6.2
امتیاز

“آشین شمال”، جدیدترین قسمت از مجموعه زامبی محور کره ای پادشاهی است که نقشش را به عنوان معرفی گر شخصیت آشین به خوبی انجام میدهد اما نواقصی هم دارد. با مجله وارونه و نقد فیلم kingdom ashin of the north همراه باشید.

تلاشی موفق برای دنباله سریال kingdom

زمانی که که برای اولین بار سریال زامبی محور “پادشاهی” معرفی شد، هیچ کس فکر اش را نمیکرد که این سریال قرار است جای مجموعه از نفس افتاده و بی رمق “مردگان متحرک” را بگیرد. اما فصل اول منتشر شد و تمام مخاطبان دنیا را تشنه برای فصل دوم خود گذاشت. فصل اول پادشاهی با اینکه یک پدیده در صنعت سینمای آسیا در ژانر زامبی محور و آخرالزمانی بود اما به دلیل چاشنی بی نظیر تاریخی اش توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند. فصل دوم پادشاهی نیز با اینکه نسبت به فصل اول افت فاحشی داشت اما این به معنای کیفیت پایین آن نبود. درواقع فصل اول آنقدر باکیفیت بود که به شکلی طبیعی فصل های بعدی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

نقد فیلم kingdom ashin of the north

پس از انتشار فصل دوم، انتظارات بیشتر از قبل شده بود و به خصوص پایان بندی غافلگیر کننده آن نیز مزید بر علت شد تا بینندگان زیادی جویای انتشار فصل سوم شوند. تا لحظه نگارش این مطلب هنوز تاریخ انتشار فصل سوم سریال پادشاهی مشخص و اعلام نشده است. این در حالی است که حتی مشخص نیست فصل سومی در کار هست یا خیر، اما امکان ندارد سریال در این دو فصل به پایان برسد. تا این لحظه در ارتباط با فصل سوم این سریال دو موضوع مشخص شده است: اولین مورد همین اسپین آف سینمایی حال حاضر است و دومین مورد اسپین آف دیگری در رابطه با شاهزاده اصلی سریال.

جدیدترین قسمت از سریال پادشاهی اما توانسته تا کیفیت دو فصل قبلی را حفظ کند؟ و اگر توانسته، تا چه حد مخاطبان را راضی نگه داشته است؟ پاسخ به این دو سوال و هر سوال دیگری راجع به کیفیت این اسپین آف، به این جواب ختم میشود که اصولا این اسپین آف یک قسمت دیگر از این سریال است نه یک محصول جدا. اما سوال مهم تر این است که آیا لزوما به این قسمت جدید احتیاجی داشتیم؟ در سکانس پایانی فصل دوم متوجه میشویم که شیوع این بیماری توسط زنی به نام “آشین” بوده است. اما آشین چه کسی است و چرا باید ارتشی خصوصی از زامبی ها را رهبری کند؟ این سوالات مدام در ذهن مخاطبان بود تا زمانی که فصل سوم از راه برسد و به بخشی از آنها پاسخ بدهد. اما خبری از فصل سوم نشد و به جای آن سازندگان عنوان کردند که قرار است قبل از هر چیز به داستان و ریشه شخصیت آشین در قالب یک قسمت طولانی یک ساعت و چهل دقیقه ای بپردازند.

نظرات طرفداران دو گانه بود: بعضی ها با این اسپین آف موافق بودند و آنرا باعث کامل شدن شخصیت پردازی آشین میدانستند، بعضی نیز با این اسپین آف مخالفت کردند و تولید آنرا بیهوده و بدون کارکرد داستانی میدانستند. خب برای این که به جواب کاملی در رابطه با اینکه اساسا تولید این قسمت ویژه لازم بوده است یا نه برسیم، باید به چند مورد دقت کنیم. نخست اینکه هدف سازندگان از این قسمت ویژه چه بوده است؟ همه ما میدانیم که در انتهای فصل دوم آنتاگونیست اصلی فصل سوم معرفی میشود و قطعا لحظات زیادی از فصل سوم به ریشه وی و دلایلی که او را مجبور به این کار کرده است اختصاص پیدا میکند. بنابراین تا اینجا همه چیز به ضرر فصل سوم تمام میشود. زیرا هر فصل از سریال پادشاهی تنها 6 قسمت دارد و این شش قسمت، زمان استاندارد 50-40 دقیقه ای دارند. یعنی حتی مدت زمان هر قسمت نیز آنچنان طولانی نیست که مخاطب با خیال راحت آن را تماشا کند.

مرتبط: بهترین فیلم های کره ای | کودتایی از شرق آسیا علیه هالیوود 

نقد فیلم kingdom ashin of the north

بنابراین هوش سازندگان در ارائه یک فصل سوم بدون فشردگی داستانی و سرعت غیرمنطقی خط های داستانی (فصل هشتم بازی تاج و تخت را به یاد بیاورید) در اینجا مشخص میشود. در واقع آنها نه تنها با یک قسمت ویژه طولانی، از شر توضیحات و فلش بک ها و فلش فوروارد های الزامی برای توضیح شخصیت آشین خلاص میشوند بلکه با خیال راحت سریال را دقیقا از جایی آغاز میکنند که فصل دوم تمام شد. این یعنی بدون اینکه چند قسمت از تنها 6 قسمت فصل سوم فقط و فقط برای شخصیت سازی آشین صورت بگیرد، از همان قسمت اول فصل سوم، مخاطبان بدون فشردگی داستانی از فصل سوم لذت میبرند. بنابراین اولین نقطه قوت قسمت ویژه سریال پادشاهی این است که وظیفه اش را در قبال معرفی کامل شخصیت اصلی فصل سوم سریال، نه به شکل کامل اما به طرز بسیار خوبی انجام میدهد. دومین مورد این است که قسمت ویژه سریال پادشاهی در حکم یک قسمت 7ام عمل میکند که آنقدر مولفه های سازندگانش در آن یافت میشوند که اصلا در طول دقایق فیلم، حس نمیکنیم که با محصولی جدا طرف هستیم.

نقد فیلم kingdom ashin of the north

قسمت ویژه سریال پادشاهی اما با بازگشت کارگردان فصل اول آن همراه است. همان کارگردانی که با نماهای لانگ شات و کلوز آپ متعدد از فضای محیطی حاکم بر سریال، اتمسفر سریال را در بالاترین شکل ممکن حفظ میکرد. همان کارگردانی که استفاده فوق العاده اش از تدوین رنگی فیلم و فیلترهای متعدد بر روی تصاویر فیلم، باعث شده بود تا منتقدان از این بخش حسابی تعریف کنند. بنابراین در حالی فصل دوم هیچگونه کمبودی از این لحاظ نداشت اما مولفه های موفق فصل اول را به طور کامل در خود جای نداده بود. کارگردان فصل دوم به جای اتمسفر سازی به سبک فصل اول، با شیوه خاص خودش اگرچه بار فنی فیلم را همچنان بالا نگه داشته بود اما همواره این اختلاف بین فصل اول و دوم به چشم میخورد. بنابراین قسمت ویژه سریال پادشاهی را فردی ساخته که از همه لحاظ بر ساخته اش تسلط دارد. و نتیجه نیز بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است.

اما قسمت ویژه سریال پادشاهی در معرفی آشین به عنوان آنتاگونیست اصلی سریال در فصل سوم چه کاری انجام میدهد؟ این فیلم با اینکه یک معرفی خوب از شخصیت آشین است اما هیچگاه فراتر از آن ظاهر نمیشود. بنابراین قسمت ویژه سریال پادشاهی درحالی به هدفش که معرفی شخصیت آشین به مخاطبان است دست پیدا میکند و در آن موفق هم میشود اما صرفا در همان حد میماند. همواره در تمام دقایق فیلم این احساس به مخاطب دست میدهد که در حال تماشای نه یک نسخه ویژه بلکه یک قسمت عادی است. این مورد اگرچه میتواند نقطه ضعف محسوب شود اما به دلیل اینکه هدف سازندگان از تولید قسمت ویژه فقط همین بوده است، بنابراین نمیتوان بر آنها نقدی وارد کرد. آشین در این قسمت ویژه، به خوبی شخصیت پردازی میشود و اگرچه نقص هایی در قسمت های مربوط به بزرگسالی اش دارد اما در کل، نتیجه رضایت بخش است.

نویسندگان در قسمت ویژه همانطور که حدس میزدیم، شخصیت پردازی را از دوران کودکی و نوجوانی وی شروع میکنند و با دوران بزرگسالی اش به اتمام میرسانند. فیلمنامه قسمت ویژه ریتم خوبی دارد و اگرچه نقص هایی هم دارد اما به طور کلی از ریتم نمی افتد و وظیفه اش را در به تصویر کشیدن شخصیت آشین انجام میدهد. یکی از نقاط قوت فیلمنامه و در کل قسمت ویژه، این است که این قسمت به شخصیت آشین محدود نشده است و نگاهی نیز به دوران قبل از شاهزاده(شخصیت اصلی فصول یک و دو) و جامعه حاکم بر آن دوره نیز دارد. بنابراین این آشنایی باعث میشود تا مخاطب بیشتر با حال و هوای دوره تاریخی جاری ارتباط برقرار کند. شخصیت آشین در این قسمت نیز با هنرنمایی هر دو شخصیت نوجوانی و بزرگسالی وی، به خوبی پرداخت میشود اما نقص هایی هم دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین سریال های تاریخی کره ای که ارزش تماشا دارند! 

