نقد و بررسی فیلم نگهبانان قدیمی The Old Guard

با ما در نقد و بررسی فیلم نگهبانان قدیمی The Old Guard همراه باشید. نگهبانان قدیمی فیلمی اکشن و براساس کمیکی به همین نام است. قبل از نقد و بررسی نگاهی به عوامل فیلم خواهیم انداخت.

عوامل فیلم The Old Guard

کارگردان: جینا پرینس بایدوود

فیلمنامه نویس: گرگ راکا

بازیگران: شارلیز ترون، هری ملینگ، کیکی لین، ماتیاس اسخونارتس، لوکا مارینلی، مروان کنزاری، چیویتل اجیوفور و…

شرکت تولید کننده: نتفلیکس

خلاصه داستان فیلم The Old Guard : اندی گروهی شبه نظامی دارد که متشکل از افرادیست که قابلیت شفا دادن خودشان را دارند. آنها متوجه می شوند سازمان سیا به رازشان پی برده و شخصی سعی دارد آنها را اسیر کند. آنها حالا باید برای حفظ آزادیشان مبارزه کنند.   

نقد و بررسی فیلم نگهبانان قدیمی

نقد و بررسی فیلم نگهبانان قدیمی The Old Guard

انسان به عنوان موجودی فانی همواره در برخورد با هستی، حسی آکنده از ترس و نگرانی داشته است. ترسی که از انسان غارنشینی که در داخل غارها به دنبال امنیت می گشت شروع شده و تا انسان امروز که در هراس از پاندمی کوروناست ادامه یافته است.

انسان برای رهایی از این هراس ها قهرمان های ایده آل ذهنی خود را خلق کرده است.

قهرمان هایی که یا به دنبال رسیدن به کمال و نامیرایی هستند مثل گیلگمش (قدیمی ترین قهرمان اساطیری کشف شده) و یا قدرت های خارق العاده دارند مثل ابرقهرمانانی که روی پرده های سینما می بینید.

پس انسان اولیه تا انسان عصر مدرن که دغدغه ی ابرانسان و انسان کامل را در سر می پروراند حداقل در این زمینه تغییر چندانی نکرده است…


همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های چادویک بوزمن که نباید تماشای آنها را از دست بدهید!


جینا پرینس بایدوود کارگردان اثر و نویسنده ی فیلمنامه گرگ راکا با هدف قرار دادن همین داستان همیشگی، وارد قلمروی ابرقهرمانانی شده اند که حالا قرار است با نگاهی شبه واقع گرایانه به دلایلی نامعلوم نامیرا باشند.

نگاهی که در وهله ی نخست به خاطر زاویه ی دید جدیدی که دارد با طراوت به نظر می رسد اما هرچه جلوتر می رود متوجه می شویم که حتی یک ایده ی عالی هم می تواند با پرداخت بد و ضعف های ساختاری به یک فیلم صرفا سرگرم کننده تبدیل شود.

فیلم شروع خوبی دارد؛ ما را با گروه ضربتی آشنا می کند که در کارشان آنقدر ماهرند که حتی سیا هم برای انجام ماموریت هایش به آنها رجوع می کند. تیمی که سردستگی آن به عهده ی اندی (شارلیز ترون) است و آنها در طی ماموریتی که در اصل دامی برای آنهاست کشته می شوند.

فیلم در لحظه ی مرگ به سکانس آغازین باز می گردد و یکی از غافلگیری های خوبش را رو می کند، یعنی بازگشت اندی و تیمش از مرگ، چرا که بدن آنها خاصیت بهبود یافتن دارد. حالا ما دلیل نشانه هایی که از آغاز دیده ایم را در می یابیم.

می فهمیم که چرا اندی انقدر خوب یک خوردنی مثل باقلوا را با تک تک اجزایش تشخیص می دهد. یا چرا اعضای تیم او در کنار سلاح های مدرن خودشان شمشیر و تبر حمل می کنند؟ چرا که آنها تجربه ی قرن ها زندگی را کسب کرده اند و به سلاح های قدیمیشان حس وابستگی دارند. یک طرح ریزی خوب و یک ایده ی درخشان که نوید یک فیلم عالی را می دهد ولی اینطور نیست.

فیلم ضربه ی اصلیش را می خورد و آن هم چیزی نیست جز آنتاگونیستی که در قواره ی اثر نیست!

دکتری که سعی دارد با کمک جیمز کوپلی (مامور سیا) با به دست آوردن اعضای تیم اندی و با رمزشکنی دی ان ای آنها به نامیرایی دست پیدا کند. دکتری که به دلایل نامعلومی رفتار سادیستی دارد و از آزار رساندن به دیگران ابایی ندارد. واقعا نمی شود رفتار او را در قالب هدف والاتری مثل نجات بشریت تشریح کرد.

ظاهرا فیلم هم بدش نمی آید که او در پس جنونش هدف اخلاقی توجیه پذیری داشته باشد. اما در پرورش شخصیت او ناکام می ماند که کاش موفق می شد!


همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جاسوسی که نباید از دست‌شان بدید!!!


آنوقت حداقل با آنتاگونیستی خاکستری و با معیارهای فلسفی و اخلاقی مواجه می شدیم نه آنتاگونیستی پوشالی و تا این حد سطحی و حتی فاقد عناصر کاریزماتیک

هری ملینگ در نقش دکتر استیون مریک آنتاگونیست فیلم نگهبانان قدیمی

دلایل خودخواهانه و تا حدی احمقانه ی سباستین با بازی ماتیاس اسخونارتس برای تسلیم کردن گروه را در نظر بگیرید. او سالهای طولانی را به تنهایی و بدون تکیه گاه عاطفی گذرانده و از زندگی خسته است.

او حالا می خواهد بمیرد! او همان یک نفری است که جیمز کوپلی از او سخن می گوید و او تیم را لو داده است.

انگیزه های او قابل درک‌اند و از منطق درستی بهره می برند.

یا دلایل لجاجت ها و ترک کردن گروه و دوباره بازگشتن نایل فریمن با بازی کیکی لین را در نظر بگیرید. او به خانواده اش تعلق خاطر دارد اما وقتی خشاب خالی اسلحه ی اندی را می بیند باز می گردد. رفتاری که با توجه به تعاملات احساسی او با تیم قابل درک است.

تغییر جبهه دادن جیمز کوپلی که به خاطر مرگ همسرش وارد این کار شده بود واقعا کلیشه ای بود.

اما در مقابل شخصیت پردازی دکتر مریک شاهکار نویسندگی است!

به جرأت می توانم بگویم انتخاب هری ملینگ برای نقش دکتر استیون مریک بدترین انتخاب بازیگر برای یک آنتاگونیست در یک دهه ی اخیر بوده است. واقعا سخت می شود آنتاگونیستی مشابه او را به یاد آورد.

او منجلابی است که فیلم نگهبانان قدیمی را با تمام پتانسیلی که دارد در دل خود گرفتار کرده است. آنقدر بد که تمام امیدی که می شد برای نجات فیلم متصور شد بازگشت کویین با بازی (انگا تان وان) از اعماق دریا بود.

زنی که چون نمی توانستند او را بکشند در قاب آهنین به دل اقیانوس انداختند. او بارها و بارها در طول قرن ها با حال خفگی و زیر فشار دریا مُرد و زنده شد اما هیچوقت پیدا نشد تا اینکه به جنون رسید.

کویین احتمالا اندی را مقصر قرن ها زجر و شکنجه ای که در اعماق دریا تحمل کرده می داند. شخصیتی که برخورد او با اندی می تواند بار دراماتیک بالایی داشته باشد.


همچنین بخوانید: بهترین فیلم های هیجان انگیز که نباید تماشای آنها را از دست بدهید!


کویین با پیرنگ داستانی مناسب و طرح ریزی خوب و منطقی پتانسیل تبدیل شدن به یک آنتاگونیست قدرتمند را دارد. اما اینجا جایی است که فیلم سیلی بعدی را از عواملش و البته از نتفلیکس می خورد.

چرا که آنها قصد دنباله سازی دارند و او قرار است آنتاگونیست فیلم بعدی باشد!

کویین که با تابوتی فولادی به قعر اقیانوس فرو رفت تا با جنون برگردد و آنتاگونیست فیلم بعدی باشد!

فیلم نهایتا از پس پرسش هایی که خودش طرح کرده بر نمی آید؛

حتی پاسخ واضحی به اینکه چرا اندی یا همان آندروماش (همسر هکتور در ایلیاد) و تیمش نامیرا هستند نمی دهد. چه برسد به آنکه بگوید چطور نامیراییش را از دست داد!

تنها در یک جمع بندی مختصر به شکل شعاری می گوید “خوبی پایدار می باشد” که نمی تواند پایان بندی ایده آلی باشد.

نگهبانان قدیمی لحظات اکشن نفسگیر و ضرب‌آهنگ خوبی دارد که از نقاط عطف آن است. حداقل استفاده نکردن شارلیز ترون از بدل و شکستن انگشتانش بی فایده نبودند.

فیلم دارای لحظات عاطفی بین شخصیت ها و سکانس هایی با چاشنی شوخ طبعی است که از اثر بیرون نزده اند. این لحظات به خوبی در خدمت داستانند و باعث شده اند اثر در مجموع رضایت بخش باشد.

البته که نگهبانان قدیمی به عنوان یک اکشن هیجان انگیز می تواند حسابی شما را سرگرم کند. اما نمی تواند در خاطر شما بماند و مطمئنا نمی تواند چیزی بیشتر از یک اکشن پاپ کورنی از نتفلیکس باشد.

در ادامه بخوانید:

زیباترین فیلم‌ها از لحاظ بصری که حتما باید ببینید؛ قسمت اول 

تئوری‌های‌ پشت داستان فیلم‌ها که بهتر است آن‌ها را بدانید! قسمت اول 

بهترین فیلم ها درباره قاتلان سریالی که باید ببینید!