نشانه های یک رابطه ی اشتباه چیست؟ چطور روابط سمی را از روابط سالم تشخیص دهیم؟ چطور بفهمیم رابطه ای که در آن هستیم به جایی خواهد رسید یا نه؟ بسیاری از نشانه های یک رابطه ی اشتباه در خود رابطه به راحتی نمایان هستند و فقط اگر چشم هایتان را باز کنید و انکارشان نکنید، آنها را خواهید دید.

فیلم سینمایی Fifty Shades of Grey از یک کتاب داستان نوشته شده است و راهنمایی برای روابط سالم نیست! اما بسیاری از زوج ها، مخصوصا خانم ها داستان این فیلم را راهنمایی برای موفقیت در رابطه ی شان در نظر گرفته اند. از من می خواهی برایت چه کنم؟ این سوال هسته ی اصلی رابطه های اشتباه را تشکیل داده است.



روابط سالم شامل دادن و گرفتن است، نه فقط دادن و فدا کردن صرف از یک طرف. اگر شریک عشقی تان از شما 10 خواسته ی زیر را داشت، زمان آن رسیده است که به رابطه ی تان خاتمه دهید. البته بهتر است ذکر کنم که صرفا با دیدن یکی از این نشانه های یک رابطه ی اشتباه و برخورد با یکی از این درخواست ها از طرف پارتنرتان نباید سریع رابطه را تمام کنید. می توانید با شریک عشقی تان صحبت کنید و در صورت توافق او از یک زوج درمانگر کمک بگیرید، آن وقت اگر تلاشتان به جایی نرسید به فکر پایان دادن به این رابطه باشید.

10 مورد از نشانه های یک رابطه ی اشتباه که باید به آن خاتمه دهید!

1. تقاضای ایجاد تغییر اساسی در زندگی تان را دارد!

رابطه ی عشقی استباه

اظهار نظر درباره ی مدل مویی که پارتنرتان آرزو دارد داشته باشید و یا درخواست کردن از شما برای اینکه کمتر با موبایل تان وقت بگذرانید مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر شریک زندگی تان از شما خواسته است جنبه های اصلی زندگی تان را تغییر دهید – شغل، مذهب، تحصیلات یا چیزهای دیگری که شخصیت شما را شکل می دهند، باید این درخواست را به عنوان یک پرچم قرمز جدی در نظر بگیرید.



یکی از ویژگی های مهم روابط موفق این است که از تلاش برای کنترل کردن پارتنرمان خودداری کنیم. یک شریک عشقی خوب به جای اینکه سعی در تغییر دادن شما داشته باشد، شما را برای رسیدن به اهدافتان حمایت خواهد کرد. اگر همسرمان با چیز جدی مخالف بود، چه کنیم؟ یک زوج سالم تا زمانی که باهم به تفاهم برسند درباره ی این مخالفت (چه به صورت خصوصی چه با کمک زوج درمانگر) صحبت خواهند کرد.

2. برخلاف میل شما، می خواهد پسوورد گوشی تان را بداند!

رابطه ی عشقی مخرب

نگه داشتن راز در روابط واقعا مخرب است، اما این بدان معنا نیست که شما داشتن حریم خصوصی خود را ندارید. این مخصوصا در مورد موبایل یا حساب های شبکه های اجتماعی تان صدق می کند و درخواست پسووردهایتان نقض حریم خصوصی شماست. اگر پاتنرتان نیاز دارد که مدام گوشی یا پیام های شما را چک کند، آن زمان مشکل اصلی این است که او به شما اعتماد ندارد و این مشکل حتما باید پیگیری شود. اعتماد پایه و اساس یک رابطه سالم و احترام آمیز است. اگر به یکدیگر اعتماد ندارید، احتمالاً با شریک اشتباهی همراه هستید.

3. می خواهد اطمینان حاصل کند که همه چیز در رابطه دقیقا مساوی است!