نقد فیلم kingdom ashin of the north

یکی از مواردی که در این قسمت مطرح میشود این است که انتقام آشین باعث شیوع این بیماری در سرزمین های مورد اشاره در سریال میشود. در قسمت ویژه در انتها مشخص میشود که آشین یک ارتش چند ده نفره را زنده نگه داشته تا با آنها کار نامشخصی را انجام دهد. اما مشخص نمیشود که او چگونه قرار است تا تمام مردم آن نواحی را به قتل برساند.

اولین و احتمالا تنها نظریه موجود این است که وی دوباره مانند انتقامی که از دو پایگاه نظامی گرفت، با شیوع این بیماری، به تدریج تمام سرزمین را آلوده کند و سپس وقتی تمام آنها به زامبی تبذیل شدند خودش نیز در کنار آنها کشته شود. یکی از نقص های این قسمت این است که اگرچه شخصیت پردازی آشین به نحوی است که مخاطب با انتقام او از هر دو مردمان شمال و جنوب آن سرزمین همذات پنداری میکند و کار او را تایید میکند، اما انتقام گسترده وی از تمام مردم آن کشور دیگر مورد تایید مخاطب قرار نمیگیرد و فقط وسیله ای است برای سازندگان برای توجیه کردن شیوع گسترده این بیماری. نویسندگان اگرچه پروسه انتقام جویی وی را عالی مقدمه چینی و پی ریزی کرده اند اما این انتقام صرفا از کسانی بود که مسبب این اوضاع بودند.

وقتی آشین تصمیم به انتقام از تک به تک مردمان آن نواحی میگیرد، دیگر این مورد نه تنها در فیلم پی ریزی و شخصیت پردازی نشده است بلکه نامفهوم و شتاب زده به نظر می آید. مورد دیگر خود پروسه انتقام است. اگرچه فیلم در دقایق بسیاری تمام تمرکز خود را روی این مورد معطوف میکند اما همچنان اگر کمی ریزبین شویم، صرفا به این دلیل که یک قبیله، پدرش را زجرکش کرده و زنده نگه داشته اند باعث نمیشود تا وی بتواند تمام افراد بی گناه و گناهکار را آتش بزند.

البته در اینجا دو مورد قابل بحث است: یکی اینکه اصلا آشین پایگاه را نابود نکرده است و فقط قسمتی از آن را آتش زده است و دوم اینکه اگرچه آشین دست به کشتار تمام پایگاه مذکور زده است اما این اقدام وی به دلیل رفتار ناجوانمردانه و وحشیانه آنها با پدرش بوده اند. در مورد اول، قضیه روشن میشود ولی در مورد دوم که احتمال تایید اش نیز بیشتر است، همانطور که ذکر کردم، این دلیل موجهی برای اقدام او نیست مگر اینکه وی به فروپاشی روانی رسیده باشد و این چنین مسائل اخلاقی ای دیگر برای او اهمیت نداشته باشد که این مورد هم در انتهای فیلم به آن اشاره میشود. زیرا کشتار تمام افراد یک سرزمین قطعا مساوی با فروپاشی روانی است و از بین رفتن خانواده وی نیز مزید بر علت میشود تا آشین چیزی برای از دست دادن نداشته باشد.

حرف آخر

در نهایت، در نقد فیلم kingdom ashin of the north باید گفت که این قسمت ویژه، ادامه دهنده راه دو فصل قبلی است. هم کیفیت فنی بسیار خوبی دارد و هم طراز با دو فصل قبلی است، و هم کارش را به عنوان مکمل فصل سوم به خوبی انجام میدهد. کارگردان فصل اول نیز با بازگشت اش به سریال طرفداران ریزبین را شگفت زده میکند و نماهای اتمسفریک مشهور فصل اول را دوباره در این قسمت پیاده میکند. قسمت ویژه، جلوه های ویژه کم نقصی هم دارد که در بعضی قسمت ها مانند شکار آهو توسط ببر و یا سکانس افتتاحیه فیلم، با فیلم های هالیوودی برابری میکند. قسمت ویژه سریال پادشاهی که “آشین شمال” نام دارد، تمام مولفه های فنی دو فصل قبلی را به اضافه یک داستان انتقام جویانه جذاب تحویل مخاطبان میدهد. اما ما همچنین منتظر فصل سوم هستیم! درحالی که اسپین آف دوم نیز تایید شده است، نه فصل سوم!

امیدواریم که از نقد فیلم kingdom ashin of the north لذت برده باشید. مثل همیشه نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: 7 فیلم نفس گیر از سینمای کره جنوبی که حتما باید ببینید!