هوش اجتماعی و راههای تقویت آن

هوش اجتماعی برای موفقیت بسیار مهم تر از هوش آکادمیک است. اما هوش اجتماعی چیست؟ راه های تقویت هوش اجتماعی چیست یا چگونه هوش اجتماعی مان را تقویت کنیم؟ ما انسان ها دارای 10هوش متفاوت هستیم که هوش اجتماعی مربوط به روابط ما می شود. این نوع هوش به میزان توانایی ما برای ارتباط با اطرافیان و جهان اطراف ما گفته می شود. که خود شامل 13 مهارت است. مهارت هایی مانند برقراری ارتباط موثر، حفظ روابط و گسترش آن ها است. هوش انسان یا IQ با او متولد می شود و قابل تغییر نیست اما هوش‌اجتماعی با آموزش و یادگیری تقویت می شود.


همچنین بخوانید: راهکار هایی برای مدیریت هیجان و کنترل رفتار


اما در این جا قبل از هر چیز باید این نکته را فراموش نکنیم که لازمه هوش‎اجتماعی، هوش هیجانی (EQ) است.

اما هوش هیجانی چیست؟ هوش هیجانی شامل کنترل هیجان و رفتار های فرد است. اگر می خواهید هوش‎اجتماعی بالایی داشته باشید اولین قدم تقویت هوش هیجانی است. کسانیکه هوش هیجانی بالایی دارند بهتر از دیگران می توانند احساسات خود را کنترل کنند در نتیجه در روابط با دیگران نیز موفق تر خواهند بود. پس می توانیم بگوییم پایه تقویت هوش‌اجتماعی هوش هیجانی است. گاهی بعضی افراد هوش‌اجتماعی را با هوش هیجانی یکی می دانند که در اصل اشتباه است زیرا این دو هوش مکمل یکدیگرند.

کسانیکه هوش‌اجتماعی بالایی دارند بهتر می توانند در اجتماع با افراد ارتباط برقرار کنند زیرا این افراد در اصطلاح شعور اجتماعی بالاتری دارند. اما شاید برای شما این سوال پیش آید که شعور اجتماعی چیست؟ شعور اجتماعی شامل گزینه های متفاوتی می شود که چند مورد از آن ها را برای شما بیان می کنیم. شعور اجتماعی یعنی قبول قوانین شهروندی و احترام به آن ها، پذیرفتن اشتباهات انجام شده و جبران آن ها، احترام گذاشتن به افراد جامعه بدون در نظر گرفتن شرایط آن ها، پایمال نکردن حقوق دیگران و …


همچنین بخوانید: روش‌های افزایش خلاقیت ؛ موفقیت را با خلاقیت به سمت خود بکشید!


انسان ها به دو دسته درون گرا و برون گرا تقسیم می شوند. انسان های درون گرا ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را در خانه و به تنهایی صرف اموری همچون مطالعه و کسب مهارت بگذرانند.ا ما در مقابل، انسان های برون گرا ترجیح می دهند با دیگران ارتباط برقرار کنند و وقت خود را با دیگران بگذرانند. انسان های برون گرا معمولا دارای هوش‌اجتماعی بالاتری هستند. اما ممکن است این افراد دارای هوش هیجانی و شعور اجتماعی پایینی باشند.

برخی افراد از هوش اجتماعی خود در جهت مثبت و برخی دیگر در جهات منفی مانند فریب دادن دیگران استفاده می کنند.برای داشتن هوش اجتماعی مثبت باید هوش هیجانی و شعور اجتماعی را فرا گرفت. 

ویژگی افراد با هوش اجتماعی بالا چیست؟

1-این افراد برون گرا هستند.

2-در میان افراد از محبوبیت خاصی برخوردارند.

3-پر انرژی و شاد هستند.

4-به اطرافیان خود انرژی مثبت می دهند.

5-می توانند دیگران را به راحتی متقاعد کنند.

6-نیازها و خواسته های دیگران را بسیار سریع متوجه می شوند.

7-قابل اعتماد هستند.

8-به راحتی با انسان ها ارتباط برقرار می کنند.

9-مدیریت بحران آن ها عالی است.

آیا افراد دارای هوش اجتماعی بالا ویژگی منفی نیز دارند؟

متاسفانه جواب این پرسش مثبت است. این افراد اگر هوش هیجانی و شعور اجتماعی پایینی داشته باشند می توانند از این ویژگی خود در جهات منفی استفاده کنند. این افراد می توانند بسیار راحت دروغ بگویند ودر واقع استاد این کار هستند. و به راحتی می توانند دیگران را فریب دهند و برای بدست آوردن موفقیت خود دیگران را قربانی کنند. زیرا آن ها نیازهای طرف مقابل را به خوبی می دانند و از این موضوع سوءاستفاده می کنند.

چگونه هوش اجتماعی خود را تقویت کنیم؟

1-شنونده خوبی باشیم. 

2-هماهنگی بین بدن و گفتار

3-شرکت در محیط های گروهی 

4-تمرکز کردن بر روی صحبت های دیگران 

5-کنترل احساسات و رفتار (هوش هیجانی)

6-مطالعه کتاب هایی در این زمینه

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید: