اگر شما هم درگیر هجوم افکار منفی هستید، در ادامه توضیحات و راهکارهایی برای حل این مشکل قرار داده‌ایم که می‌توانند مفید باشند. برای همه ما پیش‌آمده است که در برخی مواقع، افکار منفی تمرکزمان را به هم بزنند؛ این افکار به دلایل خاصی به وجود می‌آیند. مثلاً مصرف داروهای خاص، استرس بالا در طول زندگی و کمبود خواب در میزان این افکار مزاحم مؤثرند.

سه نکته درباره هجوم افکار منفی

  • افرادی که قبلاً شوک‌های روحی مثل از دست دادن عزیزان‌شان را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض هجوم افکار مزاحم هستند
  • افراد دارای مشاغل پراسترس نیز در معرض خطر هستند.
  • برای درمان صحیح و کامل این افکار، باید به روان‌پزشک مراجعه شود تا علت هجوم این افکار مشخص شوند؛ سپس درمان صورت بگیرد.

علت‌های رایج هجوم افکارمنفی

هجوم افکار منفی، در جوامعی که به ‌سلامت روانی و روحی، توجه کافی نمی‌شود؛ بسیار شایع است.

۷ راه برای پیشگیری از هجوم افکار منفی

کارایی راهکارهای معرفی‌شده در ادامه متن، به میزان تلاش و صبر شما بستگی دارد. با عمل به این راهکارها، به‌ مرور زمان می‌توانید جلوی هجوم افکار منفی را بگیرید.

۱-به گذشته و آینده فکر نکنید.

همه ما شعار معروف شرکت پپسی را می‌دانیم؛ «در لحظه زندگی کن». حالا وقت آن است که به این شعار عمل کنیم. اگر افکار منفی‌تان بیشتر مربوط به گذشته هستند، در صورتی به این کار ادامه دهید که تأثیری در اتفاقات رخ‌داده داشته باشند. مسلماً فکر کردن ما به آن‌ها تأثیری ندارد و تنها خودمان را اذیت می‌کنیم. اگر هجوم افکار منفی، مربوط به آینده است بازهم به آن توجه نکنید. بهترین کار این است که از امروزتان استفاده کنید. پس خودتان را با فکرهای بیهوده خسته نکنید.


همچنین بخوانید:

نحوه صحیح نفس کشیدن هنگام دویدن را یاد بگیرید!

چگونه نشخوار فکری‌مان را متوقف کنیم؟ دلایل نشخوار فکری

چگونه جلوی بیش از حد فکر کردنم را بگیرم؟ 9 راه سریع و آسان برای توقف افکارتان


۲-نفس عمیق بکشید.

وقتی افکار منفی به سراغتان می‌آید، بدن با افزایش ضربان قلب، فشارخون و تعداد تنفس، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. می‌توانید با کنترل این واکنش‌ها، از شر این افکار خلاص شویم. برای این کار نفس عمیق بکشید. با این اقدام شما می‌توانید، افکارتان را کنترل کنید.

هجوم افکار منفی

۳-پایان افکارتان را خودتان انتخاب کنید

اغلب افکار منفی در جای بسیار بدی تمام می‌شوند و این پایان بد، باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌گردد، پس سعی کنید پایان این افکار منفی را خودتان انتخاب کنید. مثلاً اگر سرکار اشتباهی کرده‌اید، به خودتان روحیه دهید و درنهایت بگویید که از این به بعد تلاش می‌کنم تا دیگر تکرار نشود. این نوع پایان‌بندی، به شما انرژی مثبت می‌دهد.

۴-کلمه‌ای را به‌سرعت تکرار کنید.

تکرار یک کلمه یا یک عبارت باعث می‌شود ذهنتان روی آن متمرکز شود. انتخاب این کلمه یا عبارت به عهده خودتان است؛ سعی کنید از عبارت‌های امید‌وارکننده استفاده کنید.

۵-حواستان را پرت کنید

سرگرمی‌ها و بازی‌های دستی مثل روبیک، می‌تواند به شما کمک کنند تا افکار منفی را از ذهنتان بیرون کنید. می‌توانید هر کاری بکنید، مثلا مثل آشپزی کنید یا به گل‌هایتان برسید. مهم این است که این کار، حواستان را پرت کند و به شما حس خوبی را انتقال بدهد.

۶-ورزش کنید

ورزش منظم، تمرکز را بالا می‌برد و باعث تقویت اعصاب می‌شود. تحقیقات نشان داده که دانشجویانی که به‌طور منظم، ورزش می‌کنند کمتر دچار استرس و هجوم افکار منفی درباره درس‌هایشان می‌شوند. قرار نیست که حتماً یک ورزش حرفه‌ای انجام دهید. می‌توانید پیاده‌روی کنید، در پارک بدوید یا طناب بزنید. تنها تلاش کنید که فعالیت بدنی داشته باشید.


همچنین بخوانید:

با تغییر نوع تفکرتان اضطرابتان را از بین ببرید !!! کاهش اضطراب با تغییر نوع تفکر

12 روش موثر برای کاهش استرس که به راحتی می توانید آنها را به کار ببندید!

با تکنیک بسیار موثر “دکمه ی فشار” برای کاهش اضطراب و افکار منفی آشنا شوید!


۷-اسطوخودوس استنشاق کنید

اسطوخودوس خاصیت دارویی دارد. یک مطالعه علمی نشان داده که بو کردن اسطوخودوس باعث آرام‌شدن ذهن می‌شود؛ درواقع این کار جلوی هجوم افکار منفی  را می‌گیرد.

درمان افکار منفی

هجوم افکار منفی باعث می‌شود تا فرد دچار افسردگی و بی‌خوابی شود و این یعنی اینکه اگر این افکار منفی، درمان نشوند؛ می‌توانند به یک بحران روحی تبدیل شوند.

چند درمان رایج:

  • تغییر سبک زندگی
  • جراحی برای مبتلایان به پرکاری تیروئید
  • مشاوره و روانکاوی توسط روان‌پزشک

رژیم‌های غذایی را فراموش نکنید!

رژیم غذایی تأثیر زیادی در سلامت جسمانی و حتی در سلامت روحی و روانی دارد.

نکات مهم:

۱-غذاهای با قند کم‌ مصرف کنید.

این نوع غذاها قند کمی دارند؛ ولی سرشار از پروتئین‌ها فیبر و چربی‌های سالم هستند مثل گوشت بدون چربی، آجیل، سبزیجات و غلات کامل.


بیشتر بخوانید: تاثیر شیرینی بر افسردگی ؛ آیا شیرینی افسردگی را بدتر می کند؟


غذاهای دارای قند بالا، باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند و سلامت جسمی و روانی فرد را به خطر می‌اندازند و باعث هجوم افکار منفی می‌شوند.

۲-غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان بخورید.

میوه‌ها و سبزیجات، مثل توت، لوبیا، آجیل، مرکبات و سیب، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان در پیشگیری از استرس اکسیداتیو نقش دارد. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم در هجوم افکار منفی هستند.

۳-غذاهای منیزیم دار را هرروز مصرف کنید.

مواد غذایی منیزیم دار مثل بادام، لوبیا و سویا را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. این مواد غذایی نیز به علت داشتن منیزیم، جلوی هجوم افکار منفی را می‌گیرند.

امیدوارم همیشه شاد و سالم باشید