دوربین کامپکت یا Compact system cameras یا به طور خلاصه CSC طبق یک قاعده کلی مشابه تکنولوژی DSLR کار می‌کند: نور وارد بدنه دوربین می‌شود و تصویر را روی سنسور ایجاد می‌کند. با این حال، بر خلاف SLR هیچ سیستم آینه‌ای وجود ندارد که نور را به منظره یاب اپتیکال منعکس کند. در عوض دوربین‌های CSC از یک سیستم نمایش زنده تمام وقت در LCD استفاده می‌کنند. قربانی کردن جعبه آینه به معنای ساختاری کم حجم می‌باشد اما به این معنا نیست که همیشه منظره یاب در این دوربین‌ها وجود ندارد. از آن‌جایی که سنسور از نور تغذیه می‌کند، دوربین می‌تواند این تغذیه را به صفحه LCD ثانویه، که معروف به منظره یاب الکترونیکی (EVF) است، برگرداند. در ادامه با ویژگی‌های دوربین کامپکت بیشتر آشنا خواهید شد.

کامپکت

ویژگی‌های دوربین کامپکت چیست؟

روزگاری، اگر می‌خواستید یک دوربین دیجیتال تهیه کنید، می‌بایست از میان دوربین‌های Bridge، Compact و یک DSLR انتخاب می‌کردید. رسیدن به یک دوربین DSLR واقعا قدم بزرگی بود. چرا که این نوع دوربین‌ها سنسورهای بسیار بزرگ‌تری دارند، اندازه بزرگ‌تری دارند و خب همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است سیستم مشاهده آن‌ها را DSLR ها تعریف می‌کنند.

دوربین کامپکت محبوب‌ترین اصطلاح پذیرفته شده از این نوع دوربین‌ها می‌باشد. دوربین‌های هیبریدی، MILC (دوربین بدون آینه با قابلیت تعویض لنز) یا Mirrorless از دیگر اسامی این دوربین هستند. احتمالا از این نام‌ها چیزی در خصوص ویژگی‌های دوربین کامپکت دستگیرتان شده است. اما اجازه بدهید توضیح دهم. CSC که در حال حاضر هر برند حداقل یک نوع از آن‌ها را ارائه کرده است، به همراه طیف وسیعی از لنزها وجود دارد که در ابتدا هدف از تولید این نوع دوربین ارائه کیفیت تصویر و لنزهای قابل تعویض DSLR ها، اما در یک حجم کوچک‌تر بود.


اولین دوربین بدون آینه اندرویدی با قابلیت نصب لنز های DSLR کانن !!!


احتمالاً بهتر است که بگوییم تعریف امروز CSC دوربینی با لنزهای قابل تعویض است که آینه‌ای ندارند. برخی از آن‌ها سنسور DSLR دارند، برخی دیگر دارای سنسورهای کوچک‌تر هستند، برخی دارای منظره‌یاب الکترونیکی، برخی دیگر منظره یاب ندارند.

دوربین CSC

چرا باید یک دوربین کامپکت داشته باشیم؟

دوربین‌های کامپکت یا دوربین‌های هیبریدی برای خریدارانی که به دنبال دوربینی هستند که کنترل خلاقیت، کیفیت تصویر بالا و گزینه‌های زیادی برای انتخاب لنز را ارائه می‌دهد، طراحی شده‌اند. برخی از این دوربین‌ها تقریباً به اندازه DSLR بزرگ هستند اما به دلیل شکل و طراحی دوربین، تجربه کاربری متفاوتی را ارائه می‌دهند. برخی از CSC ها از روش فوکوس کنتراست استفاده می‌کنند، که کندتر از روش تشخیص صورت است که توسط DSLR ها استفاده می‌شود.


نگاهی به داخل کتابخانه های جذاب اروپایی از دوربین Thibaud Poirier


بسیاری از CSC ها منظره‌یاب دارند، اما برخی از آن‌ها فقط یک صفحه LCD ارائه می‌دهند که استفاده از آن‌ها در نور خورشید بسیار دشوار است. همچنین تعداد معدودی نیز قابلیت EVF کلیپ (تکنولوژی‌ای که به سرعت در حال پیشرفت است) را با هزینه اضافی در خود جای داده‌اند.

دوربین کامپکت

با برخی از ویژگی‌های دوربین کامپکت آشنا شدید. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید؟ راستی تا به حال عکاسی با یک دوربین کامپکت را امتحان کرده‌اید؟ من که شخصا عاشق این دوربین‌های کوچک و جذاب هستم. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.