سرطان سینه در مردان

اگرچه مردان به طور معناداری کمتر از زنان دچار سرطان سینه می شوند، اما آگاهی از نشانه های سرطان سینه در مردان می تواند به آنها کمک کند که اقدامات اولیه را برای حفظ سلامتی شان به عمل بیاورند.

 انجمن سرطان آمریکا حدود 2470 مورد جدید از بروز سرطان سینه را در مردان تشخیص داده و 460 نفر از این بیماران در سال 2017 از دنیا رفته اند. MD، جراح حمید عبدالهی می گوید: متاسفانه، سرطان سینه مردان اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود. این امر تا حدی ناشی از نبود آگاهی امکان بروز سرطان سینه در مردان است.

غده در سینه

اکثر مردان مبتلا به سرطان سینه، غده ای سفت و بدون درد را در زیر نوک سیه و یا اطرف آن مشاهده می کنند. Brandon Behjatnia اشاره می کند: این غده ها نباید با غده هایی که در ژنیکوماستی خفیف رخ می دهد و یا با بزرگ شدن سینه ی مردان در اثر عدم تعادل هورمون ها اشتباه گرفته شوند.

ژنیکوماستی معمولا به صورت توده ای سبک، قابل حرکت و نرم در پشت نوک سینه است. اما غده های مربوط به سرطان قابل حرکت و نرم نیستند بلکه نسبتا سفت هستند و به راحتی در زیر پوست تکان نمی خوردند. برای تعیین این که آیا یک توده سرطانی است یا خیر، تصویربرداری از سینه و بعضی اوقات بیوپسی سوزنی لازم است.


همچنین بخوانید »

علائم سرطان سینه چیست و چگونه آنها را در منزل تشخیص دهیم ؟

مواد غذایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند

با مواد غذایی سرطان زا آشنا شوید !


تغییر شکل و یا اندازه ی سینه

دکتر عبداللهی می گوید: مردها علاوه بر احساس وجود غده در سینه، تغییرات عجیبی را هم در سینه هایشان احساس می کنند که می تواند افزایش سایز و یا تغییر شکل باشد. این تغییر می تواند به مرور و یا ناگهانی رخ دهد. و می تواند نشانه ای از اتفاقی باشد که زیر پوست در حال رخ دادن است. گاهی هم این تغییرات بدون درد و بسیار ناچیز، اما بازهم جدی هستند.

تغییرات در نوک سینه ها

اگر متوجه تغییراتی در ظاهر، شکل یا بافت نوک سینه خود شده اید، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید. زیرا در 40 تا 50 درصد موارد سرطان سینه در مردان، تغییرات نوک سینه قابل توجه است. دکتر Behjatnia توضیح می دهد: “این تغییرات ممکن است شامل انقباض نوک سینه یا تو رفتگی نوک سینه، قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ترشح باشد.”

دنیس هولمز، MD، جراح سرطان سینه توضیح می دهد: شایع ترین دلیل انقباض نوک سینه است که به پوست و عضله ی سینه چسبیده است. با این وجود مهم است توجه داشته باشیم که انقباض نوک سینه در مردان نیز ممکن است ناشی از شرایط خوش خیم باشد.

تغییرات پوستی

گاهی اوقات اولین نشانه سرطان سینه می تواند تغییرات پوستی در قفسه سینه باشد. دکتر Sharon H. Giordano می گوید: مردان مبتلا به سرطان التهابی سینه ممکن است با قرمزی پوست و یا جوش و توده های نرم و آبکی در بافت ماهیچه قفسه سینه، که می تواند مثل یک عفونت باشد.

اغلب اوقات جوش یا قرمزی خفیف می تواند نادیده گرفته شود و بیمار آن را به اشتباه به حساسیت ناشی از اصحکاک یا مالش و یا زخمی ناخوَشایند ربط داده می شود. بقیه ی تغییرات پوستی می توانند مثل برآمدگی های سفت و زخم، نزدیک و یا روی نوک سینه آشکار شوند.

ترشح

در زنان ترشحات سینه حتی در صورتی که حامله و یا در زمان شیردهی نباشند، عادی است. اما این برای مردها اصلا عادی نیست و در واقع می تواند نشانه ای جدی از سرطان سینه باشد. دکتر عبداللهی می گوید: این نشانه ای است که مردها معمولا آن را نادیده نمی گیرند و از طریق آن شک خواهند کرد که مشکلی وجود دارد و مسئله اساسی است.این ترشح می تواند شفاف و شاید همراه با خون باشد. اگر متوجه هر گونه ترشحی شدید، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

درد در سینه و یا نوک آن

در حالی که درد سینه یک نشانه غیر اختصاصی است و می تواند با بسیاری از علل غیر سرطانی نیز مرتبط باشد، دکتر Bethantnia هشدار می دهد که این ممکن است نشانه ای از سرطان سینه باشد. او می گوید: “درد مرتبط با سرطان سینه معمولا متمرکز و پایدار است و به هیچ گونه آسیب یا فعالیت بدنی وابسته نیست.”

این درد عمدتا در ناحیه ی نوک سینه رخ می دهد.  اگر درد ناگهانی در سینه و یا نوک آن احساس کردید که بعد از یک روز از بین نرفت، حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

درد در استخوان

از آنجا که سرطان سینه در مردان معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود، سرطان می تواند در خارج از سینه به سایر قسمت های دیگر بدن گسترش یابد. به گفته دکتر Giordano، استخوان شایع ترین محل برای گسترش سرطان سینه است. “وقتی این اتفاق می افتد، درد استخوانی شایع ترین علامت است و می تواند باعث شود که مرد به دنبال درمان و تشخیص به پزشک مراجعه کند”

بزرگ شدن غدد لنفاوی

منطقه ی دیگری که سرطان می تواند در آن گسترش پیدا کند، غدد لنفاوی است. دکتر هولمز می گوید: “در نتیجه، هنگامی که سرطان سینه در یک مرد رشد می کند، احتمال بیشتری وجود دارد که سرطان به غدد لنفاوی تا زمانی که سرطان در پستان تشخیص داده می شود، گسترش یابد.”  اگر متوجه یک یا چند توده ی دردناک در اطراف یا زیر ناحیه زیر بغلتان شدید، در اسرع وقت با پزشک تان ملاقت کنید.

مردها می توانند برای ارزیابی هرگونه ضایعات مشکوک ماموگرافی و یا اولتراسوند انجام دهند و در مواقع نیاز بیوپسی انجام دهند. دکتر Giordano می افزاید: حدود 1 درصد از سرطان های سینه در مردان رخ می دهد. هرچند که این مقدار بسیار کم است اما بازهم مردها باید نسبت به نشانه های آن آگاه باشند و به دنبال تشخیص و درمان زود هنگام باشند، تا بهترین نتیجه برای بهبود را داشته باشند.

در ادامه بخوانید: