کتاب پیش از آن که بمیرم بیش از آن چیزی که فکر کنید به شما تلنگر خواهد زد.با ما در نقد و بررسی کتاب پیش از آن که بمیرم همراه باشید.

نقد و بررسی کتاب پیش از ان که بمیرم

کتاب پیش از آن که بمیرم به نویسندگی لورن اولیور نویسنده ی کتاب “سیزده دلیل برای این که” و “دلیریوم سه گانه” شهرتی جهانی دارد. این کتاب داستان دختر نوجوونیه که تو یک روز از عمرش میمیره و محکوم میشه به این که اون یک روز رو بارها و بارها زندگی کنه.



کتاب پیش از آن که بمیرم که شاید خیلی از ایرانی ها با این که نسخه ی سانسور شده ی اون رو خونده باشن بهش برچسب مبتذل بودن رو بزنن که یه دختر نوجوون چرا باید همچین زندگی فضاحت باری رو داشته باشه، ولی خوب این واقعیت فرهنگ و جامعه ی نویسنده ی کتابه و به طبع ماها کتاب می خونیم که خودمون رو وارد دنیایی متفاوت از دنیای خودمون کنیم.

کتاب پیش از آن که بمیرم شاید در ظاهر یک کتاب تینیجری و مناسب نوجوون ها به نظر بیاد ولی به نظرم هر کسی باید این کتاب رو بخونه تا در رابطه با زندگی و روزمرگی هاش بهش تلنگر بخوره.

که چطور یه آدم بی سرو پا، یه آدمی که زندگیش باری به هر جهت بود، حالا با دونستن این که وقتی امروزش به پایان برسه میمیره زندگیش تغییر می کنه. چطور عادی ترین روزمرگی های دنیاش و صحنه هایی که هر روز میدیده ولی بهشون توجهی می کرده واسش پر از معنا و مفهوم میشه.

در ادامه ی نقد و بررسی کتاب پیش از آن که بمیرم

به دعواهای بین خودش و خونوادش اهمیتی نمیده و فقط سعی می کنه از بودن کنارشون بیشترین لذت رو ببره، خواهر کوچک تر خودش رو که همیشه نادیده می گرفتش در آغوش می گیره و آیندش رو تصور می کنه، آسمون رو رنگی تر می بینه، غروب رو زیبا تر می بینه و بی پروا تر و جسور تر زندگی می کنه.

واقعا اگه همه ی ما در هر لحظه و هر ثانیه ی زندگیمون یادمون میموند که تموم این لحظه ها تموم شدنین و شاید فردایی برامون وجود نداشته باشه چقدر انسانهای متفاوتی می شدیم و چقدر افکار و رفتارمون فرق می کرد.

نقد و بررسی کتاب پیش از ان که بمیرم
جمله ای که بارها توی کتاب تکرار میشه اینه که اگه تو یه قسمت از دنیا پروانه ها پرواز کنن و بال هاشون رو به هم بزنن تو یه قسمت دیگه ی دنیا طوفان اتفاق میوفته و این یه پدیده ی علمی و واقعیه.



در واقع چیزیه که کتاب هم خواسته بهش اشاره کنه اینه که اتفاقات زندگی ما زنجیر وار به هم متصل هستن و روی هم تاثیر میذارن.

مثلا شاید خوردن دستتون به لیوان قهوه ی روی میز باعث شه شما یک دقیقه دیرتر از خونه بیرون بیاین و درست جوری زمان بندی شین که یک ماشین بهتون بزنه.

وقتی میدونین تمام اتفاقات زندگیتون موقت و گذراست فکر کردن به این که الان دیگران راجع بهم چه فکری می کنن بی معنی ترین چیز ممکنه و به قول دختر توی کتاب، وارد جلدی میشین که شاید تا به حال ندیده بودینش ولی واقعی ترین جلد خودتونه.

اگه بدونین وقتی براتون نمونده یه لیست بلند تو ذهنتون میسازین از تمام کارهایی که دوست دارید انجام بدین و فرقش با الان ماها اینه که واقعا هم میرید سراغشونو انجامشون میدید و جالب تر این که همه ی ما میدونیم معلوم نیست چقدر وقت داریم ولی هیچ کاری برای خودمون انجام نمیدیم.



فیلمی هم با همین نام (before i fall) یا همان پیش از آن که بمیرم از روی این کتاب ساخته شده اما کسانی که هم فیلم رو دیده و هم کتاب رو خوندن کتاب رو ترجیح میدن. چون فیلم نمیتونه ریز افکار شخصیت ها رو بهمون نشون بده و این کتاب بر اساس افکار آدمیه که می دونه در پایان روز میمیره و حالا باید با این پوچی دست به گریبان شه.

از ویژگی های مهم این کتاب لحن روان و ساده ی نویسنده است. قسمتی از کتاب نیست که براتون نامفهوم و سنگین باشه. کتاب پیش از آن که بمیرم حرف هاش رو در عین سادگی می زنه و فکر و برداشت رو به خودتون واگذار می کنه. در واقع از اون دست کتاب هاییه که یا ازش خوشتون نمیاد یا به شدت طرفدارش میشید و این به برداشت ذهنیتون از کلیت کتاب بستگی داره.

کتاب پیش از آن که بمیرم کتابیه که میشه براش وقت گذاشت و عمیقا بهش فکر کرد و این در حالیه که کتاب یه زبان ساده و یه داستان تقریبا کلیشه ای داره و در ظاهر کتابی مناسب نوجوون هاست ولی خوندنش رو به هر کسی و در هر سنی پیشنهاد می کنم.

حتما نظرات خودتونو در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بذارید، ممنون از همراهی تون.