همانطور که می دانید امروزه وای فای یکی از اصلی ترین روش اتصال به شبکه اینترنت است و بیشتر افراد از این سیستم شبکه برای اتصال به اینترنت بهره می گیرند. اما باید بیان داشت که در دنیای شبکه وای فای مدل های مختلفی دارد و تنها به نام اصلی ختم نمی شود. وای فای دایرکت یک اتصال بی‌سیم می‌باشد که تقریباً یک دهه است مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما با ادامه ی این مطلب همراه باشید.

طی چند سال گذشته، به لطف ظهور فناوری‌هایی مانند بلوتوث، وای فای و NFC که امکان انتقال بی‌سیم داده بین دستگاه‌های مختلف را فراهم کرده‌اند، مبحث به اشتراک‌گذاری اطلاعات کاملاً متحول شده است. بلوتوث از سال 1994 وجود داشته، و اگرچه در زمان خود سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای انتقال بی‌سیم فایل‌ها به شمار می‌رفت، اما سرعت آن واقعاً کم بود و به هیچ وجه پایداری کافی را نداشت.

امروزه و در عصر دیجیتال، انسان‌ها هر روز نیاز به انتقال حجم بزرگی از اطلاعات را دارند و این کار مستلزم روش‌هایی به مراتب سریع‌تر از آن چیزی است که در دهه نود وجود داشت. در همین راستا، در اوایل دهه 2000 اتحادیه وای فای اقدام به معرفی وای فای دایرکت (Wi-Fi Direct) به منظور تسهیل انتقال فایل‌های حجیم کرد.

آشنایی با وای فای دایرکت

وای فای دایرکت یک اتصال بی‌سیم می‌باشد که تقریباً یک دهه است مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ترکیب سرعت وای فای و سهولت بلوتوث، یک همتا به همتا یا Peer to Peer روان و انعطاف‌پذیر را مهیا کرده است.

مردم برای اهداف مختلف از وای فای دایرکت استفاده می‌کنند، اما رایج‌ترین آن‌ها شامل به اشتراک‌گذاری فایل، چاپ بی‌سیم، انجام بازی چند نفره، همگام سازی سریع‌تر، به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و ضبط از نمایشگر است.

برخلاف وای فای معمولی، که با شبکه اینترنت گره خورده و برای کار به این شبکه نیازمند است، وای فای دایرکت نیازی به مودم بی‌سیم ندارد و به صورت مستقیم می‌تواند ارتباط وای فای را بین دو یا چند دستگاه برقرار کند.


همچنین بخوانید: معرفی ساندبار وای فای ۴.۱ کاناله ال_جی LG Sh7B


اگرچه وای فای دایرکت به دلیل ماهیت وعملکرد خود در زمینه انتقال و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها، شباهت زیادی به بلوتوث دارد، اما از فناوری کاملاً متفاوتی بهره گرفته، سرعت انتقال در آن بالا است و از شیوه  رمزگذاری 256 بیتی AES استفاده می‌کند. به این ترتیب‌، شما می‌توانید محتواهای سنگینی مانند فیلم‌ها یا تصاویر با وضوح بالا را به ساددگی منتقل کنید و حتی هنگام از کار افتادن یا در اصطلاح داون شدن شبکه وای فای هم قادر به انتقال فایل‌ها خواهید بود.

با وای فای دایرکت، می‌توانید دستگاه‌های خود را به هم وصل کنید؛ یکی به عنوان نقطه دسترسی عمل می‌کند و دیگری نیز از طریق WPS و پروتکل‌های امنیتی WPA / WPA2 و بدون نیاز به شبکه مرکزی، به آن متصل می‌شود.

وای فای دایرکت برای انجام کارکردهای خود از استانداردهای مختلفی استفاده می‌کند. این استانداردها شامل فناوری وای فای معمولی و یک سرویس ویژه شناسایی است تا دستگاه شما قادر به کشف دستگاه‌های دیگر و اتصال به آن‌ها باشد. به علاوه، از شیوه رمزگذاری WPA2 برای حفظ امنیت داده‌ها و همچنین WPS برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

چه پلتفرم‌هایی از وای فای دایرکت پشتیبانی می‌کنند؟

وای فای دایرکت

وای فای دایرکت از دستگاه‌های اندرویدی در برخی مارک‌ها و مدل‌‌های خاص پشتیبانی می‎‌‌کند. اما در گوشی‌های آیفون، پشتیبانی از این سرویس از مارس 2016 قطع شده و در حال حاضر امکان استفاده از وای فای دایرکت وجود ندارد. در عوض، اپل اتصال Multipeer را به همراه سرویس AirDrop برای برقراری اتصال بین دستگاه‌های خود معرفی کرده است.

اگر از تلویزیون سونی، ایکس ویژن، ال جی یا فیلیپس استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که برخی از مدل‌های آن‌ها از وای فای دایرکت پشتیبانی می‌کنند. همچنین کنسول ایکس باکس وان هم از این فناوری پشتیبانی می‌کند. همچنین بد نیست بدانید که در اغلب موارد برای اینکه بهترین نتیجه را از وای فای دایرکت بگیرید بهتر است از دستگاه‌های یک برند استفاده کنید چرا که سرویس‌ها و فناوری به کار گرفته در آن‌ها یکسان بوده و در نتیجه حداکثر سازگاری را با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال شما می‌توانید گوشی‌های ساخت سامسونگ و ال‌جی را به هم متصل کنید اما بدون نصب برنامه‌های شخص ثالثی مانند Shareit یا Zapya قادر به انتقال فایل بین آن‌ها نخواهید بود.


همچنین بخوانید: رزبری پای جدید با وای فای 5 گیگاهرتز و بلوتوث 4.2 عرضه می شود 


در دستگاه‌های هوشمند از آنجا که اینترنت اشیاء کاملاً تحت تسلط شبکه‌های وای فای (متصل به شبکه جهانی) قرار داشته و برای کارکرد صحیح خود به اینترنت نیاز دارد، استفاده از وای فای دایرکت عملاً بی‌فایده بوده و لزومی ندارد. به طریقی مشابه، این دستگاه‌ها به یک اتصال جهانی سریع و قدرتمند بین یکدیگر نیاز دارند تا از راه دور با هم در ارتباط بوده و امکان اعمال مدیریت‌های پیچیده را فراهم کنند.

علاوه بر این، وای فای دایرکت برخی مشکلات امنیتی هم دارد که به خصوص در هنگام فعال کردن قابلیت اتصال خودکار بیشتر به چشم می‌آید و همین مسئله باعث شده تا برای دستگاه‌های هوشمند مناسب نباشد.

چه تفاوتی بین وای فای دایرکت و وای فای وجود دارد؟

همان طور که گفتیم وای فای دایرکت تلفیقی از فناوری‌های وای فای و بلوتوث است، اما سرعت به مراتب بالاتری داشته، برد بیشتری دارد و از ویژگی‌های متنوع‌تری برخوردار می‌باشد.

تفاوت اصلی بین وای فای و وایفای دایرکت، رمزگذاری بهتر و ایمن‌تر در دومی است. برخی از شبکه‌های وای فای، به خصوص در پلتفرم ویندوز، تنها از شیوه رمزگذاری WEP پشتیبانی می‌کنند که ناامن و قابل نفوذ است. در حالی که وای فای دایرکت از جدیدترین شیوه رمزگذاری WPA2 پشتیبانی می‌کند.

همچنین وای فای دایرکت در زمینه شناسایی دستگاه‌های نزدیک و سرویس‌های آن‌ها نیز عملکرد بسیار بهتری دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید قبل از اینکه به یک دستگاه پرینتر متصل شده و به صورت بی‌سیم اقدام به چاپ یک سند کنید، می‌توانید ببینید که آیا دستگاه مورد نظر شما امکان چاپ کردن سند مذکور را دارد یا نه.


همچنین بخوانید: اندروید 11 به کدام گوشی ها می رسد؟!


البته با تمام این اوصاف، وایفای دایرکت از برخی جهات نیز شبیه یک شبکه وای فای معمولی عمل می‌کند. به این نحو که یکی از دستگاه‌ها وظیفه کنترل و مدیریت شبکه را بر عهده می‌گیرد و تعیین می‌کند که هر یک از دستگاه‌های موجود در شبکه چه وظیفه‌ای خواهند داشت. این کار با انجام تعامل بین دستگاه اصلی و دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود و در این زمینه فاکتورهایی مانند رابط کاربری، مدیریت انرژی، سرویس‌های پشتیبانی شده و تعداد اتصال‌های پشتیبانی شده، مد نظر قرار می‌گیرند.

برخی از دستگاه‌های وایفای دایرکت قادرند به شبکه‌های وای فای معمولی نیز متصل شده و در عین حال به عنوان بخشی از یک شبکه وای فای دایرکت انجام وظیفه کنند.

از دیگر مزایای وای فای دایرکت نسبت به وای فای می‌توان به قابلیت‌های بهتر مدیریتی در این فناوری اشاره کرد که باعث می‌شود میزان تداخل در چنین شبکه‌هایی کاهش یابد.

در نهایت اینکه با وایفای دایرکت می‌توانید فایل‌های خود را با سرعتی به مراتب بیشتر از بلوتوث جابجا کنید. چرا که این فناوری در همان محدوده سرعت و دامنه انتقال وای فای عمل می‌کند.

وای فای دایرکت

کلام پایانی

می‌توان گفت وایفای دایرکت یک نسخه جدید از اتصال بلوتوثی بین دو دستگاه است که بسیار سریع‌تر بوده و دستگاه‌های شما قادر خواهند بود بدون نیاز به شبکه مرکزی یکدیگر را پیدا کرده و به تبادل اطلاعات بپردازند. تفاوت اصلی این فناوری با وای فای معمولی به شیوه شناسایی دستگاه‌ها در آن‌ها مربوط می‌شود اما در هر حال میزان مصرف انرژی در هر دو مورد بسیار بالا بوده و انرژی زیاد از دستگاه‌ها می‌گیرد.