فیلم ready or not فیلمی که نمی تونیم اسمش رو کمدی بذاریم اما در عین ترسناک بودن شما رو می خندونه. با ما در نقد و بررسی فیلم ready or not همراه باشید.

آماده ای یا نه یک فیلم ترسناک کمدی سیاه آمریکایی است که در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی مت بتینلی-اولپین و تایلر گیلت که از فیلمنامه گای باسیک و آر. کریستوفر مورفی ساخته شده‌است.



فیلم ready or not در اوج آرامش و عشق شروع میشه. عروسی که وارد یه خونواده ی جدید میشه. یه خونواده ی به ظاهر مهربون و البته ثروتمند.
یک عروس جوان (با بازی سامارا ویوینگ) با همسرش (با بازی مارک اوبرایان) در یک مراسم با شکوه ازدواج می کند.
بی خبر از این که داره وارد خونواده ای میشه که زمین تا آسمون با اون چیزی که فکر می کرد فرق دارن.

ماجرای این فیلم از اون جا شروع میشه که بر اساس یه سنت خونوادگی قدیمی هر عضو جدیدی که با ازدواج وارد این خونواده میشه شب اول ورودش به خونه باید یک بازی انجام بده، و اون بازی رو با کشیدن یه کارت از بین چند کارت و انتخابی که وجود داره انجام میده.

ماجرا آروم به نظر میرسه تا وقتی از داماد خونواده میشنویم به من شطرنج افتاده بود و اون هنوز زنده و سالم اونجا بود، پس میفهمیم خطرخاصی در راه نیست.



اما ماجرا از اون جا شروع میشه که وقتی عروس کارت رو میکشه و اسم روی بازی روی کارت رو می خونه تمام قیافه ها میره تو هم و گویا این بازی یعنی “قایم باشک” جزو بازی های بده و بر اساس سنت ها خانواده اون آدم آدم درستی برای ورود به این خونواده نیست و باید قبل از طلوع افتاب به قتل برسه وگرنه کل اعضای خونواده میمیرن.

نقد و بررسی فیلم ready or not

فیلم ready or not پر از سرگرمی و هیجانه. شاید در خلق یک فیلم منسجم ترسناک ضعیف عمل کرده باشه، شاید تو تک تک صحنه هایی که به راحتی میشد عروس به قتل برسه تمام تیرها خطا می رفت، ولی در تک سکانس به شدت می تونست ترسناک و غافل گیر کننده باشه و به نظرم دلیل استقبال زیاد از این فیلم همین موضوع بوده.

 

این که این فیلم یک نقطه قوت بزرگ نسبت به تمام فیلم های هم ژانر خودش داره و اون اینه که تا آخرین لحظه ی فیلم نمی تونی هیچ چیز رو حدس بزنی.



نکته ی مهم دیگه در رابطه با این فیلم، کمدی خاص و فوق العاده ایه که درونش گنجونده شده. این که شما در چندش ترین سکانس ها وقتی که افرادی ناخواسته به قتل میرسیدن اونم در بدترین حالت ممکن، حتی اون صحنه ی قتل و مرگ هم به قدری بار کمدی داره که از دیدنش لذت می برید و تضاد احساس ترس و کمدی براتون تجربه ی بی نظیریه که شاید به تعداد انگشت شمار بشه همچین جریان موفقی رو نام برد.

 

دختری که فکر می کرد با این ازدواج برد کرده حالا وارد ماجرایی خونین شده ماجرایی که لباس سفید عروسش رو در انتهای فیلم به رخت سیاه تبدیل می کنه.

نقد و بررسی فیلم ready or not

نقد و بررسی فیلم ready or not

اما به نظرم فیلم نامه ی فیلم ready or not بر خلاف فیلم هایی که در ژانر وحشت اونقدر سعی در پنهون کردن آلات وحشت در گوشه گوشه ی سکانس فیلم دارن که فیلم نامه ای براشون باقی نمی مونه، دیالوگ هایی هم برای عمیق تر شدن به عنوان چاشنی به فیلم اضافه می کنه.

و این دیالوگ ها رو می تونیم در حرف های پسر خونواده ببینیم. کی می دونه چیزهایی که قدیمی ها گفتن درسته؟ کی می دونه چیزایی که اونا گفتن اتفاق میوفته؟؟
و اینا موضوعات عمیقیه که در رابطه با سنت ها و رسم رسومات و حتی قانون های دائمی که شاید امروزه و تو این زمان دیگه کار نکنن ولی ثابت باقی موندن و ما هم بر اساس یه سری اعتقاد قدیمی مو به مو بهشون عمل می کنیم صدق می کنه.

یا جمله ی” اگه خانواده‌ت بهت بگن اشکالی نداره هر کاری رو ممکنه انجام بدی” به عمیق تر شدن مفاهیم فیلم کمک می کنه.

و در نهایت به پایان بندی فوق العاده غافل گیر کننده ی فیلم می پردازیم. پایانی که دقیقا الگوی کلی فیلم رو دنبال می کنه ترکیب فجیح ترین اتفاقات با مسخره ترین حالت ممکن. و بعد از اون پایان بی نهایت شوکه کننده وقتی عروس با لباس سیاه از ساختمون بیرون میاد و راحت رو پله ها میشینه و سیگارش رو روشن می کنه و صدای ماشین پلیس رو می شنویم این صحنه فوق العادگی این فیلم رو کامل می کنه.

همه چیز کار فامیل شوهره! 🙂
پایانی عجیب و ترسناک و در عین حال کمدی.
این فیلم فوق العاده رو به خاطر هیجان سرگرمی و یا کمدی فوق العادش به هیچ وجه از دست ندید.