فیلم Mortal kombat بار دیگر این حقیقت را اثبات میکند که تا زمان طولانی ای نباید به انتظار تماشای یک اقتباس ویدیوگیمی موفق نشست، حداقل نه برای این مجموعه! با نقد فیلم مورتال کامبت با ما همراه باشید.

نقد فیلم مورتال کامبت Mortal kombat

از همان زمانی که اعلام شد که قرار است اقتباسی از مجموعه فوق العاده محبوب مورتال کامبت با یک تیم آسیایی-آمریکایی به شکل یک فیلم سینمایی منتشر شود، حس خوبی به این خبر نداشتم. درست همانند نسخه کارگردان فیلم جاستیس لیگ که همانی شد که انتظار داشتم. مشکل این گونه خبرها و در کل، این گونه فیلمها این است که از همان اول میدانیم که با چه چیزی طرفیم، از همان اول حس ناامیدی ای که نسبت به آنها داریم را نمیتوانیم پنهان کنیم. در مورد جاستیس لیگ، از اول مشخص بود که مولفه های فیلمسازی “زک اسنایدر” نمیتوانند باعث به وجود آمدن یک فیلم ابرقهرمانی خیلی خوب شوند و همان گونه که طرفداران میگفتند، باعث نجات دنیای سینمایی “دی سی” شوند. نتیجه هم یک فیلم ابرقهرمانی کلافه کننده و صرفا خوب بود که مارول خیلی وقت است از این سطح عبور کرده است، درواقع بهترین اثر زک اسنایدر و بهترین کاری که او میتوانست در دنیای دی سی انجام دهد، یک اثر ابرقهرمانی بود که مشابه اش را در چندین سال پیش به کرات در آثار مارول دیده بودیم.

نقد فیلم مورتال کامبت

بنابراین مشکل این نیست که آثار اقتباسی از بازی های ویدیویی، همیشه شکست میخورند و پتانسیل های مدیوم مبدا را تباه میکنند، بلکه مشکل در فرمت فیلمسازی استودیوهای هالیوودی است. اصولا فرمت فیلمسازی هالیوود با اکشن های خشونت بار درجه (R) بیگانه است. بنابراین اکثر فیلم هایی که در نظام طبقه بندی سنی هالیوود رتبه (R) را دریافت میکنند، فیلمهای با مضامین جنسی و الفاظ رکیک و بزرگسالانه و یا نودیتی (Nudity) هستند. بنابراین تولید یکی از خشونت بارترین بازی های تاریخ که به فن های نهایی یا فیتالیتی هایش مشهور است در این سیستم، به نتیجه ای جز شکست نمی انجامد. مورتال کامبت فیلمی است که با اشتباهات مرگباری تولید شده است و همان اشتباهات هم مانند فیتالیتی هایش، این محصول را به زمین میزند و ناک اوت میکند.


مطلب مرتبط: نقد انیمیشن INVINCIBLE شکست ناپذیر 


یکی از نقاط ضعف اساسی این فیلم که جزو همان اشتباهات مرگبار اش است، بودجه کلی فیلم و عدم تناسب آن با نیازهای فنی فیلم است. درواقع برای اینکه چنین فیلمی از سکانس های اکشن و جلوه های ویژه متناسبی برخوردار باشد، باید بودجه مناسبی هم داشته باشد. اما بودجه اختصاص داده شده به فیلم نه برای ارائه یک فیلم سراسر اکشن لذت بخش که برای صرفا تولید سکانس های اکشن با کمترین هزینه ممکن بوده اند و خب این عمل در استودیوهای هالیوودی اصلا تعجب آور نیست، بلکه بسیار معمول است. بالاخره آنها سیستم بودجه بندی عجیبی دارند و هرسال شاهد فیلم هایی هستیم که بودجه هایی 200 میلیون دلاری دارند اما دو سوم این بودجه صرف پرداخت دستمزد بازیگران میشود!

بنابراین یکی از مشکلات این فیلم به بودجه اختصاص داده شده به آن مربوط میشود. درسراسر سکانس های اکشن فیلم، استفاده از کاستوم های ابتدایی و ضعیف و همینطور فوتیج های متوسط به چشم میخورد. حتی نیازی نیست تا فیلم را متوقف کنید تا متوجه ضعیف بودن جلوه های ویژه این چنینی شوید و این مورد درکنار افکت ها رعد و برق، آتش، انفجار و یخ های ساب زیرو نیز به چشم میخورد و به شدت توی ذوق میزند. بنابراین باید به تصمیم تهیه کنندگان فیلم بسیار خرده گرفت، زیرا کم کاری آنها در این بخش، که یکی از مهم ترین عناصر بازی های مورتال کامبت است، باعث شده تا تاثیر محسوس و شدیدی روی کیفیت نهایی فیلم بگذارد درحالی که مهم ترین بخش صرف بودجه فیلم، در این مورد است.

مورد دیگر به بازیگران و تیم بدلکاری برمیگردد. در یک کلام سکانس های اکشن استاندارد طراحی شده اند و اصلا حس و حال اکشن های افسارگسیخته مجموعه مورتال کامبت را ندارند. تیم بدلکاری نیز با وجود استفاده از بازیگران مطرح آسیایی مثل “جو تسلیم” و “هیرویوکی سانادا” اما اصلا چشمگیر نیست. درواقع مشکلی که این بخش دارد این است که با وجود بازیگران تراز اول رزمی ای مانند “ایکو اویس” که برترین رزمی کار دهه اخیر در فیلمهای اکشن/رزمی است، سازندگان چرا به سراغ بازیگرانی مانند “لوییس تان” و استفاده از هنر رزمی آنها میروند. این مورد را نمیتوان به حساب گران بودن دستمزد افرادی مانند ایکو اویس و تیم قدرتمند بدلکاری اختصاصی وی نوشت و همینطور هم نمیتوان آن را به حساب ناشناخته بودن این بازیگران گذاشت. هم جو تسلیم و هم لوییس تان سابقه همکاری مستقیم در کنار ایکو اویس را دارند.

جو تسلیم با بازی در قسمت اول مجموعه شاهکار “یورش” مشهور شد و تا به حال نیز، این فیلم مشهورترین و بهترین اثر کارنامه او است، همچنین لوییس تان نیز در سریال “قاتلان وو” که عملکرد خوبی در نمایش خانگی نتفلیکس داشت و قرار است فیلمی اختصاصی از آن نیز تولید شود با ایکو اویس همکاری داشته است. بنابراین قطعا بازیگرانی مانند ایکو اویس در معرض دید سازندگان بوده اند اما به دلایلی نامعلوم از پروژه کنار گذاشته شده اند که نتیجه اش هم مشخص است. احتمالا آنها بازیگران دورگه آسیایی-آمریکایی را درنظر داشته اند تا قدرت بدلکاری و ویژگی های خارق العاده بازیگری و رزمی افرادی چون ایکو اویس.


مطلب پیشنهادی: بررسی سریال The Flash ؛ هیجانی تکراری! 


نقد فیلم مورتال کامبت

بنابراین به دلیل کم کاری سازندگان در اصلی ترین بخش های فیلم، مورتال کامبت هم در ارائه اکشن های افسارگسیخته شکست میخورد و هم از لحاظ فنی در جایگاه نازلی قرار میگیرد. اما آیا فارغ از مباحث فنی، مورتال کامبت توانسته حداقل مبارزات خونینی داشته باشد و یا سرگرم کننده شود؟ پاسخ به سوال اول بدون شک یک “نه” خیلی بزرگ است و سوال دوم نیز: “کم و بیش، اما نه برای طرفداران این مجموعه”. مورتال کامبت در سرتاسر لحظات فیلم در ارائه مبارزات خونین همواره عقب نشینی میکند. درواقع انگار سازندگان تا چند قدمی آن میروند اما هرگز پای خود را فراتر از ارائه چند زد و خورد بچگانه که چاشنی طنز نیز با آن همراه شده نمیبرند.

مبارزات در فیلم، شامل تیکه پرانی شخصیت ها و اکشن های استاندارد مبتدیانه است. بنابراین اصلا و ابدا نباید به انتظار مبارزات خونین و فیتالیتی های فک برانداز بنشینید. مشخص نیست صحبت های سازندگان از این که این فیلم حاوی خشونت بسیاری است چه بوده است، ممکن است تعریف آنها از خشونت افسار گسیخته با طرفداران مورتال کامبت متفاوت باشد! به هرحال به جز دو سه فیتالیتی درون فیلم، بقیه سکانس های مبارزه اصلا در حد سرگرم کردن مخاطب نیز نیستند چه برسد به اینکه بخواهد با منبع اقتباس مقایسه شود! فیلم مورتال کامبت یک نمای بسیار بسیار بسیار ساده شده از خشونت بازی های مورتال کامبت است.

نقد فیلم مورتال کامبت Mortal kombat

صحبت درباره فیلمنامه و کارگردانی در این فیلم به معنای واقعی کلمه راه به جایی نمیبرد. هم نویسنده اثر سابقه فاجعه باری دارد و هم کارگردان آن. ساب زیرو و اسکورپیون یکی از سطحی ترین شخصیت های اقتباس شده از بازی های ویدیویی هستند. کار به جایی میرسد که حتی در اواخر فیلم فراموش میکنیم که اسکورپیونی هم در دنیای فیلم وجود دارد. اسکورپیون به “ندررلم” یا دنیای زیرین و جهنم فرستاده میشود اما در ادامه فیلم دیگر هرگز اثری از او نمیبینیم و سپس در اواخر فیلم دوباره به دنیای اصلی برمیگردد! ساب زیرو که در کنار اسکورپیون محبوب ترین شخصیت بازی مورتال کامبت و از محبوب ترین و قدرتمند ترین شخصیت های تاریخ ویدیو گیم است، اینجا در قامت یک شخصیت لجوج که هر چند دقیقه یکبار چندضربه به دیگران میزند و سپس دوباره به بهانه های مختلف برمیگردد به تصویر کشیده شده است. خط داستانی کول یانگ در سطحی ترین شکل ممکن قرار دارد و حتی یکی از نقش های اصلی فیلم است اما ما واقعا اهمیتی به مشکلات او نمیدهیم.

نویسندگان به اشتباه با قرار دادن خانواده و مشکلات خانوادگی و همینطور گذشته ای تراژیک برای او سعی داشته اند تا به شخصیت او عمق بدهند و بار دراماتیک قصه را بر دوش وی بیاندازند اما تماشاگران نه تنها اهمیتی به سیر حوادث کول یانگ نمیدهد، بلکه فقط منتظر چند فیتالیتی مشهور و خونین و یا تکه پاره کردن چند نفر با یخ های کشنده ساب زیرو هستند. سازندگان میتوانستند به جای تمرکز روی ایجاد خط های داستانی متفاوت و پراکندگی شخصیت ها، فیلمی مخصوص طرفداران پرشمار مجموعه مورتال کامبت بسازند. اما آنها بنا به گفته سازندگانشان، میخواستند تا فیلمی هم به مزاج طرفداران و هم به مزاج افراد جدید بسازند، اما در هر دو هدف شکست خورده اند.


همچنین بخوانید: بهترین بازی های 2020 ؛ معرفی و بررسی نکات مثبت و منفی 


نقد فیلم مورتال کامبت

در پایان، فیلم مورتال کامبت نمیتواند مولفه های مشهور منبع الهامش را بازسازی کند و همچنین در ارائه مبارزات خونین و نفسگیر که مشخصه اصلی این مجموعه است شکست میخورد. مورتال کامبت در واقع یک شکست تمام عیار ویدیو گیمی نیست، بلکه یک اثر با پتانسیل بالا بود که مثل همیشه با شکست مواجه شد. همانطوری که اقتباس های انیمه ای شکست میخورند. مشکل از سیستم فیلمسازی هالیوود است که نمیتواند روح منابع الهامش را در فیلم ها پیاده کند. بعضی وقت ها مشکل از سینمای آن کشور است. مثلا اقتباس های انیمه ای به این دلیل با شکست مواجه میشوند که روح شرقی این آثار زمین تا آسمان با فرمت ساده سازی شده و استاندارد هالیوودی فرق میکند. حالا اگر آن اثر یک محصول خونین هم باشد که دیگر باید فاتحه اقتباس درست و حسابی از آن را خواند! جدیدترین اقتباس ویدیوگیمی که قرار است ساخته شود و حسابی سر و صدا کرده است اقتباسی از بازی تحسین شده “The last of us” است و باید ببینیم که نتیجه آن چه میشود. من یکی که به این هم چشمم آب نمیخورد!

امیدواریم که از نقد فیلم مورتال کامبت لذت برده باشید. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ مثل همیشه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

در ادامه بخوانید: فیلم‌های شبیه Extraction ؛ برای آنهایی که به دنبال هیجان هستند!