همکاری اپل و گوگل در ساخت نرم افزار ردیابی بیماران کرونایی! ویروس کرونا در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان را دربرگرفته و از همین رو مناطق متعددی وجود دارند که در قرنطینه به سر می‌برند. در این بین دو شرکت بزرگ صنعت فناوری یعنی گوگل و اپل تصمیم گرفتند تا با همکاری یکدیگر مانع از شیوع بیشتر ویروس کرونا یا همان کووید-19 شوند. آنها در نظر دارند تا برنامه‌ای تحت اندروید و iOS مبتنی بر API را دردسترس قرار دهند تا ردیابی افراد ناقل ویروس به سادگی ممکن شود.

برنامه دو شرکت در روز جمعه 10 آوریل توسط اپل و گوگل شرح داده شده و بزودی دردسترس قرار می‌گیرد. این فناوری به ارتباط رادیویی بی سیم و بلوتوثی اتکا داشته و از طریق تلفن هوشمند افراد قابل استفاده است. این برنامه افرادی که ناقل ویروس کرونا هستند را شناسایی کرده و به فردی که این ویروس را ندارد و در نزدیکی فرد موردنظر است، هشدار می‌دهد.


همچنین بخوانید » 

مایکروسافت ؛ کرونا برای همیشه نحوه کار و یادگیری را تغییر خواهد داد!

هوش مصنوعی ساختگی ؛ تکنولوژی تقلبی که تنها با کمک انسان به بار می نشیند!!!


اپل و گوگل در نظر دارند از ماه می این ابزار ردیابی را دردسترس قرار داده تا مسئولان بهداشت بتوانند به ردیابی فناوری دردسترس افراد بپردازند. در ماه‌های آینده هم دو شرکت مورد اشاره قصد دارند آن را روی سیستم عامل اندروید و iOS دردسترس قرار داده تا افراد بیشتری به آن دست پیدا کنند.

دو کمپانی مطرح فناوری در بیانیه‌ای اعلام کردند:

“ما از طریق همکاری نزدیک با توسعه دهندگان، دولت ها و آماردهندگان حوزه بهداشت، با فناوری به کمک آنها شتافته تا از شیوع بیشتر ویروس همه گیر کرونا در سراسر جهان جلوگیری کنیم. همچنین می‌خواهیم زندگی عادی بشر به حالت قبل بازگشته تا افراد بتوانند زندگی روزمره خود را سپری کنند.”

ساندرا پیچای مدیرعامل آلفابت در توییتر خود اعلام داشت که دو شرکت در اقدام مشترک با هم متعهد هستند. در سوی دیگر تیم کوک مدیرعامل اپل نیز طی توییتی بیان داشت که کمپانی‌های مورد اشاره سعی در ارائه اطلاعات جهت دادن جزئیات دقیق و کسب رضایت از سوی مردم هستند.

اپل و گوگل سخت در تلاش هستند تا میزان اثر ویروس کرونا را به حداقل برسانند و بشر را از شر این اپیدمی جهانی وحشتناک دور سازند. در حال حاضر بسیاری از شهرهای جهان در قرنطینه بوده و چنین راه‌هایی کمک خواهد کرد تا از شیوع بیشتر کووید-19 جلوگیری شود. ویروسی که از چین آغاز شده و در حال حاضر کل جهان را دربرگرفته است.

اپل و گوگل تنها شرکت‌هایی نیستند که عزم خود را برای کمک به بشر جزم کردند، تاکنون شرکت‌های فناوری مختلفی نه تنها کمک مالی داشتند، بلکه کمک انسانی هم در زمینه کرونا ارائه دادند. متاسفانه تاکنون محققان و پزشکان نتوانستند داروی قطعی برای کرونا بیابند و واکسن این ویروس از خانواده سارس و نرس نیز پیدا نشده است.

برخی گزارش‌ها معتقدند شاید بیش از یک سال طول بکشد تا شاهد ساخت واکسن کرونا ویروس باشیم. پیشتر Alphabet شرکت مادر گوگل وب سایتی در زمینه آزمایش ویروس کرونا به مردم کالیفرنیا ارائه داد. این وب سایت با همکاری دولت ایالات متحده ساخته شده و غربالگری آنلاین برای افراد محسوب می‌شود. بنابراین سایر شهروندان جهان نمی‌توانند از این وب سایت آزمایشی بهره گیرند و اختصاص به مردم کالیفرنیا دارد.

ماه گذشته هم اعلام شد که گوگل بیش از 800 میلیون دلار به مشاغل و کسب و کارهای کوچکی که از ویروس کرونا ضرری به آنها وارد شد، کمک کرده است. دو شرکت مستقر در کوپرتینو و سیلیکون ولی امیدوارند مدتی پس از این برنامه ردیابی تماس، واکسن کرونا ویروس کشف شده تا دیگر نیازی به پیگیری جدی و سخت این ویروس نیاز نباشد.

این کمپانی‌ها افزودند که دو شرکت اپل و گوگل در حال حاضر هیچ هدفی چون نابودی هرچه سریع‌تر این ویروس که به عنوان مشکل جدی جهانی شناخته می‌شود، ندارد.

ویروس کرونا

برنامه ردیابی تماس

فناوری که اپل و گوگل از آن می‌گویند، یک قابلیتی بوده که مدت‌ها قبل مراکز درمانی و بهداشتی قصد داشتند از آن برای ردیابی بهتر و بیشتر بیماران بهره گیرند. این برنامه موجب خواهد شد تا روند شناسایی بیماران سرعت بخشیده شده و هر چه سریع‌تر نه تنها این ویروس نابود شود، بلکه به یافتن واکسن آن نیز کمک خواهد کرد.

در واقع افراد ناقل بیماری با داشتن برنامه درون گوشی هوشمند خود، می‌توانند به صورت بی سیم هشدارهای مراقبتی دریافت کنند. این امر کمک خواهد کرد تا فرد موردنظر بیشتر در قرنطینه باقی مانده و کمتر در محیط بیرون حاضر شود.

این برنامه همچنین یک پروژه مرتبط با آزمایش Private Automated Contact Tracing یا PACT دانشگاه MIT هم محسوب می‌شود. در واقع این برنامه که مشابه ایده اپل و گوگل بوده، به افراد سالم کمک می‌کند تا بیماران کرونایی پیرامون خود را شناخته و با آنها در تماس نباشند. افراد ناقل ویروس نیز از طریق شناسه دیجیتالی خود به سایر افراد پیرامون شناسانده شده و در بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرد.

انتظار داریم برنامه ابتدا در ایالات متحده و سپس در اروپا دردسترس قرار گیرد. دو منطقه‌ای که ویروس کوید-19 به شدت در آنها گسترش یافته و کشته‌ بسیاری هم داده است.

Ron Rivest یکی از مدیران تیم آزمایش Pact بیان داشت که گروه آنها برای نتیجه موفقیت آمیز پروژه با چالش‌هایی رو به رو هستند و این امر با کمک شرکت‌های اپل و گوگل برطرف خواهد شد. اینکه آیا برنامه اپل و گوگل موثر واقع خواهد شد یا خیر باید منتظر ماند تا برنامه دردسترس قرار گیرد و نتایج آن ارزیابی شود.

نظر شما راجع به همکاری اپل و گوگل در ساخت نرم افزار ردیابی بیماران کرونایی چیه ؟