نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش

اجازه بدین که در همین پاراگراف اول تکلیف رو مشخص کنم: قسمت اول انیمه 86 اونقدر درجه یک بود که می تونم به راحتی به این اپیزود نمره کامل بدم. به معنای واقعی، این انیمه شروع محشر و باشکوهی داشت. در ادامه با نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش ۸۶ Eighty six “قسمت اول” در خدمت شما هستم.

انیمه 86 در دنیایی پیشرفته تر از دنیای اکنون ما اتفاق میفته. زمانی که جمهوری مگنولیا، درگیر جنگ با حکومتی به نام “امپراطوری” هستش؛ اما از جنگ، فقط خبرهای خوشحال کننده اون به مردم میرسه و هیچ آماری از تلفات گزارش نمیشه؛ در حالی که افراد گردان 86 در خط مقدم به شکل دیوانه واری مجبور به جنگیدن هستن!


همچنین بخوانید: نقد و بررسی انیمه Future diary ؛ مسابقه مرگ و زندگی!


بنابراین، با توجه به همین اطلاعاتی که انیمه هشتاد و شش در همین قسمت اول به ما ارائه میده، میشه متوجه شد که چقدر ایده جنجال برانگیزی داره! در ادامه با مجله وارونه همراه باشید تا به طور مفصل نگاهی به قسمت اول این انیمه داشته باشیم. پیشنهاد می کنم نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش  رو بعد از تماشای این قسمت مطالعه کنید؛ چون به برخی از جزئیات داستان این قسمت در مطلب اشاره شده.

نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش

قسمت اول انیمه گردان هشتاد و شش شروعی طوفانی و عالی را به نمایش می گذارد.

نکته ای هست که تا به حال، بارها و بارها بهش اشاره کردم: وظیفه قسمت اول یه سری، اینه که فضای کلی اون سری رو مخاطب نشون بده، یه تصور کلی از اثر در ذهن مخاطب ایجاد کنه و بتونه بیننده رو جذب خودش کنه. البته یه سری آثار درجه یک هم هستن که نتونستن در قسمت های ابتدایی شون زیاد جذاب باشن؛ که اون بحثش جداست.

خوشبختانه انیمه 86 ، موفق شده در قسمت اول، بسیار جذاب ظاهر بشه. همچنین، شروع بسیار طوفانی و منحصر به فردی داشته؛ خنده های دیوانه وار هندلری که به گردان هشتاد و شش فرمان میده، ناگهان به فریاد زدن و گفتن چیزهایی مبهم تبدیل میشه. و همزمان، جهنمی که گردان 86 در اون قرار دادن، به مخاطب نشون داده میشه. دوربین، به شکل دیوانه واری زاویه های مختلف جبهه رو نشون میده و تا بیننده به خودش بیاد، با محیطی سرشار از آرامش روبرو میشه؛ جایی که خیلی از جهنم گردان 86 دوره.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های مکا که حتما باید تماشا کنید! بخش اول


علاوه بر اون، پس از تماشای قسمت اول این انیمه، مخاطب کاملا آمادگی کامل برای قسمت بعدی رو داره و می دونه که قراره با چه چیزی روبرو بشه. این یعنی اینکه اپیزود اول انیمه هشتاد و شش کاملا وظیفه ش رو به درستی انجام داده.

لنا

نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش

یکی دیگه از نقاط قوت قسمت اول انیمه 86 ، اینه که چشم اندازه مناسبی از شخصیت ها، به ویژه دوتای اصلی رو به مخاطب نشون میده. ما حالا با آرمان های لنا، سرگردی جوان، آشنا شدیم و در اواخر اپیزود، فهمیدیم که چرا به رئیس جوخه اسپیرهد – یکی از جوخه های گردان 86 – میگن “شینیگامی”. همه اینها، گام هایی بزرگ و تاثیرگذار هستن که انیمه Eighty six در اولین قسمتش برمیداره.

قسمت اول انیمه Eighty six همانقدر که به مخاطب اطلاعات می دهد، به همان اندازه او را در خماری می گذارد.

در ثانیه به ثانیه این اپیزود انیمه 86 ما در حال دریافت کردن اطلاعات مهمی هستیم. این اطلاعات، به خوبی برای داستان اصلی، زمینه سازی می کنن و علاوه بر اینکه بدون اشاره دیکته وار، به تار و پود انیمه دوخته شدن، همونقدر که این دنیا رو به مخاطب معرفی می کنن، همونقدر هم اون رو در خماری ادامه ماجرا میذارن.

از این جهت، اگه انیمه بخواد با همین فرمون جلو بره، دست طرفدارانش برای تئوری پردازی بسیار باز خواهد بود. که نشانه بسیار خوبیه.

نگاهی به تئوری های انیمه هشتاد و شش تا به این لحظه!

نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش

در بالا اشاره کرده بودم که این انیمه، تا حالا چقدر اطلاعات مهمی رو به ما داده و همزمان چقدر سوال برای ما به وجود آورده. بنابراین، میشه از همین قسمت اول، حدسیات بسیاری رو درباره دنیای مرموز انیمه 86 مطرح کرد! که در ادامه قراره نگاهی به برخی احتمالات داشته باشیم!

نقد و بررسی انیمه هشتاد و ششنژاد پرستی

یکی از نکاتی که از همون دقایق ابتدایی، به شدت کنجکاوی بیننده رو تحریک می کنه، اینه که همه افراد شهر لنا، رنگ چشم و موی یکسانی دارند.

از اونطرف، زمانی که جوخه اسپیرهد نشون داده شد، تفاوت های این دو محیط مختلف، کاملا واضح بودن. اعضای جوخه اسپیرهد، از ظاهرهایی متفاوت، و در نتیجه رنگ مو، چشم و پوست متفاوتی برخوردار بودن.

میشه گفت از اونجا که هیچ کس اعضای گردان هشتاد و شش رو به عنوان تلفات حساب نمی کنه، و از اونا به عنوان پروسسور استفاده میشه، قضیه نژاد پرستی در میونه. نکته جالب، اینجاست که افراد در پایگاه نظامی لنا، از گردان هشتاد و شش به عنوان “خوک ها” یا چنین القابی یاد می کنن؛ اونم در حالی که برعکسش هم صادقه!


همچنین بخوانید: نقد و بررسی فیلم green book ؛ طعنه ای به تمام فیلم های نژادپرستانه


از اونطرف، ما در جلوی خوابگاه جوخه اسپیرهد، شاهد یه نقاشی از زنی بودیم که بیشتر به لنا و اطرافیانش شباهت داشت. و زیر اون مجسمه، مردی توخالی که پوزخند میزنه موجوده! و واقعا چندش آوره! که از این مرد هم، به عنوان خوک یاد میشه. (طبق اون نوشته قرمز)

نقد و بررسی انیمه هشتاد و شش
نمایی دقیق تر

ممکنه که این مرد، نماد – یا حتی خود – یه نفر (که احتمالا خارجی بوده) باشه که شورش، یا چنین چیزی علیه جمهوری مگنولیا رو پایه گذاری کرده بوده. و بعدش شکست خورده و حالا در مگنولیا از هموطنانش به عنوان پروسسور استفاده میشه. به همین دلیل، مورد نفرت هر دو طرف واقع شده.

نقد و بررسی انیمه هشتاد و ششتکامل؟!

ممکن هم هست که اصلا قضیه نژاد پرستی در کار نباشه. چون اگه دقت کنین، به نظر میاد اعضای گردان هشتاد و شش، از چندین ملیت متفاوت هستن.

حالا که در دنیای انیمه 86، تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده، بعید نیست که خود انسان ها هم تکامل پیدا کرده باشن. و از کسانی که تکامل پیدا نکردن، به این شکل استفاده میشه.

شباهت های قسمت اول انیمه 86 به رمان 1984!

احتمالا تا حالا، چندین بار به کتاب 1984 اثر جورج اورول اشاره کردم. این رمان، درباره حکومتی در زمان آینده ست که به شدت مردم رو تحت کنترل خودش قرار داده. و انگار که پیشاپیش، برای زندگی هر کدوم از اونها برنامه ریزی کرده. (در انیمه سایکو-پاس هم شاهد شباهت های زیاد سیستم شیبیل به حکومت این رمان بودیم.) حکومت رمان 1984، برای سرگرم نگه داشتن مردم، و اینکه همیشه خونشون به جوش بیاد و هیجانات سرکوب شده شون رو بر سر دشمنی مجهول تخلیه کنن، مدام از جنگ صحبت می کرد. جنگی که در ابتدای کار، اخباری از تلفات حاصل ازش موجود نبود و مردم همیشه شاهد خبرهای خوبش بودن. بعد، برای در اومدن از یکنواختی(!) یه مدت اوضاع بد شد و احتمالا این اوضاع تا ابد ادامه خواهد داشت…


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های ماوراء الطبیعی ؛ سفری لذت بخش در افسانه ها!


خب 1984 چه ربطی به هشتاد و شش داره؟ خب، احتمالا نویسنده این انیمه، از 1984 الهام گرفته. البته این فقط یه حدسه. به هر حال، حتی اگه نویسنده 86 اصلا اسم رمان جورج اورول به گوشش نخورده باشه، باز هم نمیشه منکر شباهت های زیاد این دو اثر تا به اینجا شد.

مردم مگنولیا، واقعا جنگ رو به چشم خودشون ندیدن. خیالشون راحته که تانک های بدون سرنشین(!) حسابی دشمنان رو دفع می کنن. و مدام اخبار خوبی از جنگ دریافت می کنن. حتی فرماندهان و مقامات نظامی مگنولیا، مثل سرگرد لنا، احتمالا تا حالا هرگز در فضای جنگ واقعی قرار نگرفتن. و سربازان، با خیال راحت، شب تا صبح و صبح تا شب، به عیش و نوششون می رسن. چقدر زیبا!

از اونطرف، دوست لنا، اشاره کرد که جنگ تا دو سال دیگه تموم خواهد شد. اصولا، شنیدن این ادعا، از یکی از مردم عادی، حالا هر چقدر هم واقف به شرایط، عجیبه. بنابراین میشه نتیجه گرفت که این ادعا، از همون حرف های خوشبینانه ایه که حکومت مگنولیا به مردم میزنه.

یه نکته جالب درباره 1984؛ به نظر نمی رسید کسانی که در خط مقدم حکومت می جنگیدن، جزء کسایی باشن که مردم عادی باهاشون ارتباط دارن. هیچ وقت کسی نگفت که: هی! یکی از آشناهای من در جبهه داره می جنگه! علاوه بر اون، یه بار از طرف یه نفر، حرفی گفته شد که البته نمیشه بهش به صورت قطعی تکیه کرد؛ و اون هم اینه که با وجود اینکه مردم از جنگ چیز زیادی نمی بینن، فوقش مردم طبقه کارگر هر از گاهی با انفجار بمب روبرو میشن، ولی حکومت عطش شدیدی برای فتح کردن دو حکومت قدرتمند دیگه دنیا داره. هرچند، خود سران، میدونن که این جنگ ها، هرگز به فتح کشور دیگه ای ختم نمیشن و در واقع، همین جنگ، پلی میشه برای سود خودشون در زمینه های دیگه.

خب اصلا چرا این همه درباره این رمان صحبت کردم؟ چون همونطور که گفتم، ماجرا بی شباهت به انیمه هشتاد و شش نیست.


همچنین بخوانید: جزئیات جالب انیمه Attack on titan که احتمالا متوجه شان نشده اید!


هر کسی برداشت خودش رو از این موضوعات داره. شخصا میگم ممکنه که جمهوری مگنولیا، در حالی که به شکل دیوانه واری دنبال سود حاصل از جنگه، همزمان مردمش رو در کمال آرامش نگه میداره تا بدون هر گونه جنگ داخلی و شورش، همه چیز رو تحت کنترل داشته باشه. و این شکلی، کم کم تبدیل به حکومتی شکست ناپذیر میشه. هرچند، با توجه به وجود افرادی مثل لنا، که با برخی سیاست ها مخالف هستن، بعید نیست که کم کم این سرخوشی مردم از بین بره.

البته همه این مواردی که در بالا گفتم، صرفا تئوری هستن؛ ممکنه که خود داستان سورپرایزهای خیلی بزرگی داشته باشه که در حال حاضر، در ذهن نمی گنجن!

انیمه Eighty six از همین حالا حرف های بزرگی را می زند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در این قسمت توجهم رو به خودش جلب کرد، جنگ یک حکومت جمهوری (مگنولیا) با حکومت “امپراطوری” بود. چندین مورد دیگه هم بودن؛ مثل استفاده ابزاری از انسان ها، که احتمالا پیام اصلی انیمه ست، نمایش برخی مقامات که به نظر نمیرسه قابل اتکا باشن، و همینطور عطش شدیدی که گردان هشتاد و شش نسبت به آزادی داره و فشار عذاب آوری که باید تحمل کنن.

استارت همه این موضوعات، در قسمت اول خورده و در آینده، انشاء الله شاهد گسترش این موضوعات خواهیم بود!

انیمه هشتاد و شش 86 تاکنون در جذب مخاطب عام موفق بوده است.

در حالی که انیمه حماسه تانیای شیطانی Youjo senki تاحدودی برای عموم مخاطبان حوصله سربر ظاهر شده بود، قسمت اول انیمه هشتاد و شش، به خوبی حواسش به همه هست. درست زمانی که ممکنه حوصله آدم از محیط بیش از حد سفید اطراف لنا سر بره، ما با جایی روبرو می شویم که پر از رنگه و محیط پر جنب و جوشی داره: خوابگاه جوخه اسپیرهد.

چرا نباید انیمه ببینیم؟ 7 دلیل منطقی برای تماشا نکردن انیمه

تعادلی که بین لحظات ساکن، و پر جنب و جوش و تاحدودی دیوانه وار قسمت اول انیمه 86 وجود داره، واقعا فوق العاده ست. همزمان که مخاطب هر دو طرف رو می بینه، باهاشون آشنا میشه و اونا رو درک میکنه، با فضای متنوعی روبرو هستش که نه تنها خسته ش نمیکنه، بلکه اون رو تشنه قسمت بعدی میذاره.

نگاهی به کیفیت کلی قسمت اول انیمه هشتاد و شش Eighty six

موسیقی متن این اپیزود، به شدت محشر بود و از همون ثانیه های اول، به شدت درخشان ظاهر شد. این موسیقی متن، تاثیر عمیقی روی مخاطب میذاره.

انیمیشن و طراحی ها هم بسیار با کیفیت بودن. و حسابی روی جزئیاتشون کار شده بود. برای همین، از اونجا که این انیمه دارای لحظات اکشن هستش، میشه بسیار از تماشای انیمه لذت برد. زحماتی که پای کار کشیده شده، به وضوح مشخصه. البته در برخی از بخش ها، یه سری از جزئیات اشکالات ریزی داشتن که چندان به چشم نمیان. و احتمالا در نسخه بلوری اصلاح میشن.

جا داره به تدوین بسیار خوب این قسمت هم اشاره کنم. اجازه بدین یه مثال بزنم که البته مشابه اون رو در آثار دیگه هم دیدیم؛ ولی خب هرگز جذابیتش رو از دست نمیده: بخش صبحانه خوردن دوستانه و معمولی جوخه اسپیرهد، با افتادن کاسه غذا از دست یکی از افراد جوخه به پایان میرسه؛ و همون لحظه، با یه انفجار، جهنم گردان هشتاد و شش دوباره خودش رو نشون میده.


موسیقی متن انیمه Angel beats رو گوش کنید! پیانویی برای فرشتگان


البته، این تنها بخش درخشان تدوین این قسمت نبود. هر بار که ممکنه یکنواختی، بیننده رو خسته کنه، تدوین خوب به کمک میاد و جذابیت انیمه، در هر لحظه، بیشتر از لحظه قبلی میشه.

تا الان، سوالات زیادی برای مخاطب مطرح شده؛ مثل اینکه چرا مردم مگنولیا اغلب اوقات خوراکی واقعی نمی خورن؟ یا اینکه چرا دختری در بین افراد جوخه اسپیرهد بود که ظاهرش مشابه افراد عادی جمهوری مگنولیاست؟

با وجود کیفیت بالای این قسمت، داستان پر پتانسیل و جذابیت بالای این انیمه تا حالا، به امید خدا ادامه انیمه هشتاد و شش، ما رو ناامید نمی کنه. همونطور که در ابتدا گفتم، این قسمت اونقدر من رو ذوق زده کرد که میتونم بهش امتیاز کامل بدم. (البته از این نکته بگذریم که هیچ چیز کامل نیست.)

در پایان هم، دو تا نکته رو عرض می کنم: 

اول اینکه هنوز نمیشه به صورت قطعی گفت که انیمه 86 در چه جور خط زمانی ای حرکت میکنه. به جز چند سکانس که مشخص بودن، یه مقدار مبهمه که کجا فلش بکه و کجا در زمان حاله. شاید این حالت، برای برخی مخاطبان گیج کننده باشه، ولی همزمان خیلی جالب و جذابه. لااقل از نظر من و احتمالا چندین تماشاگر دیگه.

و دوم اینکه اگه قسمت اول رو تماشا کردین و سرگیجه گرفتین، نگران نباشید. سعی کنید دفعه اول که تماشا می کنید، لذت کامل از انیمه رو ببرید و یکبار دیگه اون قسمت رو تماشا کنید. خیلی از ابهامات برطرف میشن.

در ادامه بخوانید: نقد قسمت دوم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six ؛ خوک های انسان نما؟