مد زبانی از نشانه هاست که بصورت غیر کلامی معانی را در مورد افراد و گروه ها ایجاد می کند

نشانه شناسی مد مطالعه ی مد است و اینکه چطور انسانها به واسطه ی لباس بر موقعیت اجتماعی و فرهنگی خاص خود اشاره دارند. فردیناند دوسوسور، نشانه شناسی را علم زندگی نشانه در جامعه تعریف کرد. نشانه شناسی مطالعه ی علائم است و همان گونه که ما می توانیم نشانه ها را تفسیر کرده و از متن معنایی را ایجاد کنیم، قادریم از تصاویر بصری همچون مد برای ساختن مفاهیم استفاده کنیم.

مد زبانی از نشانه هاست که بصورت غیر کلامی معانی را در مورد افراد و گروه ها ایجاد می کند. مد دارای نقشی نمادین و ارتباطی است که توانایی بیان حرفه، موقعیت اجتماعی، جنسیت و وابستگی گروهی را در خود دارد.


همچنین بخوانید » مدل ها و ترند های لباس در سال ۲۰۱۸ چیست ؟


لباس یکی از نشانه های غیر گفتاری است که می تواند متناسب با زمینه، موقعیت یا فرهنگ به گونه های متفاوتی تفسیر شود. به این ترتیب نشانه شناسی مد را می توان به نشانه شناسی اجتماعی پیوند داد. بر اساس گفته فرد دیویس، مشکل اساسی در فهم مد در ویژگی های ظاهری آن است، عدم شناخت دقیق از نمادهایی که وابسته به اشکال، رنگ ها، بافت ها، حالت ها ودیگر عناصر بیانگر یک فرهنگ خاص است.

این مشکل زمانی بزرگتر می شود که برخی از این عناصر بیانگر تمایل به داشتن منابع نمادین مختلف در مناطق متفاوت دارند. معانی که از طریق مد ساخته می شود تا حد زیادی به کدهای پذیرفته شده فرهنگی بستگی دارد. این نکته را به خوبی میتوان در انتخاب رنگ برای مراسم ازدواج در سراسر فرهنگ های مختلف مشاهده کرد.


همچنین بخوانید » طراحی لباس از فرش توسط برند مطرح Alexander McQueen !


به طور مثال لباس سفید، پوشش سنتی برای مراسم عروسی در فرهنگ غرب است. در حالی که در فرهنگ آسیایی لباس سفید با مرگ مرتبط است و در مراسم تشیع جنازه پوشیده می شود.کدهای لباس های خاص یک فرهنگ که تنها توسط مردم آن فرهنگ قابل شناسایی است، حامل پیام هایی برای کمک به طبقه بندی و خلق معنا هستند.

یونیفورم نوع خاصی از لباس است که برای پیوند شخصی با یک سازمان، شغل، مرتبه و مقام توسط آن شخص پوشیده می شود. یونیفورم ها نمادین هستند و معنای آنها قرار دادی و بر مبنای توافق یا عادات افراد یک فرهنگ می باشد. پوشش ماموران پلیس در غرب معمولا شامل کت و شلوار آبی رنگ است که اصولا نماد قانون، امنیت و قدرت است. پزشکان برای نشان دادن رابطه شغل خود با سلامتی و همچنین مراعات اصول بهداشتی از روپوش سفید استفاده می کنند و راهبه ها لباس سیاه و سفید به تن می کنند که به پیوند آنها با دین دلالت دارد.


همچنین بخوانید » لباس ها سخن می گویند ! نگاهی به نحوه ارتباط پوشاک با جهان پیرامون !


مد می تواند فراتر از نمادگرایی یک حرفه باشد. مد همچنین می تواند در بردارنده ایده های ارتباطی در مورد شخصیت افراد، وضعیت اجتماعی و یا وابستگی مذهبی باشد. به عنوان مثال پوشش سری که توسط زنان مسلمان استفاده میشود حاکی از تعلق آنها به یک جامعه اسلامی است.


همچنین بخوانید » رنگ لباس ها – لباس ها در مورد شخصیت شما چه می گویند


بسیاری از افراد، برندهای مشهور و لباس های طراحان پوشاک را برای نشان دادن ارزش و موقعیت اجتماعی خود به تن می کنند.دزموند موریس معتقد است که پوشیدن لباس ها بدون ارسال سیگنال های اجتماعی غیر ممکن است. رولان بارت، متخصص علم نشانه شناسی است که سیستم مد را مورد مطالعه قرار داده و نحوه انتقال ایدئولوژی ها از طریق لباس را بررسی می کند.

نظام نشانه شناختی به واسطه منافع و ایدئولوژیهای اجتماعی شکل می گیرد و سیستم مد هم از این قضیه مستثنا نیست.در جوامع بزرگ مد و ایدئولوژی ها توسط افراد مشهور و برجسته به اجرا در می آید. جکی کندی نمادی یک سبک مهم برای زنان آمریکایی در دهه 1960 بود، تا جایی که سبک وی به نمادی از ثروت، قدرت و اعتبار تبدیل شد.

سیستم مد ساکن نیست و بسته به جامعه و منافع آن دائما در حال تغییر است. شلوار در اصل لباسی مردانه و نشانه ی مردانگی بود، اما با تکامل و رشد جوامع به جامه ای مناسب هم برای زنان و هم مردان تبدیل شد. و دیگر به عنوان نمادی مردانه محدود نمی شد. جامعه در حال تغییر است و افراد آن جامعه خود را با این تغییرات سازگار می کنند آنها این کار را با انتخاب مد و کدهای لباسشان انجام می دهند. مد یک نظام نشانه شناسی است که معنا و مفاهیم آن به طور مداوم تغییر می کند و این تغییرات وابسته به زمان، مکان و فرهنگ است.

 

همچنین بخوانید