روابط اشتباه

باید این را بدانید که در یک رابطه یا ازدواج موفق هیچ مسئولیت پنجاه پنجاهی وجود ندارد. زوج های موفق خدمت و فداکاری برای یکدیگر را یادگرفته اند، حتی اگر کاملا منصفانه نباشد. در حقیقت در روابط خوب نمی توان گفت که کدام پارتنر پول بیشتری خرج می کند، زیرا کسی حواسش به این موضوع نیست! آنها برای اینکه چه کسی در خانه چه کاری انجام دهد دعوا نمی کنند و کارهایی که کرده اند را به روی هم نمی آورند. همچنین نیازی نیست ذکر کنم که حساب کردن محبت های عاطفی که به همسرتان می کنید و درخواست محبت های متقابل از او چقدر مخرب است.



حقیقت این فداکاری و خدمت زمانی مشخص خواهد شد که رابطه تان وارد مشکلات خواهد شد و یکی از شما باید بار بسیاری را به دوش بکشد. به عنوان مثال ممکن است یکی از شما بیمار شود و یا شغلش را از دست بدهد و دیگری مجبور باشد مسئولیت بسیاری را بدون شکایت و یا منت گذاشتن به عهده بگیرد.

4. از شما می خواهد رازی بد را مخفی کنید یا دروغی بگویید!

نشانه های یک رابطه ی اشتباه

استرسی که نگه داشتن رازهای بد و یا دروغ گفتن به شما وارد می کنند آسیب زاست و یک شریک عشقی خوب شما را مجبور به انجام اینکارها نخواهد کرد. همچنین این کار به رابطه تان هم آسیب وارد خواهد کرد و پارتنرتان نباید شما را در موقعیتی قرار دهد که مجبور شوید بین چیزی که فکر می کنید درست است و عشق تان نسبت به او یکی را انتخاب کنبد.

اگر پارتنرتان چیزی برای پنهان کردن و یا دروغ گفتن دارد، بهترین کاری که می توانید بکنید این است که بگذارید خودش با عواقب اعمالش مواجه شود.

5. می خواهد از خیانتش چشم پوشی کنید!

روابط سمی و مخرب

خیانت حتی برای یکبار می تواند رابطه را نابود کند. اگر هر دو پارتنر برای حل مشکلات و گذر از آنها مایل باشند، مشکلاتشان با زوج درمانی حل خواهد شد. اما وقتی شخصی که خیانت کرده است انتظار دارد که همسرش از خطای او بگذرد فقط بخاطر اینکه او معذرت خواهی کرده است، چه؟ این قطعا یک توافق برای کشتن رابطه خواهد بود.



همسرتان علاوه بر اینکه به شما خیانت کرده است نباید به سادگی از شما انتظار داشته باشد که او را ببخشید و موضوع را فراموش کنید. او باید به احساسات شما و تعهدی که در رابطه وجود دارد احترام بگذارد و برای اینکه شما با این مسئله کنار بیاید به شما وقت بدهد.

6. می خواهد کارتان را کنار بگذارید!

نشانه های رابطه ی اشتباه

برخی از مردان، مردانگی خود را در نان آور بودن خانه می دانند، در حالیکه این موضوع برای بعضی از زنان بلامانع است، ولی برای بعضی از زنان قابل پذیرش نیست. بعضی از زوج ها از همسرشان می خواهند که توانایی ها، استعدادها و چشم انداز های شغلی شان را نادیده بگیرند. این خواسته رشد شخصی شما را متوقف خواهد کرد و چیزی که در ازدواج و رابطه ی عاشقانه اهمیت دارد فقط رشد رابطه نیست، بلکه رشد افراد به طور شخصی نیز اهمیت بالایی دارد.

در بسیاری از ازدواج ها با اینکه زن شغل مهمتری دارد و نقش مهمتری در مسائل مالی خانه دارد، بسیار موفق و محکم هستند و مرد در این ازدواج ها با انجام دادن کارهای خانه و فرزندان تعادل را ایجاد می کند.

7. از شما می خواهد بردگی در اتاق خواب را امتحان کنید!

رابطه ی مخرب

رابطه جنسی یک عمل صمیمانه است و شریک زندگی شما باید همواره به خواسته ها و نیازهای شما در اتاق خواب احترام بگذارد – و این شامل عدم اجبار یا شرمگین کردن شما در انجام کارهایی است که به آنها علاقه مند نیستید.



اگر قبلا به یک عمل جنسی نه گفته اید، همسرتان نباید دوباره و بارها از شما همان تقاضا را داشته باشد. این رفتار نشان می دهد که شریک زندگی تان به شما احترام نمی گذارد و نیازهای جنسی اش را بر آسایش و امنیت شخصی شما مقدم می داند. (توجه داشته باشید که وادار کردن شما به انجام کار جنسی، تجاوز جنسی است، صرف نظر از اینکه ازدواج کرده اید یا خیر.)

8. شما را از صحبت درباره ی بعضی چیزها منع کرده است!

رابطه ی اشتباه

همه ی انسانها موضوعاتی دارند که ترجیح می دهند درباره ی آنها صحبت نکنند. اما اجتناب از صحبت کردن درباره ی مسائلی که به هر دونفر مرتبط است به رابطه آسیب وارد می کند، بخصوص اگر همسرتان برای صحبت درباره ی احساسات تان به شما حق نمی دهد. پارنتر شما حق ندارد از شما بخواهد که درباره ی احساسات تان صحبت نکنید. 

نگه داشتن مشکلات و صحبت نکردن درباره ی آنها کار سمی است، در حالیکه صحبت کردن درباره ی آنها شما را به ریشه ی مشکلات نزدیک می کند. اگر در صحبت درباره ی بعضی مسائل مشکل دارید، این به این معنی نیست که باید از این صحبت اجتناب شود بلکه شما نیاز به کمک حرفه ای برای تسهیل این صحبت دارید. و البته همسرتان هرگز نباید به شما بگوید: “گریه نکن” یا “حق نداری عصبانی شوی” احساسات شما باید ابراز شوند وگرنه سلامت تان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

9. می خواهد اعتراضی نسبت به سوء استفاده ی خانواده اش نداشته باشید!

نشانه های روابط اشتباه

در حالیکه شما باید به خانواده ی همسرتان احترام بگذارید و با آنها به خوبی رفتار کنید، نباید به آنها اجازه دهید که با شما بدرفتاری کنند، توهین کنند و یا شما را نادیده بگیرند و ازشما سوء استفاده کنند. همسرتان نباید از شما بخواهد تا کارهای بی ادبانه و بی احترامی هایی را که دوستان یا خانواده اش در حق تان می کنند نادیده بگیرید.



رفتار همسرتان با شما راهنمایی برای چگونگی رفتار خانواده و دوستانش با شما خواهد بود. او نباید دربرابر بی احترامی هایی که به شما می شود سکوت کند و از شما هم چنین انتظاری نداشته باشد.

10. می خواهد از بهترین دوستتان جدا شوید!

روابط مخرب

شریک عشقی تان ممکن است از دوست شما خوشش نیاید، اما بازهم باید به او و رابطه ای که شما با او دارید احترام بگذارد. شریک زندگی تان نباید از شما بخواهد که بین او و یک شخص دیگر که دوستش دارید یکی را انتخاب کنید، همچنین نباید از شما درخواست کند که فقط به دلیل اینکه او از شخص خاصی خوشش نمی آید با او قطع رابطه کنید.

او می تواند درباره ی احساسات خود نسبت به آن شخص و یا تاثیر منفی که روی زندگی شما می گذارد، صحبت کند اما در آخر تصمیم اینکه چه کسی در زندگی شما می ماند به خودتان بستگی خواهد داشت. 

در ادامه بخوانید: