فیلم پروفسور و مرد دیوانه شرح همکاری عالمی بدون مدرک و جراحی دیوانه برای تهیه ی دیکشنری است.با ما در نقد و بررسی فیلم پروفسور و دیوانه همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم the professoe and the madman

فیلم پروفسور و مرد دیوانه  ‘the professor and the madman’ فیلمی به کارگردانی فرهاد صفی نیا که اونقدری درگیر حواشی شد که این حواشی روی خود فیلم هم تاثیر گذاشت.



فرهاد صفی نیا در سال ۱۹۷۵ در ایران متولد شد.چهار سال بعد به همراه خانوادش از ایران خارج شد و مسیر زندگیش اون رو به کارگردانی و همکاری با مل گیبسون رسوند.
این فیلم داستان زندگی ویلیام چستر ماینر با بازی «شان پن» و سر جیمز موری با بازی «مل گیبسون» رو به تصویر می کشه.

یکی از اون ها یک فرد با تحصیلات غیر آکادمیکه که حالا وارد یکی از معتبر ترین دانشگاه های جهان شده و اون یکی جراحی با بیماری اسکیزوفرنی که سرنوشت اون ها رو به هم میرسونه تا برای نوشتن لغت نامه با هم همکاری کنند و روایت این داستان به طرز فوق العاده ای جذابه.

به طور کل فیلم هایی که روایتگر یک داستان واقعی هستند از یک امتیاز ویژه نسبت به فیلم های دیگه برخوردارند و اون امتیاز جذابیتیه که واقعی بودن داستان به فیلم اضافه می کنه. ویلیام چستر ماینر در واقع ۲۸ سال در بیمارستان روانی بوده و یکی از نقاط ضعف بزرگ این فیلم هم در واقع نشون ندادن درست گذر زمان در فیلمه.

به طوری که بعد ۲۸ سال تنها تفاوتی که چستر ماینر با ابتدای فیلم داشت بلند شدن ریشش بود. عجیب تر اینکه حتی کودکان هم در طول این سال ها رشد نمی کنند.

در ادامه ی نقد و بررسی فیلم پروفسور و مرد دیوانه

پروفسور و مرد دیوانه

طراحی صحنه و لباس و موسیقی در فیلم پروفسور و مرد دیوانه به شدت قوی عمل کرده.فضای قرن هجدهم میلادی به درستی و زیبایی و بسیار چشم نواز به تصویر کشیده شده و از نگاه کردن بهش خسته نمیشید.



طی ۲۸ سال زندانی بودن چستر ماینر حدود یازده سال با جیمز موری در تهیه ی دیکشنری همکاری کرد.
مل گیپسون در سال ۱۹۶۶ حق ساخت این فیلم رو از کتاب پروفسور و مرد دیوانه خریداری کرد. ۲۰ سال طول کشید تا مل گیبسون اقدام به ساخت این فیلم کنه.
این فیلم با کارگردانی فرهاد صفی نیا که فیلم اولیه هالیوود محسوب میشه هر چند فیلمیه که نه از دیدگاه منتقدان و نه از دیدگاه مردم اونقدر ها دیده نشد ولی اگر درگیر حاشیه های مختلف نبود میتونست جزو آثار درخشان سال اخیر باشه.

نقد و بررسی فیلم پروفسورو مرد دیوانه
بازی ناتالی دورمر بازیگر سریال گیم اف ترونز هم در این فیلم درخشان بود.

درواقع ناتالی دورمر نقش زنی رو به تصویر کشید که همسرش توسط ویلیام چستر ماینر به قتل رسید. اما نه قتل عمد بلکه به خاطر توهماتی که چستر ماینر به دلیل بیماریش باهاش درگیر بود.

چستر ماینر فرد درستکاری بود که مخالفان بسیار زیادی داشت با این که در طول دوره ای که در زندان بود حدود ده هزار لغت پیشنهادی برای دیکشنری ارائه داد.

کی فکرش رو میکرد که پشت کتابی که خواسته یا ناخواسته بالاخره روزی کارمون بهش می اوفته و همه ی مردم جهان باهاش آشنایی دارن همچین قصه ی عجیب و غریبی بوده باشه.

داستان این فیلم اما صرفا پرداخت به چگونگی به وجود اومدن دیکشنری نیست.قصه ی عشق عجیب و غریبی که بین زنی که شوهرش به قتل رسیده نسبت به قاتل شوهرش یعنی چستر ماینر و آگاهی شما از این که میدونید تمام این داستان واقعیت داره لذت فیلم رو براتون صد چندان می کنه.

این فیلم جدا از زیبا بودنش افتخاری برای ماست که کارگردانی ایرانی با تیم فوق العاده و پر ستاره ی هالیوودی ساخته پس دیدنش رو به همتون پیشنهاد می کنم از دستش ندید.