بهم زدن فقط مخصوص عاشق ها نیست. اگر در رابطه ی دوستی مخرب و سمی قرار دارید، جدایی بهترین و سالم ترین راه حل برای شماست.

دوستی مخرب و سمی

در ادامه 9 نشانه واضح که به شما در شناختن دوستی های مخرب و سمی کمک می کنند را شرح می دهیم، با مجله وارونه همراه باشید.

1. خبرهای خوب را برای خودتان نگه می دارید!

رابطه ی دوستی مخرب و سمی

آیا درباره ی اینکه رابطه ی عشقی جدیدتان را به دوست تان بگویید شک دارید؟ یا اخبار خوب دیگر مثل ترفیع گرفتن، خرید خانه ی جدید و … را از او پنهان می کنید؟ چرا خبرهای خوب زندگی تان از دوست تان پنهان می کنید؟ احتمالا به این دلیل است که او در برابر موفقیت و کمال شما حسود، غبطه خور، رقابتی و به طور کلی منفی است.


همچنین بخوانید:10 سوالی که قبل از تمام کردن یک رابطه یا دوستی باید از خود بپرسید!


به آن لحظه هایی که بسیار هیجان زده هستید، اما جلوی خودتان را می گیرید که خبرهای خوب را بازگو نکنید، توجه کنید. اگر از بازگو کردن اتفاقاتی که نسبت به آنها هیجان زده هستید، بازداری می کنید پس چرا با این شخص دوست هستید؟ دوست خوب باید کسی باشد که بتواند در هیجان شما سهیم باشد. اگر در دوستی تان سطحی از ارتباطات باز را نداشته باشید در این رابطه رنج خواهید کشید.

2. احساس می کنید که در تنگ ماهی هستید!

چرا این لباس را پوشیدی؟ چرا فلانی را برای ناهار دعوت کردی؟ چرا این هدیه را خریدی؟ اگر دوست تان مدام تصمیمات و نظرات شما را مورد قضاوت قرار می دهد، در واقع به ارزش های شما بی احترامی می کند. یک دوست نباید توقع داشته باشد شما مثل او باشید. اینکه دوستان شما را به روشی حمایتی به چالش بکشند بسیار خوب است. اما هنگامی که شما را قضاوت می کنند در واقع به جای احترام گذاشتن به نیازها و ارزش هایتان، ارزش های خود را به شما تحمیل می کنند.

3. هیچوقت فرصت صحبت کردن پیدا نمی کنید!

رابطه ی دوستی مخرب و سمی

او فقط می خواهد در مورد خودش صحبت کند و تمام مکالمات را از آن خود می کند. اما وقتی نوبت به صحبت کردن شما می رسد او به سختی به حرفهایتان گوش می دهد. اینگونه افراد نمی فهمند که دوستی رابطه ای دو نفره است. یک دوست واقعی باید به حرفهای شما گوش کند و به شما توجه کند، حتی اگر گاهی نمی تواند مکالمات را به سمت خود برگرداند.


همچنین بخوانید:7 نشانه ی خاموش که می گویند شما ترس از صمیمیت دارید!


دوستان سمی بسیار روی خود متمرکز هستند. پس اگر فهمیدید که دوست تان به زندگی شما علاقه ای نشان نمی دهد بدانید که دوستی یک جاده ی دو نفره است و اینکه فقط شما به حرفهای دوستتان گوش کنید شما را آزار خواهد داد.

4 تصمیمات بدی در کنار او می گیرید!

آیا دوست تان همیشه سعی دارد شما را به انجام کاری که بد است تشویق کند؟ یک دوست واقعی به شما فشار نمی آورد تا رفتارهای خطرناک یا ناسالم انجام دهید. به این فکر کنید که چرا او شما را به انجام این کارها تشویق می کند؟  آیا او می خواهد شریک جرم داشته باشد تا درباره ی خود احساس بهتری داشته باشد؟ گاهی اوقات دوستان سمی دوست دارند شما رفتارهای ناسالم انجام دهید تا کمتر از اعمالشان احساس خجالت و شرم کنند.

5. او اصلا قابل اعتماد نیست!

