آیا زمانی که مریض هستیم باید ورزش کنیم؟

درست یا اشتباه بودن ورزش کردن هنگام بیماری مسئله ی مهمی است. کسانی که برنامه ی ورزشی منظمی دارند، اگر بخاطر بیماری نتوانند ورزش روزانه شان را انجام دهند، احساس بدی خواهند داشت. اما حتی اگر به قدری انرژی دارید که می توانید ورزش کنید، برای سلامتی تان بهتر است یک روز استراحت کنید.

آلبرت اون، دبیر کلینیک داخلی در مرکز پزشکی نیویورک لانون، می گوید: وقتی تصمیم می گیرید که ورزش کردن ارزشش را دارد، به بدن تان هم گوش کنید. اگر دچار یک سرماخوردگی ساده شده اید و تمام علائم تان مربوط به سرتان است، احتمالا می توانید به برنامه ی ورزشی تان برسید.

حتی بعضی از افراد با تمرینات ورزشی و تحرک بدنی احساس بهتری خواهند داشت. گرچه دلیل آن کاملا مشخص نیست، اما احتمالا به دلیل همراه بودن اندورفین و ترشح آن در یک برنامه و روتین ورزشی است.


همچنین بخوانید: آیا می دانید چند ساعت ورزش برای مبارزه با افسردگی مفید خواهد بود؟


اما Felicia D. Stoler عضو کالج آمریکایی پزشکی ورزشی می گوید: اگر سرفه یا آب ریزش بینی، نفس کشیدن را برایتان سخت کرده است، از ورزش کردن صرفه نظر کنید. ما برای اینکه ورزش مناسبی داشته باشیم به اکسیژن نیاز داریم. اگر نفس کشیدن برایتان سخت است پس بهتر است که ورزش نکنید.

دکتر آلبرت اون می گوید: در صورت تجربه ی ناراحتی هایی مثل معده درد، تهوع، اسهال و استفراغ، حتی اگر حس کردید که دیگر نیازی نیست که دائم در دستشویی باشید بازهم ورزش نکنید. زیرا این ناراحتی ها باعث دهیدراته شدن و کم آبی بدن خواهند شد و آخرین چیزی که شما به آن نیاز خواهید داشت ورزش کردن خواهد بود. علاوه بر این شما الکترولیت ها که برای عملکرد ورزشی بسیار مهم هستند را هم از دست می هید که می توانید آنها را با نوشیدنی های ورزشی و یا آب نارگیل تجدید کنید.

افزون بر این هنگام بیماری اشتها کاهش خواهد یافت، در نتیجه کالری کافی برای سوخت ورزش دریافت نخواهید کرد. ورزش کردن زمانی که تب دارید هم بسیار اشتباه است زیرا نباید دمای بدن تان را بیشتر از چیزی که هست بالا ببرید.

در صورت وجود میکرب یا ویرووس در بدن تان هم بهتر است که در باشگاه ورزش نکنید زیرا باید از انتقال میکرب به ورزشکاران دیگر جلوگیری کنید. همچنین دکتر Stoeler می گوید: در زمان ابتلا به ویرووس و میکرب سیستم ایمنی ضعیفی خواهید داشت پس ماندن در خانه به بهبودی تان کمک خواهد کرد. اگر بازهم ترجیح می دهید که به باشگاه بروید، بهتر از قبل و بعد از ورود به باشگاه دست هایتان را بشورید و از دست زدن به چشم ها و یا دهان تان اجتناب کنید.


همچنین بخوانید: آیا موسیقی با صدای بلند هنگام ورزش کردن برای گوش های شما مضر است؟


درست است که ورزش باعث افزایش ایمنی بدن خواهد شد اما در زمان بیماری، ورزش کردن نتیجه ی عکس خواهد داشت. دکتر اوون می گوید: برنامه ی منظم ورزشی تان احتمالا قبلا مزیت سیستم ایمنی قوی را به شما داده است. اکنون وقت آن رسیده است که بدن تان با عفونت مبارزه کند.

ممکن است بعضی از کسانی که عاشق فیتنس هستند، به این توصیه توجه نکنند و برنامه ی ورزشی شان را دنبال کنند. پس حداقل بهتر است به توصیه ی دیگر دکتر اوون توجه کنند: سرعت و مدت دویدن در تردمیل را کم کنید و ست ها و تکرار های کم تری داشته باشید.دکتر Stoeler هم پیشنهاد می کند فعالیت های بدنی دیگری مثل: تای چی، یوگا و یا هوازی سبک را امتحان کنید.

برای مدتی که نمی توانید ورزش کنید احساس گناه نکنید. چند روز استراحت چندان پیشرفت شما را مختل نمی کند زیرا کمک می کند که زودتر خوب شوید. اما عجله در ورزش کردن هنگام بیماری در دراز مدت پیشرفت شما را آهسته خواهد کرد زیرا بهبودی طولانی تری خواهید داشت. پس استراحت کنید و از روزهای تعطیلی تان لذت ببرید.

در ادامه بخوانید: