نه به خشونت علیه زنان در ایران چگونه صورت می گیرد؟ قبلا در مطلب نه به خشونت روحی علیه زنان گفته بودم که این خشونت علیه زنان فقط محدود به خشونت فیزیکی نیست. به شما پیشنهاد می کنم حتما آن را مطالعه کنید.



تا چند وقت پیش تصور می کردم در عصری زندگی می کنیم که حقوق بشر به خصوص زنان کمتر و کمتر مورد تعددی قرار می گیرد. اما در کمال ناباوری در همین عصر با پدیده هایی مثل کودک همسری و برگزاری کارگاه های چند همسری مواجهه هستیم!!!

واقعا چه خبر است؟ چه جامعه و فرهنگی ازدواج کودکان را جایز می داند؟ چرا یک دختر بچه به جای اینکه کودکی کند و به تدریج هویت خود را شکل دهد، باید درگیر رابطه ی جنسی و زناشویی شود؟ اگر این خشونت نیست پس اسمش چیست؟ برگزاری کارگاه های چندهمسری که دیگر فاجعه را تکمیل کرده است!!! تصویری از یک مرد خوشحال با چند زن در اطرافش که همگی می خندند و خوشحال هستند!!! به هرحال این هم یک نوع اش است!

چند همسری ؛ ماهیت ازدواج چیست؟

چندهمسری خشونت علیه زنان در ایران

ماهیت ازدواج و رابطه چیست؟ تعهد دو انسان به یکدیگر! به همین سادگی. همسر به معنای کسی است که در خوشی و سختی و از همه مهم تر در رابطه ی جنسی که خصوصی ترین و صمیمی ترین رابطه ی انسانی است، شریک شماست. فقط و فقط شریک شما! 

چندهمسری؟؟؟ همبستر شدن، شریک شدن، عشق ورزیدن به چند نفر؟؟؟ تا چه حد می توان شخصیت یک زن را خورد کرد و به طور کلی ماهیت ازدواج را زیر سوال برد؟ داشتن چندین زن به مثابه ی گزینه ای مختلف برای مرد…

بگذارید دلایلی که موافقان چند همسری برای این طرح ذکر می کنند را مرور کنیم. آنها می گویند جمعیت رو به کاهش است، تعداد زنان مجرد بیشتر از مردان مجرد است و … این دلایل نشان می دهند که نگاه جامعه به زنان نگاه ماشین جوجه کشی است! راهی برای افزایش جمعیت. هموار کردن بستر ازدواج و کاهش هزینه های آن راه بهتری برای سرو سامان گرفتن مجرد ها نیست؟



آیا با این قانون چند همسری پسران دهه شصتی مجرد که به نوعی آه در بساط ندارند با چند زن ازدواج خواهند کرد؟ خیر، تنها کسانی که در لباس قانون و شرع به فانتزی های خود جامعه عمل می پوشانند این کار را خواهند کرد.

شرایطی که پیامبر اسلام در آن زندگی کرده است را نمی شود با دنیای امروزی مقایسه کرد و چند همسری را امری معمول و حتی ضروری و الزامی دانست. زشتی این مفهوم در دنیای امروزی را می توان فقط با “کلیشه برعکس” متوجه شد. زنی که چند همسر دارد و همه با هم شاد و خوشحال اند!

شهیندخت ملاوردی، دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و دستیار پیشین رییس‌جمهور در امور زنان و حقوق شهروندی در اعتراض به این موضوع توییت بسیار تامل برانگیزی نوشت: “گر تو قرآن بدین نمط خوانی، ببری رونق مسلمانی.”

عوارض چندهمسری بودن مردان برای زنان:

  • کاهش عزت نفس که منجر به احساساتی نظیر بی کفایتی و حسادت می شود
  • بالا رفتن ریسک انتقال بیماری های مقاربتی
  • افسردگی و اختلالات اضطرابی
  • افزایش احتمال بروز خشونت هایی نظیر آسیب عاطفی و نادیده گرفته شدن

کودک همسری ؛ قانون چگونه از زنان حمایت می کند؟

کودک همسری خشونت علیه زنان در ایران

طبق قانون جمهوری اسلامی ازدواج برای دختران زیر 13 سال ممنوع است. گذشته از این بحث که حتی 13 سالگی هم برای ازدواج دخترها بسیار زود است، افراد زیادی وجود دارند که با خواندن صیغه ی محرمیت و عقد نکردن قانون را دور می زنند.

طبق گزارش ایسنا ازدواج دختران در سنین پایین می‌تواند مشکلاتی مثل «مرگ در هنگام زایمان»، «خشونت فیزیکی و جنسی»، «انزوا و افسردگی»، «سرطان دهانه‌ رحم و خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی» و «مرگ نوزادان» را افزایش دهد. کودک همسری؛ ازدواج رسمی یا غیررسمی قبل از سن ۱۸ سالگی شناخته می‌شود. بیشتر از ۶۰ میلیون دختر در سراسر دنیا درگیر کودک همسری هستند و این فقط آمار ازدواج های ثبت شده است. 

فقر و  حفاظت دختران از رفتارهای جنسی یا بارداری خارج از ازدواج، دلایل اصلی کودک همسری هستند. تحصیلات نه تنها می‌تواند ازدواج، بارداری، زایمان و فعالیت‌های جنسی زودهنگام را به تعویق اندازد، بلکه آموزش دادن در مورد رابطه جنسی در مدرسه طرز فکر و آگاهی زنان را در مورد رفتارهای جنسی پر خطر در ازدواج تغییر می‌دهد. این سیاست  چند جانبه‌ای باید بر دختران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تمرکز داشته باشد.

نظر شما درباره ی نه به خشونت علیه زنان در ایران چیست؟

در ادامه بخوانید: