریه یا معده باشد. اما اگر پزشکتان این علل را رد کند، گاهی اوقات می توان گفت که درد قفسه ی سینه نشانه ی افسردگی است.

افسردگی همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. علاوه بر این، افرادی که حملات قلبی داشته اند بیشتر احتمال دارد که افسرده شوند.


همچنین بخوانید: پزشکان مرد به خوبی نشانه های مشکلات یا حمله ی قلبی در زنان را درک نمی کنند!


3. بی حالی و خستگی

اگر با اینکه خیلی خوابیده اید و استراحت کرده اید، احساس می کنید خیلی خسته هستید به طوری که انرژی برای انجام کارهای روزمره تان ندارید، این ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد. 

4. تیر کشیدن عضلات و مفاصل

هنگامی که با دردی ماندگار زندگی می کنید خطر افسردگی در شما افزایش می یابد. افسردگی همچنین ممکن است منجر به درد شود، زیرا این دو شرایط  پیامرسان های شیمیایی مشترکی در مغز دارند. افراد مبتلا به افسردگی سه برابر بیشتر از درد منظم رنج می برند.

5. مشکلات گوارشی

مغز و سیستم گوارشی ما به شدت با هم در ارتباط هستند، به همین دلیل است که بسیاری از ما وقتی که تحت تأثیر استرس و یا اضطراب قرار می گیریم، احساس معده درد یا تهوع می کنیم. افسردگی می تواند در روده ها هم اختلال ایجاد کند و باعث تهوع، سوء هاضمه، اسهال، یا یبوست شود.


همچنین بخوانید: مواد غذایی که زنان باید حتما مصرف کنند


6. سر درد

یک مطالعه نشان می دهد افرادی که دارای افسردگی شدید هستند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که میگرن بگیرند، و افراد مبتلا به میگرن 5 برابر بیشتر از افسردگی رنج می برند.

7. تغییر در اشتها یا وزن

برخی افراد هنگام افسردگی کمتر احساس گرسنگی می کنند، برخی دیگر نمی توانند دست از خوردن بردارند. نتیجه می تواند افزایش یا از دست دادن وزن، همراه با کمبود انرژی باشد.

افسردگی با اختلالات خوردن مانند بولیمیا، بی اشتهایی یا پرخوری عصبی در ارتباط است.

8. درد پشت

اگر کمرتان به طور منظم درد می کند، این می تواند به افسردگی کمک کند. و افرادی که افسرده هستند چهار برابر بیشتر احتمال دارد که از درد شدید و ناتوان کننده ی گردن و یا کمر رنج ببرند.


همچنین بخوانید: 7 عادت مضر برای سلامتی استخوان ها 


9. پریشانی و بی قراری

مشکلات خواب یا سایر علائم افسردگی می تواند باعث شود که بی قراری را تجربه کنید. مردان افسرده بیشتر از زنان افسرده ممکن است که تحریک پذیر شوند.

10. مشکلات جنسی

اگر افسرده باشید، ممکن است علاقه خود را به رابطه جنسی از دست بدهید. بعضی از داروهای ضدافسردگی نیز می توانند تمایل تان را از بین ببرند و بر عملکردتان تاثیرگذار باشند. درباره گزینه های دارویی خود با پزشک صحبت کنید.


همچنین بخوانید: عوارض جنسی داروهای ضدافسردگی ؛ چطور با آنها کنار بیایم؟ 


ورزش کنید!

تحقیقات نشان می دهد که اگر به طور منظم ورزش کنید، مواد شیمیایی ای در مغزتان آزاد می شود که احساس خوبی به شما می دهند، وضعیت روحی تان را بهبود می بخشند و حساسیت به درد را کاهش می دهند. گرچه فعالیت بدنی به تنهایی نمی تواند افسردگی را درمان کند، اما می تواند در طولانی مدت آن را کاهش دهد.

اگر افسرده هستید برایتان سخت خواهد بود که انرژی تان را برای ورزش جمع کنید. اما به یاد داشته باشید که ورزش به رفع بی خوابی و بی حالی و بهتر شدن حالتان بسیار کمک خواهد کرد.

در ادامه بخوانید: