مطالعات اخیر ارتباطی بین نشانه ها و علائم ADHD و رسانه های دیجیتال را کشف کرده اند. اما این به این معنی نیست که استفاده از رسانه های دیجیتالی باعث ایجاد علائم ADHD خواهد شد.

مطالعات جدید نشان می دهد، علائم اختلال نقص توجه، بیش فعالی (ADHD) در نوجوانانی که مدت زمان زیادی را صرف استفاده از رسانه های دیجیتال می کنند، افزایش می یابد. والدین نباید ازاینکه نوجوان شان سر میز شام به دوستش پیام میدهد بترسند، بلکه اگر فرزندشان زمان زیادی را صرف استفاده از رسانه های دیجیتالی می کند، با او درباره ی اینکه چرا انقدر به آن علاقه دارد صحبت کنید.

در مطالعه حاضر، علائم ADHD در یک گروه شامل تقریبا 2600 نوجوانان دبیرستانی مورد مشاهده قرار گرفته است.طبق مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکایی، دانش آموزانی که از چندین نوع رسانه ی دیجیتال چند بار در روز استفاده می کردند تقریبا دو برابر بیشتر از همکلاسانی که کمتر از رسانه های دیجیتال استفاده می کردند، احتمال ابتلا به علائم ADHD در طی یک دوره دو ساله را نشان دادند.


همچنین بخوانید: اختلال بیش فعالی (ADHD) در بزرگسالان چگونه است؟


مطالعات قبلی ارتباطی بین استفاده از رسانه های دیجیتال (مانند نت ورک های اجتماعی) و تغییر در سلامت ذهنی را پیدا کرده بودند. به عنوان مثال استفاده از فیس بوک باعث کاهش احساس خوب بودن می شود، البته دشوار است که بگوییم علت چیست. در مطالعات افسردگی، این احتمال وجود دارد که افرادی که افسرده هستند و اجتماعی شدن را بسیار سخت می دانند، ارتباط آنلاین را جانشین روابط اجتماعی در دنیای واقعی کرده اند و به عبارت دیگر به طور کل اینترنت باعث افسردگی نمی شود. در مطالعه حاضر، ممکن است نشانه های در حال ظهور ADHD نوجوان ها را به لذت فوری استفاده از رسانه های دیجیتال هدایت کند. همچنین می تواند به این معنی باشد که هواس پرتی مداوم از اینترنت، یادگیری صبر، کنترل تکانه و تمرکز را سخت تر خواهد کرد. و اینها همه نشانه های ADHD هستند.

مطالعه ی حاضر درباره ی تاثیر نشانه ها و علائم  ADHD بر روی زندگی مبتلایانش سخن نمی گوید و یا اظهار نمی کند که استفاده از رسانه های دیجیتال باعث بروز نشانه های  ADHD نمی شود. بلکه اظهار می کند که نوجوانان قبل از بروز نشانه ها و علائم از رسانه های دیجیتال استفاده کرده اند. جنی رادزکی، استادیار طب اطفال در دانشگاه میشیگان که در این مطالعه دخالتی نداشته است، می گوید: نتایج این مطالعه نباید به ترس اخلاقی در مورد تکنولوژی بیافزاید. اما می تواند دلیلی باشد برای والدین تا درباره ی انگیزه ی استفاده از رسانه های دیجیتال با فرزندانشان صحبت کنند.

در ادامه بخوانید: