هیپنوتیزم راهی برای درمان درد مزمن شناخته شده است. از هر سه آمریکایی یک نفر برای کنترل درد نسخه ی مخدر دریافت می کند. طبق آمار انستیتوی ملی سوء مصرف مواد، در ایالات متحده هرروزه بیش از 130 نفر در اثر اوردوز ناشی از مواد افیونی جان خود را از دست می دهند. در سال 2017، تخمین زده شد که 1.7 میلیون نفر در ایالات متحده از اختلالات سوء مصرف مواد، مربوط به داروهای تسکین دهنده ی درد رنج می برند.

مواد افیونی برای کنترل دردهای حاد موثر و مفید هستند و فقط برای چند روز مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف مخدر به مدت بیش از 3 روز می تواند بسیار مشکل ساز باشد زیرا احتمال ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد. پس از آن هنگامی که مخدر مصرف نشود، درد دوباره برمی گردد و به نظر می رسد که حتی بدتر شده است.

آیا می دانید درد بیش از دیابت، بیماری های قلبی و سرطان در آمریکایی ها شایع است؟ آیا می دانید درد شایعترین دلیل مراجعه ی آمریکایی ها به سیستم مراقبت های بهداشتی است؟ و اینکه درد مزمن (دردی که بیش از 6 ماه ادامه یابد) شایع ترین علت ناتوانی درازمدت است؟



بنابراین همانطور که می بینید، استفاده از روشهای غیر دارویی برای کمک به افراد در مقابله با درد، نیاز بسیار چشمگیری است. یک جایگزین صدها سال است که مورد استفاده واقع می شود. و کسی را نمی کشد، اعتیاد آور نیست و می تواند بسیار مؤثر باشد.

در مجمع جهانی اقتصاد 2018، David Spiegel، روانپزشک استنفورد، سخنرانی در مورد “جایگزینی مواد افیونی با هیپنوتیزم برای درمان درد” را ارائه داد. او صحبت خود را با گفتن این جمله آغاز کرد: “در پزشکی مدرن تعصبی وجود دارد که تنها مداخلات واقعی را مداخلات جسمانی می دانند” وی ادامه داد: “خود هیپنوتیزمی ابزاری قدرتمند است که می تواند تأثیر بسزایی در بحران افیون داشته باشد.”

بیشتر ما برای برای کنترل درد از مداخله ی هیپنوتیزم استفاده کرده ایم. آیا تا بحال نشده که از بوسیدن کسی که دوستش دارید حس کنید که حالتان بهتر شده است؟ آیا بوسه واقعا زخم را بهبود می بخشد؟

بنابراین بگذارید از هیپنوتیزم راهی برای درمان درد مزمن صحبت کنیم.

در 1664 دکارت اظهار داشت که “درد مانند سیستم آلارمی است که تنها هدفش رساندن سیگنال آسیب دیدگی در بدن است”. معنی آن چیست؟ هنگامی که انگشت تان صدمه می بیند، بدن تان سیگنالی را به مغز می فرستد که می گوید اتفاقی افتاده است که نیاز به توجه بیشتر دارد. در واقع درد علامتی است که شمارا برای محافظت از انگشتان در برابر آسیب بیشتر و مداوای آن آگاه می کند.



همانطور که می بینید، درد یک احساس مهم و ضروری است که به منظور هشدار دادن به شما در مورد وجود مشکلی در منطقه ی خاصی از بدن تان ایجاد شده است. درد نه خوب است و نه بد، بلکه مهم است.

هیپنوتیزم راهی برای درمان درد مزمن

اما

درد مزمن مدت ها بعد از درمان مسئله ی پزشکی، باعث ناراحتی خواهد شد، بنابراین دیگر به هدف خاصی خدمت نمی کند. تجربه درد در افراد مختلف متفاوت است، زیرا مغز بر تجربه ما از درد تأثیر می گذارد. اینکه ما درد را چگونه تفسیر می کنیم تحت تأثیر عوامل زیر قرار می گیرد:

  • سن و جنسیت
  • خاطره ی دردهای قبلی
  • حالات عاطفی و روانی
  • انتظارات و نگرش به درد
  • اعتقادات ، ارزشها و تربیت
  • تأثیرات اجتماعی و فرهنگی

هیپنوتیزم چیست و چگونه از آن برای درمان درد استفاده می کنیم؟

به طور خلاصه هیپنوتیزم صرفاً حالت توجه متمرکز است. درمانگر شما را به سمت آرامش راهنمایی می کند، که گاهی اوقات در حالت خلسه قرار می گیرید و این به شما کمک می کند تا توجه خود را در این حالت روی تجربه معطوف کنید. توجه متمرکز بدون قضاوت و بدون توجه به زمینه ای که در آن قرار دارد، خواهد بود و آرامش به شما کمک می کند تا نسبت به پیشنهادات ارائه شده توسط درمانگر بازتر شوید.

هیپنوتیزم بودن چیزی شبیه نگاه کردن به میکروسکوپ است، آنچه که می بینید را با جزئیات بسیار زیادی می بینید، اما کمتر از زمینه ای که در آن قرار دارد آگاهی دارید و بابتش نگران هستید.

آیا تا بحال انقدر در یک فیلم محو و درگیر شده اید که اتفاقاتی که اطرافتان می افتد را فراموش کنید؟ یا تا بحال اتفاق افتاده است که با سر درد شروع به دیدن یک فیلم کنید و آن فیلم انقدر شما را جذب کند که سر دردتان را فراموش کنید؟ شما توجه تان را صرفا روی فیلم، بیرون از آگاهی هشیار خود متمرکز کرده اید.



همچنین هیپنوتیزم گرایش به پاسخ نسبتاً خودکار به پیشنهادات یا دستورالعمل ها را در شما ایجاد می کند. در هیپنوتیزم، افراد کمتر احتمال دارد که درباره آنچه از آنها می خواهید انجام دهند مخالفت کنند. این به هیچ وجه بدان معنا نیست که درمانگر بر بیمار کنترل دارد که یکی از اصلی ترین تصورات غلط افراد در مورد هیپنوتیزم است.

افراد همیشه این توانایی و قدرت را دارند که آنچه را پزشک می گوید بپذیرند یا نپذیرند، و هرگز کاری را که مایل به انجام آن نیستند را انجام نخواهند داد.

کسانی که به هیپنوتیزم راهی برای درمان درد مزمن اعتقاد دارند، به بیماران شان یاد می دهند که چگونه کنترل شان را بر بدن خود تقویت کنند. آنها به بیماران آموزش می دهند نه اینکه این نوعی دستور باشد. در طی جلسه هیپنوتیزم، هدف کمک به افراد برای بیشتر توجه کردن به این نکته است که آنها به اتفاقاتی که خارج از خودشان رخ می دهد توجهی نمی کنند. اینگونه نیست که آنها سر و صدای راهرو را نمی شنوند، بلکه فقط به آن توجه نمی کنند و به آن اهمیت نمی دهند. هنگامی که روی خود متمرکز شده اند، می توانند از مهارتهایی که قبلاً آنها را نشناخته اند استفاده کنند، مانند کنترل درد.

چگونه این کار را می کنند؟

آنها این کار را با دسترسی به بخشی از مغز انجام می دهند که به آنها اجازه می دهد شدت درد را پایین بیاورند، غالباً تا حدی که ناپدید شود. اسکنهای PET نشان داده اند که حالت های خواب واره (هیپنوتیزم) ممکن است ساختارهای قشری و زیر قشری مغز را که در جنبه های مختلف پردازش درد درگیر هستند، تغییر دهد. اینگونه ممکن است احساساتی که به طور معمول به عنوان درد تجربه می شوند، دیگر هیجانات رنج آور مرتبط را نداشته باشند.

چندین روش مختلف وجود دارد که متخصصان هیپنوتیزم برای کمک به بیماران خود برای کاهش تجربه ی درد می توانند آنها را به کار بگیرند. همه این تکنیک ها مشترک هستند. آنها به ما اجازه می دهند درد را به گونه ای دیگر پردازش کنیم.

آیا واقعا هیپنوتیزم راهی برای درمان درد مزمن است؟

در 15 سال گذشته، هیپنوتیزم برای مدیریت درد به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته است. محققان با فن آوری مدرن، MRI، اسکن PET و غیره توانستند ثابت کنند که در مغز در حالی که تحت هیپنوتیزم قرار دارد تغییراتی رخ می دهد. شواهد قانع کننده است که هیپنوتیزم می تواند در کمک به افراد در کاهش درد فوق العاده موفق باشد.

در مقاله بعدی در مورد تکنیک های مختلف استفاده شده در هیپنوتیزم برای کاهش درد بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در ادامه بخوانید: