بررسی قسمت دوم انیمه 86 Eighty six

با نقد قسمت دوم انیمه هشتاد و شش 86 در خدمت شما هستم. پیشنهاد می کنم در صورتی که بررسی قسمت اول انیمه 86 رو مطالعه نکردید، حتما اینکار رو بکنید. این قسمت، مثل قسمت دوم انیمه Psycho-Pass، بعد از شروع طوفانی انیمه که در قسمت اول شاهدش بودیم، حکم یه نفس عمیق رو داشت. یعنی بعد از قسمت اول میخکوب کننده، که سوالات بسیاری رو برای ما به وجود آورد، در این قسمت پاسخ هایی رو برای برخی سوالات پیدا کردیم. در ادامه با بررسی انیمه Eighty six همراه مجله وارونه باشید.


مطالب پیشنهادی قبل از بررسی انیمه 86:

بهترین انیمه های اکشن عاشقانه که باید تماشا کنید! بخش اول

نقد و بررسی انیمه Re:Zero! یکی از بهترین انیمه های ایساکی و روانشناختی

۵ دلیل برای تماشای انیمه Your lie in April ؛ سمفونی هیجان انگیز

انیمه Darker than Black بررسی روایت انسان‌هایی عاری از احساس


بررسی قسمت دوم انیمه گردان هشتاد و شش Eighty six

همونطور که در بالا گفتم، این قسمت بیشتر حکم یه نفس عمیق رو داشت. انیمه هشتاد و شش، موفق شد با یه آغاز پرقدرت، مخاطبش رو به دست بیاره و حالا، باید اون رو با فضا و محیط دنیای داستانش آشنا کنه. بنابراین، قسمت دوم از لحاظ روایت، ریتم پیوسته و آهسته تری نسبت به قسمت اول داره. که استفاده از چنین ریتمی در اپیزود دوم، به جاترین تصمیم ممکن محسوب میشه.

کیفیت کلی قسمت دوم انیمه 86

خب، وقتی که مهر استودیو A-1 Pictures روی یه انیمه میخوره، میشه با خیال راحت اون انیمه دید. از لحاظ جزئیات در طراحی و فضاسازی، و همچنین لحظات اکشن، به هیچ وجه احساس نکردم که کم کاری شده. همچنین استفاده از CGI در طراحی ربات ها، به خوبی انجام شده؛ یعنی طوری نیست که برخلاف برخی دیگه از انیمه ها که سابقه استفاده از سی جی آی رو دارن، محیط مصنوعی به نظر برسه. در واقع، تا اینجا، سی جی آی به خوبی به تار و پود انیمه 86 دوخته شده.

بهترین موسیقی متن، همون موسیقی متنی هستش که خیلی توی چشم نیست، اما تاثیری که باید رو، روی مخاطب اثر میذاره. به عبارت دیگه، حضور موسیقی متن نباید اجباری احساس بشه. این چیزیه که من در یکی از کتاب های درسی رشته انیمیشن خونده بودم. که واقعا هم جمله درستیه.


● موسیقی متن انیمه Guilty Crown را گوش کنید! یک حماسه متفاوت


اگه معیار بررسی رو این جمله قرار بدیم، باید گفت که موسیقی متن انیمه هشتاد و شش تا اینجا شاهکار کرده. درست همونطور که از هیرویوکی ساوانو و کوتا یاماموتو، آهنگسازان انیمه اتک آن تایتان انتظار میرفت. برخلاف اکثر سریال های درام اجتماعی صدا و سیما که در بیشتر لحظات هیچ موسیقی خاصی در پس زمینه شون شنیده نمیشه و بعد مثل بمب، یه قطعه با حالتی به شدت تابلو و آزاردهنده پخش میشه، آثاری که استفاده درستی از موسیقی متنشون می برن، همزمان که این شکلی روی روح و روان مخاطبشون راه نمیرن، احساسات مورد نظرشون رو هم به بیننده منتقل می کنن. انیمه هشتاد و شش تا اینجا دقیقا همین کار رو کرده. فقط کافیه یکبار دیگه به صحنه نبرد جوخه اسپیرهد با لژیون ها نگاه کنید تا کاملا متوجه این موضوع بشید. از موسیقی اون بخش میشه به عنوان بهترین موسیقی قسمت دوم یاد کرد.

اپنینگ و اندینگ انیمه هشتاد و شش 86

این تصویر در اپنینگ خودش جای بحث داره!

نکته دیگه، اپنینگ و اندینگ بود. همین اپنینگ و اندینگ، می تونن نقش بسیار مهمی در جلب یه مخاطب، یا ماندگاری سری داشته باشن. مثلا شما آهنگ The World انیمه دفترچه مرگ رو تا عمر دارید فراموش نمی کنید. یا هر وقت که آهنگ Unravel توکیوغول پخش میشه، برای لحظاتی به فکر فرو میرید. هنوز برای قضاوت ماندگاری اپنینگ انیمه 86 خیلی زوده؛ چون این موضوع ربط مستقیمی به میزان محبوبیتی که انیمه میتونه به دست بیاره هم داره. اما اگه بخوایم از نظر کلی بررسی کنیم، مفهوم و آهنگ اپنینگ انیمه هشتاد و شش، علاوه بر اینکه بسیار با محیط داستان همخوانی داره، جزء اون اپنینگ هایی محسوب میشه که چندان اسکیپ کردنشون دلچسب نیست. (هرچند این نکته ارتباط مستقیمی با سلیقه داره. اما به هر حال، نمیشه انکار کرد که متن آهنگ اپنینگ بسیار تامل برانگیزه.)


همچنین بخوانید: انیمه دفترچه مرگ (دث نوت) : 5 دلیل برای اثبات اینکه لایت یاگامی اشتباه می کرد!


جالبه بدونید که در پایان اپنینگ، ما شاهد گل مشهور و بدنام قرمز رنگ (نماد درد و بدبختی!) بودیم! گل هایی که قبلا در ناکجا آباد موعود، شیطان کش، توکیوغول، و چندین جای دیگه دیده بودیم! و اصلا هم نماد چیز خوبی نیستن و باید به محض دیدنشون در اپنینگ یا اندینگ انیمه ای، به سرعت فرار کرد!

درباره اندینگ هم حرف زیادی برای گفتن ندارم؛ فقط اینکه بعد از یه اپیزود طوفانی، این اندینگ ملایم، بهترین گزینه ممکن به عنوان اندینگ چنین اثریه.

انیمه Eighty six از لحاظ احساسی غنی خواهد بود.

قبل از انتشار قسمت اول انیمه هشتاد و شش، متوجه شدم که قراره ژانر این انیمه، عاشقانه – مکا باشه. و با توجه به شخصیت پردازی هایی که تا حالا شاهدشون بودیم، احتمالا همین فاز احساسی، باعث میشه که ماجرا خیلی دردناک تر از چیزی که حالا هست بشه. البته همین موضوع، یه مزیت بزرگ محسوب میشه؛ چون در این صورت، نمیشه انیمه 86 رو در دسته آثار جنگی معمول قرار داد. و این انیمه مخاطبان بیشتری از بین عموم مردم پیدا خواهد کرد.

در ادامه بخوانید:

10 حقیقت جالب درباره‌ی انیمه your name که از آنها بی خبرید!

انیمه توکیوغول tokyo ghoul می توانست اثر بهتری شود اگر…

بهترین شخصیت ‌های منفی انیمه‌ای که شما را میخ‌کوب می‌کنند! بخش اول

انیمه با زیرنویس فارسی یا انگلیسی کدام یک بهتر است؟ مقایسه‌ای عادلانه

(یه نکته رو هم خدمت شیپرهای عزیز بگم تا یکم ذوق کنن:

یکی از جملات اول آهنگ اپنینگ، این بود که: “هرگز صدایت را فراموش نخواهم کرد؛ حتی اگر باد آن را با خودش ببرد.”

خب فکر کنم همین جمله قراره اشک بسیاری رو در پایان در بیاره!)

نمایش تبعیض اجتماعی در انیمه هشتاد و شش

نکته ای که از همون ثانیه اول انیمه Eighty six به شدت بیننده رو تحت تاثیر خودش قرار داد: تبعیض اجتماعی بسیار شدید در جمهوری مگنولیا. که در این قسمت، تا حدودی حقیقت رو دربارش متوجه شدیم. (هرچند شک دارم که تا آخر داستان، همین حقیقتی که حالا می بینیم، به عنوان حقیقت اصلی ماجرا شناخته بشه!)

در این قسمت، متوجه شدیم که بعد از حمله امپراطوری گدیان، جمهوری مگنولیا، تصمیم می گیره تا شهروندان “عادی” و تکامل یافته رو، در 85 منطقه کشور پخش کنه. و کسانی که تکامل پیدا نکردن رو، به منطقه 86 بفرستن تا در خط مقدم بجنگن. همون گردان هشتاد و شش که هیچ کس به عنوان آدم به اونها نگاه نمی کنه.


همچنین بخوانید: بررسی تیزر قسمت هفدهم فصل چهارم انیمه Attack on Titan


میشه نتیجه گرفت که برای جلوگیری از شورش، هرج و مرج و به عبارت دیگه، قوز بالا قوز، جمهوری مگنولیا، اکثریت رو در طرف خودش قرار داده. شهروندان عادی، در رفاه کامل به سر می برن. زندگی عادی و قشنگشون رو دارن. و هر روز صبح با شنیدن عبارت: تلفات جنگی = صفر، ذوق زده میشن. اون هم در حالی که افراد گردان 86، هر روز در بدترین شرایط ممکن به سر می برن و برخلاف گفته: تلفات = صفر، تعداد زیادی از اونها، هر روز کشته میشن.

از اونجا که افراد گردان هشتاد و شش در اقلیت قرار دارن، کنترلشون برای مگنولیا راحت تره. اما خب شخصا احتمال میدم که اوضاع به همین شکل نمونه و با توجه به جمله “نگران نباشید، ما هم همین کار را با شما خواهیم کرد.” در اپنینگ، شاهد نافرمانی افراد گردان 86، یا لااقل جوخه اسپیرهد باشیم.

یه نکته دیگه. در بررسی قسمت اول، گفتم که شهروندان 85 منطقه مگنولیا به افراد گردان 86 به چشم خوک هایی انسان نما نگاه می کنن و افراد گردان هشتاد و شش هم دقیقا همین نگاه رو به اونا دارن.

اما همچنان سوالی که خیلی ذهن رو قلقلک میده، اینه که اون مرد توخالی، که در اپنینگ هم روش تاکید میشه، دقیقا کیه؟ مردی که با لبخند ترسناکش، و تابلویی با نوشته “خوک” در کنارش، به نظر میاد که هسته داستان باشه.

آیا واقعا در این جنگ هیچ کس کشته نمی شود؟

وقتی که استاد، در کلاس درس سربازان جمهوری، در حال بازگو کردن تاریخ جنگ بود، اون هم زمانی که تقریبا هیچ کس حواسش بهش نبود، ما “حقیقت” و “تاریخ” جمهوری رو شنیدیم. که بعد، لنا، خیلی زیبا، همه این حرف ها رو زیر سوال برد. البته همه، به جز یکی.

ما میدونیم که ربات های جنگنده مگنولیا، برخلاف چیزی که حکومت به مردم میگه، بی سرنشین نیستن و “انسان” هایی مثل افراد جوخه اسپیرهد در اونها قرار دارن. سوال اینجاست که ممکنه ربات های لژیون دشمن هم همینطور باشن؟ لنا هیچ اشاره ای به اینکه ممکنه انسان هایی در درون آنها در حال جنگیدن باشن اشاره ای نکرد. بنابراین تنها اطلاعاتی که ما از لژیون ها داریم، به صحبت های استاد خلاصه میشن: ربات های امپراطوری گدیان، که طول عمرشون 6 ساله و طبق “احتمالات” تا الان گدیان رو نابود کردن و از اونجا که چهار سال از طول عمرشون گذشته، فقط تا دو سال دیگه میتونن بجنگن و به همین دلیله که دوست لنا در قسمت قبل گفت که فقط دو سال از جنگ مونده.

تا الان مگنولیا دروغ های بزرگ و وحشتناکی رو به خورد مردم داده. و بعید نیست قضیه دو سال باقی مونده از جنگ هم الکی باشه.

احتمالا ایشون قراره در آینده نقش مهمی داشته باشه!

جمع بندی بررسی انیمه Eighty six هشتاد و شش

در کل، تا الان انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six به شدت قوی، درخشان و پر پتانسیل ظاهر شده. قسمت دوم، استارت فازهای احساسی رو زده. همچنین، گام هایی در زمینه شخصیت پردازی برداشته و اطلاعات بیشتری رو درباره دنیای پر رمز و راز خودش فاش کرده. و به اندازه قسمت اول، مبهم نیست.

همچنین، برخلاف قسمت اول، که مدام زمان و فضا در حال تغییر بود، در قسمت دوم، شاهد روایت پیوسته تری بودیم؛ چون هدف اصلی این اپیزود، پاسخ دادن بوده نه ایجاد سوال.

تا به حال، شاهد تصمیمات به جایی از طرف سازندگان در انیمه هشتاد و شش بودیم. و حالا باید مشتاقانه صبر کنیم و ببینیم که در ادامه، شاهد رسیدن این انیمه به قله هایی مرتفع هستیم یا نه!

در ادامه بخوانید » نقد و بررسی قسمت سوم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six ؛ دروازه جهنم