آیا آلودگی هوا ورزش کردن را خطرناک می کند؟ کدام برای ما ضرر بیشتری دارد، ورزش کردن در هوای آلوده یا کلا ورزش نکردن؟ آلودگی هوا به خودی خود مضرات زیادی برای سلامتی ما دارد، اما ترکیب ورزش و آلودگی هوا ترکیبی سمی خواهد بود.

در ادامه بخوانید » تاثیرات آلودگی هوا بر بدن انسان ؛ چه بلایی سرمان می آید؟

شما هنگام ورزش کردن، و بیشتر اوقات از دهان نفس می کشید، و عمیق تر و بیشتر تنفس می کنید، بنابراین هوا از معابر بینی عبور نمی کند و فیلتر نمی شود. چه بسا فیلتر بینی تان هم برای سطوح بالای آلودگی هوا کافی نخواهد بود. هوای آلوده می تواند حاوی مقادیر زیادی اکسیدهای نیتروژن، دی اکسیدهای گوگرد و ازن باشد.

حجم بیشتری از مواد آلاینده ای که از دود بنزین و دیزل در هوا معلق هستند با ورزش کردن به ریه هایتان وارد خواهد شد، در واقع انکار که در حال تنفس یک مینی بمب هستید.

این ذرات بسیار ریز می توانند باعث ایجاد التهاب در دیواره ریه ها شوند و به بیماری انسداد ریوی مزمن منجر شود، که باعث آسیب دائمی می شود. هرچه بیشتر این ذرات را تنفس کنید، در طولانی مدت برای سلامت تنفس شما خطرناک تر خواهد بود.

وی توصیه می کند از رفتن به خارج از خانه برای پیاده روی، دویدن یا تمرین در هوای آلوده خودداری کنید و در عوض در خانه یا فضای بسته مثل باشگاه تمرین کنید.

اما اگر هوا برای مدت طولانی آلوده بود و شما عضو باشگاهی نبودید و در خانه هم وسایل ورزش نداشتید چه؟ آیا در طولانی مدت ورزش نکردن خطرناک تر است یا ورزش کردن در هوای آلوده؟ “این یک معضل است ، زیرا ورزش مزایای زیادی دارد.”


همچنین بخوانید

5 برنامه ورزشی در خانه که در زمستان به راحتی می توانید انجام دهید! 


سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه 3.2 میلیون مرگ و میر با عدم تحرک جسمی مرتبط است و یک نفر از هر چهار بزرگسال در سطح جهان به اندازه کافی فعال نیست. از طرفی مطالعه ای نشان می دهد: ورزش طولانی مدت هوازی می تواند به موشها کمک کند تا ریه هایشان را از اثرات مضر ذرات اگزوز دیزلی محافظت کنند.

تا زمانی که تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع صورت نگیرد، بهترین توصیه این است که ورزش را به فعالیت هایی که می توان در داخل خانه انجام داد محدود کنیم یا در مواقعی از روز که کیفیت هوا کمی بهتر است ورزش کنیم و از مناطق کثیف تر مثل نزدیکی جاده ها بخصوص در ساعت شلوغی اجتناب کنیم.

حتی ماسک هایی که هنگام ورزش در بیرون از منزل می زنید، محافظت زیادی نمی کنند، زیرا آنها نمی توانند مانع از ورود مضرترین ذرات ریز به ریه هایتان شوند.

پس در هوای آلوده ی این روزهای کلان شهر های ایران فقط یک توصیه برای شما داریم: ورزش در فضای باز را فراموش کنید!