فیلم ایوا به کارگردانی تیت تیلور در ارائه اثری مقبول و جذاب در ژانر اکشن و جنایی باز مانده است. با نقد و بررسی فیلم Ava همراه ما باشید.

سال 2020 میلادی، سالی نه چندان خوب برای طرفدارن سینما تاکنون بوده است. البته که شرایط فعلی برای همه زمینه‌ها خوشایند نبوده است با این حال صنعت سینما یکی از صنعت‌هایی بوده که بیشترین ضرر را به خود دیده است. با بسته شدن سینماها پس از جهانی شدن ویروس کرونا، بسیاری از فیلم‌های مورد انتظار طرفداران تاخیر خوردند و فعلا خبری از آن‌ها نخواهد بود.


همچنین بخوانید: فیلم های سینمایی تاخیر خورده به دلیل کرونا را بشناسید ؛ فقط مهم ترین ها!


این شرایط برای مدتی برقرار بود تا عرضه فیلم‌هایی نظیر تنت در سینماها انجام شد. با این حال این شرایط هر چند برای فیلم‌های مورد انتظار بر وفق مراد نبود، اما می‌توانست شرایطی را برای دیده شدن فیلم‌های مستقل و کمتر دیده شده در سال را فراهم کند.

ایوا از آن دست فیلم‌هایی است ک بعید می‌دانم اگر چیزی به عنوان ویروس کرونا وجود نداشت، دیده شود. با این حال شرایط موجود باعث شد فیلم مقداری دیده شود. ایوا اما از فرصت به وجود آمده نتوانست سودی ببرد زیرا از کیفیت لازم برخوردار نبود. در واقع ایوا نه تنها نتوانسته کیفیت لازم و حداقلی را ارائه دهد بلکه در ارائه یک اکشن سرگرم کننده و یک بار مصرف نیز شکست می‌خورد. در نقد و بررسی فیلم Ava در ادامه، به چرایی این موضوع خواهیم پرداخت.


همچنین بخوانید: قبل از تماشای فصل دوم سریال The Boys چه باید بدانیم؟


نقد و بررسی فیلم Ava

 

سالیانه اکشن‌های زیادی منتشر می‌شوند، که خیلی از آن ها کیفیت لازم را ندارند و ژانر اکشن را در هزارتویی بی پایان گیر انداخته‌اند. با این حال جان ویک‌هایی پیدا می‌شوند که بتوانند آن را از این هزارتو خارج کنند. تعداد قابل توجهی از فیلم‌های اکشن با این که کیفیت خوبی ندارند، ولی در ارائه سکانس‌های اکشن سرگرم کننده راضی کننده ظاهر می‌شوند.

برای مثال فیلم پروژه قدرت که با این که داستان باکیفیتی نداشت اما اکشن چشم نوازی را در دل خود جای داده بود. چه بسا همین اکشن های راضی کننده برای بسیاری از دنبال کنندگان این ژانر کافی باشد. با این حال ایوا نه تنها در زمینه داستانی چیز خاصی برای گفتن ندارد بلکه از اکشنی ضعیف تر از آن برخوردار است که حکم تیر خلاصی برای او دارد.


همچنین بخوانید: نقد و بررسی فیلم Project Power ؛ کلیشه‌ای چشم نواز


داستان فیلم کلیشه ای است که بارها در فیلم و سریال های مختلف دیده‌ایم. ماجرای ماموری که آدم هایی را بنا به خواسته سازمانش می‌کشد و درنهایت برعلیه سازمان قرار می‌گیرد. ایوا این کلیشه را در دست گرفته و با اضافه کردن ساب پلات‌هایی به آن در تلاش بوده اندکی متفاوت جلوه کند اما این ساب پلات‌ها نه تنها فیلم را متفاوت نکرده‌اند بلکه به آن ضربه زده‌اند.

داستان فیلم روایتگر دختری است به نام ایوا که ماموری است که برای سازمانی ناشناخته کار می کند و افرادی را به قتل می‌رساند. پس از افتتاحیه فیلم که قابل قبول کار شده و با موسیقی راضی کننده و بازی خوب جسیکا چستین، قاتلی مرموز را برای ما به نمایش می‌گذارد، ایوا به عربستان می‌رود که عملیات بعدی خود را انجام دهد و با این که کار خود را انجام می‌دهد اما به سختی جان سالم به در می‌برد. اتفاقی که بی دلیل نیست و سازمان پشت آن بوده است.

