تمام جهان ما هوشیار است…

هوشیار بودن هستی چه معنایی دارد؟ آیا واقعا مفهومی به نام هوشیار بودن هستی وجود دارد؟ اگر بله، چه کارایی هایی می تواند برای ما داشته باشد؟

با من و وارونه در این گزارش فلسفی همراه باشید تا همه چیز را در مورد هوشیار بودن هستی برایتان بگوییم.


سه راز بزرگ هستی ! این دنیا را مدیون وجود چه ماده ای هستیم؟؟؟


تا به حال عبارت «کارایی غیر معقول ریاضیات» را شنیده اید؟

فیزیکدان معروف، یوجین واینر، اولین بار در سال 1960 این عبارت را به کار برد. منظور از این عبارت این است که با به کار بردن اعداد می توان هر چیزی را توصیف و پیش بینی کرد.

آنهم با روشنگری و وضوح بالا. از حرکت سیاره ها بگیرید تا رفتار عجیب و غریب ذرات و طبعات انفجار دو سیاه چاله که میلیون ها سال نوری از هم فاصله دارند.

حالا سوال این جاست…

آیا ریاضیات می تواند در پاسخ به سوالی که همه ی رشته های علوم در جواب دادنش باز مانده اند به کمک بشر بیاید؟ آیا ریاضیات می تواند قوانین طبیعت را برایمان باز گشایی کند؟

این سوالی بسیار بزرگ است. سوال اینکه واقعا ماده چگونه تولید شد؟ یکی از عجیب ترین و غیر ممکن ترین سوال هایی که بشر تا به حال از خودش پرسیده.

برای اینکار ریاضیات را در اختیار داریم. اما آیا ریاضیات می توانند چیزی به ما بگویند که با منطق ما سازگار باشد؟

محققان در تلاشند…

تا وسیله هایی اختراع کنند که با کاربرد ریاضیات به عمق وجود ما نفوذ کنند. در این بین نتایج به دست آمده بسیار شگفت انگیز است!

آماده هستید؟ خب نتیجه ای که این محققان به آن دست پیدا کردند این است. اگر می خواهیم توصیف دقیقی از آنچه آنرا ذهن خودآگاهمان می خوانیم بدانیم، باید بپذیریم که تمام اشیای موجود در هستی هوشیارند. شاید هم تمام هستی هوشیار باشد. هوشیار بودن هستی یعنی همینی که العان خواندید…

جوناس کلینر، ریاضی دان دانشگاه مونیخ می گوید: « این دستاورد شروع انقلابی بزرگ در عرصه ی علم و ودانش است».

اگر این چنین هم باشد راه زیادی در پیش داریم. فلاسفه قرن ها در ماهیتِ طبیعت تفکر کرده اند. و بیشتر این تفکرات به هیچ و پوچ رسیده.

پس از آن زیست شناسان وارد شدند و باز هم هیچ … آیا این بار ریاضی دانان موفق می شوند؟ صبر، تنها راه چاره است!