رابطه ی دوستی مخرب و سمی

شما چند ماه پیش برای شام با دوست تان برنامه ریخته اید. اما ناگهان، او می گوید که مجبور است کار کند یا بهانه ای مبهم برای نیامدن دارد. یا شاید به طور کلی برنامه ی شما را فراموش می کند. فراموشکاری ممکن است برای همه اتفاق بیافتد، این امری بسیار عادی است. اما چه کسی دوستی را می خواهد که دائما به وقت او بی احترامی می کند؟


همچنین بخوانید:چطور با همکاری که از ما متنفر است برخورد کنیم؟


دوستی که مدام برنامه ها را لغو یا بدتر از آن فراموش می کند، به طور واضح می گوید که شما ارزش تلاش و زحمت را ندارید. دوستان خوب ثابت قدم و قابل اعتماد هستند.

6. دوستی شما یک طرفه است!

دوستی ها همیشه برابر نیستند. همه ی ما چیز خاصی را برای رابطه به ارمغان می آوریم. تفاوتی نمی کند که شنونده ی خوبی هستیم یا…. اما اگر شما حس می کنید که این فقط شمایید که در این دوستی تلاش می کنید، به احتمال زیاد همینطور است.

می توانید برای مدت کوتاهی به دوست تان زنگ نزنید و یا پیام ندهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. اگر به نظر می رسید که او شما را فراموش کرده و از شما خبری نمی گیرد، پس دوستی تان یک طرفه است. دوستانی که فقط زمانی که به ما احتیاج دارند با ما تماس می گیرند، اصلا دوست ما نیستند.

7. او مانند جلبک دریایی به شما چسبیده است!

رابطه ی دوستی مخرب و سمی

او دوست شماست و این حق اوست که توقع داشته باشد حداقل گاهی یک ساعت برای او وقت بگذارید. اما زمانی که توقع دارد همه ی روزهای تعطیل را با او باشید و همه جا او را همراهی کنید یا نظر شما را درباره ی همه ی تصمیم هایش جویا می شود ممکن است به شما احساس راحتی ندهد. اگر دوست تان از اینکه تماس یا پیام او را فورا جواب نداید از دست تان ناراحت می شود، احتمالا شما حس می کنید که او از مرزهایتان رد شده و سعی در کنترل شما دارد.


همچنین بخوانید:6 مورد از عادتهای آزارنده هنگام صحبت کردن که خودتان از آنها بی خبرید!


اگر او خیلی به شما وابسته شده و همه ی وقت تان را تصرف کرده می توانید به راحتی این موضوع را به او بگویید تا بفهمد که چه چیزی برای شما قابل قبول است و چه چیزی نیست.

8. مدام شکایت می کند!

وقتی درکنار شخصی هستید که مدام شکایت می کند، برایتان بسیار سخت خواهد بود که مثبت و خوش بین باشید. اغلب اوقات دنیا جایی نا امید کننده و منفی می شود و به همین دلیل شما به دوستانی نیاز دارید که بیش از این به شما موج منفی ارسال نکنند.

دوستان خوب به شما در بهبود شرایط زندگی کمک خواهند کرد.” اگر دوست تان همیشه در مورد چیزی آزرده و ناراحت است، ممکن است لازم باشد کسی را پیدا کنید که خوشحال تر باشد.

9. به دنبال برنامه گذاشتن با او نیستید!

اغلب تماس های او را نا دیده می گیرید و برنامه هایتان را با او عقب می اندازید. و هنگامی که او در کنارت تان نیست احساس بهتری دارید. مشکل همینجاست – شما باید منتظر گذراندن وقت با یک دوست باشید نه اینکه سعی کنید از او اجتناب کنید.

به یاد داشته باشید که ما ناخواسته در خانواده هایمان متولد شده ایم، اما داوطلبانه دوستانمان را انتخاب می کنیم.”اگر بخاطر احساس گناه در این رابطه مانده اید، این برای هر دو طرف چیز خوبی نیست.” همه ما مستحق داشتن روابط با افرادی هستیم که مشتاقیم وقت خود را با آنها صرف کنیم.

نشانه های دوستی مخرب و سمی بسیارند که 9 مورد از مهمترین آنها را با هم مرور کردیم. لطفا مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در ادامه بخوانید: راهکارهای کنترل رفتار آنلاین ؛ چرا قبل از اینکه فکر کنیم پست می گذاریم؟