ایوا پس از اتفاق برای مدتی دست از کار می‌کشد و به خانواده خود در بوستون پس از هشت سال باز می‌گردد. خواهر و مادری که به نظر می‌رسد چندان خوشحال از بازگشت او نیستند که البته بی دلیل هم نیست. خواهری که با عشق قدیمی ایوا ازدواج کرده و مادری که نسبتا بی تفاوت است.

داستان‌های فرعی که در موازات داستان اصلی ایوا در جریان هستند متاسفانه زمان و پرداخت کافی برای دیده شدن ندارند و این مشکل به حدی جدی است که گاها بعضی سکانس‌های مربوط به این داستان ها اضافی به نظر می‌رسند.

بعضی از سکانس‌هایی هم که پتانسیل خوبی داشته‌اند به هدر رفته‌اند. برای مثال در سکانسی که ایوا و مادرش در مورد مسائل گذشته صحبت می‌کنند. این سکانس پتانسیل زیادی برای استفاده در جهت پرداخت به یک مسئله اجتماعی در مورد زنان داشته است با این حال چه در نقطه شروع و چه در پایان ضعیف است.


همچنین بخوانید: بهترین فیلم های اکشن کمتر دیده شده ؛ 5 فیلم پرافتخار اما بی سروصدا


نقد و بررسی فیلم Ava

شخصیت پردازی کاراکترها نیز به خوبی انجام نمی‌شود. شخصیت‌های فرعی که چیز خاصی برای عرضه ندارند. حتی آنتاگونیست داستان به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم هیچ پرداختی ندارد و بازی کالین فالر نیز در حدی نیست که بتواند آن را جبران کند. شخصیتی که هیچ پیشینه ای ندارد و انگیزه او برای کشتن ایوا چندان چیز دهن پر کنی نیست. سازمانی که ایوا برای آن کار می‌کند نیز هیچ مشخصه ای از آن در طول فیلم نمایش داده نمی‌شود و ضربه بزرگی به سمت منفی داستان زده است.

ایوا به عنوان شخصیت اصلی فیلم در هنگام کشتن قربانیان خود، در مورد کارهای بد آن‌ها می‌پرسد تا حدودی کار خود را توجیه کند و جنبه خوب خود را نمایش دهد. در صورتی که اگر شک دارد چرا باید آن ها را بکشد. حتی نحوه آشنایی ایوا با دوک به عنوان کسی که او را آموزش داده و به سازمان وارد کرده است، نیز پرداخت نشده است.

کارگردان در سکانس‌های ابتدایی فیلم سعی می‌کند با مجموعه‌ای از تصاویر، گذشته ایوا را نشان دهد که چندان مفید به نظر نمی‌رسد. جسیکا چستین بازیگر ضعیفی نیست و به خوبی می‌تواند نقش‌هایی مرموز و قابل باور را به اجرا بگذارد. حتی در صحنه‌هایی که در نقطه اوج دراماتیک داستان قرار دارند نیز خوب عمل می‌کند با این حال فیلمنامه ضعیف اجازه درخشش او را نداده است.

نقد و بررسی فیلم Ava

سکانس‌های اکشن فیلم به عنوان یکی از ستون‌های فیلم به شدت ضعیف کار شده‌اند. تیت تیلور که در گذشته فیلم اکشن کار نکرده است به نظر می‌رسد هنوز توانایی لازم را برای ساخت سکانس های اکشن هیجان انگیز را ندارد.

اکشن‌های فیلم در بعضی از سکانس‌ها به شدت مصنوعی جلوه می‌کنند و بعضا از ریتم می‌افتند. اکشن‌های سرگرم کننده حداقل چیزی است که یک فیلم اکشن باید داشته باشد که ایوا از آن محروم است. با این حال در موارد معدودی این سکانس‌ها با موسیقی نسبتا خوب هماهنگ شده و کار راه انداز می‌شوند.

در پایان نقد و بررسی فیلم Ava می‌توان گفت که دیدن آن حتی برای طرفداران همیشگی اکشن پیشنهاد نمی‌شود، چه برسد به طرفداران دیگر سبک‌ها. فیلم در هیچ یک از بخش‌های خود از داستان گرفته تا کارگردانی و… کیفیت لازم را ندارد و دیدن آن پیشنهاد نمی‌شود زیرا کمترین انتظارات شما را برآورده نخواهد کرد.

در ادامه بخوانید:

فیلم‌های شبیه Extraction ؛ برای آنهایی که به دنبال هیجان هستند!

بهترین فیلم ها درباره موجودات فضایی که باید ببینید؛ فضایی ها انگلیسی حرف نمیزنند!