چرا دچار پرخوری عصبی قبل از پریود می شوید؟ پر خوری عصبی یعنی خوردن بیش از حد غذا حتی وقتی گرسنه نیستید. گاهی افراد به صورت مخفیانه غذا می خورند و همین موجب ناراحتی و شرمندگی هم می‌شود.

البته افزایش اشتها قبل از پریود کاملا طبیعی است. خیلی ها ویار نوع خاصی از غذا را دارند، مثلا شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده!

این را هم فراموش نکنیم که هر نوع افزایش اشتهایی طبیعی نیست. گاهی این افزایش اشتها می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. همان طور که قبلا هم گفته شده پرخوری‎‌های گاه و بی گاه پیش از پریود طبیعی است، اما اگر قرار باشد این پرخوری ها دائمی باشد حتما نشانه ای از بیماری اختلال پرخوری عصبی است.


همچنین بخوانید: پریود و سلامتی ؛ الگوی پریودتان درباره سلامتی شما چه می گوید؟


پرخوری عصبی قبل از پریود طبیعی است؟

خیلی ها پیش از روزهای عادت ماهیانه ویار نوع خاصی از غذا دارند. البته این نوع اشتهای به غذا از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی است که بیش از 90 درصد زنان در برهه ای از زندگی شان با آن کلنجار می روند.

دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی شامل:

  1. آکنه
  2. ورم
  3. یبوست
  4. اسهال
  5. خستگی مفرط
  6. تغییر ناگهانی خلق و خو
  7. حساس شدن سینه ها

خیلی از افراد هم زمان با این نشانه ها در دوران پریود شاهد بیشتر شدن اشتهایشان هم هستند. که البته بخش طبیعی و جدایی ناپذیر از سندروم پیش از قاعدگی است. اما خیلی های دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی و اختلال پرخوری افراطی را با هم تجربه می کنند. تجربه ی هر کدام ازاین موارد به تنهایی سخت است. چه برسد به اینکه هر دو در یک زمان به سراغتان بیایند. بهترین راهکار در این شرایط کمک گرفتن از آموزش های پزشکی و کارد متخصص درمان است.


همچنین بخوانید: راه های جلوگیری از پرخوری عصبی ؛ به پرخوری تان غلبه کنید!


دلیل پرخوری عصبی قبل از پریود چیست؟

بر اساس تحقیقات انجام شده تغییر چشمگیر در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون موجب می‌شود مغزمان دنبال غذاهای شیرین و سرشار از کربوهیدرات باشد.

از طرف دیگر کربوهیدرات و شکر خستگی و بی حالی پیش از دوران قاعدگی را برطرف میکند. اگر می پرسید چرا، باید بگوییم که مواد قندی و کربوهیدرات ها موجب آزاد سازی سروتونین در بدن می شوند. سروتونین ماده ای شیمیایی است که در نهایت موجب حس شادی و سر خوشی می شود. پس خوردن مواد قندی و شکری در این دوران هم خستگی تان را برطرف می کند، هم میزان قند خونتان که در دوران پریود مدام بالا و پایین می رود ثابت نگه می دارد. ثابت نگه داشتن قند خون یعنی ثابت بودن خلق و خوی شما. با یک نگاه دوباره به این نتیجه می رسیم که میل به مواد قندی و شکری در دوران پیش از پریود چندان هم بیراه نیست.


همچنین بخوانید:  معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای مدیریت پریود!


اما یادمان نرود که گاهی پرخوری عصبی یکی از نشانه های سندروم افسردگی پیش از قاعدگی است. 5 درصد از زنان درگیر این سندروم هستند که نوع پیشرفته تری از اختلال پیش از قاعدگی محسوب می شود.

اختلال افسردگی پیش از قاعدگی علائم دیگری مانند افسردگی، تغییر خلق و خوی، ویار غذایی و پر خوری عصبی هم دارد. افرادی که با این سندروم در روز های پیش از قاعدگی شان کلنجار می روند ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشند یا حتی گاهی هم پریود نشوند.

کنترل پرخوری عصبی قبل از پریود 

درست است که سندروم پیش از قاعدگی ژنتیکی بوده، اما می توان از استراتژی های خاصی برای کنترل علائم و کم کردن سختی های این سندروم استفاده کرد.

خیلی از زنان جامعه پس از تغییر سبک زندگی از شر این علائم راحت شده اند. اما خیلی های دیگر در این راه به مراقبت های ویژی ی پزشکی نیاز دارند.

مشکل‌تان را بشناسید!

باید حواستان باشد در دوره قاعدگی تان بیشتر به چه غذاهایی تمایل دارید و چه میزان از این غذاها مصرف می کنید.

پس بهتر است نوع غذاها و مقدار مصرفی‌تان را یادداشت کنید. البته این روزها اپلیکیشن های خاصی هم هستند که در راه کمکتان نیکنند. با کمک یادداشت کردن و وارد کردن نوع و مقدار غذا در این اپلیکیشن ها می‌توان از پرخوری عصبی جلوگیری کرد.

غذاهای سالم بخورید!

میدانم دلتان می خواهد در برابر ویارتان تسلیم شوید و شکمتان را از پیتزا و شکلات پر کنید. چرا که کربوهیدرات های ساده که در آبنبات و کوکی و نان سفید وجود دارد، موجب از بین رفتن خستگی و سر زنده بودنتان می شود.


همچنین بخوانید: تاثیر رژیم غذایی بر ذهن و سلامت روان ؛ بگو چه می خوری تا بگویم که هستی!


اما باید بدانید که کربوهیدرات های پیچیده تر هم همان اثر را دارند. این کربوهیدرات ها در غذاهای سالم گیاهی یافت می شوند و یک تفاوت اساسی با همتایان ساده ی خود دارند. آنهم اینکه اثر شادی بخشی این کربوهیدرات ها مدت زمان بیشتری دوام دارد. پس انرژی شما ماناتر بوده و شاهد افت و خیز لحظه ای آن نخواهید بود.

کربوهیدرات های پیچیده را می توان در غذاهایی مثل غذاهای زیر یافت کرد:

دانه های لوبیا و عدس

سبزیجات

جو دو سر و برنج قهوه ای

اگر هم از آن دسته آدم هایی هستید که فقط به دنبال شکر و شیرینی هستید، میوه های تازه و اسموتی هایی که با میوه و لبنیات درست می شوند، گزینه ی خوبی برای جایگزینی شکر محسوب می شود.

از چای گیاهی و آب فراوان هم می توان برای پر کردن فضای معده استفاده کرد. جویدن آدامس هم می‌تواند جایگزین خوبی برای قند مورد نظر شما باشد.


همچنین بخوانید: 8 مورد از رایجترین نشانه های اعتیاد به غذا ؛ آیا پرخوری هم اعتیادآور است؟


جالب است بدانید که خیلی ها مقدار کمی از موادی که دلشان می خواهد می خورند. مثلا قسمت کوچکی از یک شکلات. چرا که ندیده گرفتن کلی ویارتان موجب می شود که علائم ادامه دارتر شوند و عذابتان طولانی تر می شوند.

حالتان را بهتر کنید.

باید بدانید که خوردن بهترین راه از بین بردن خستگی و بهتر کردن حالتان نیست. گاهی یک پیاده روی ساده و فعالیت ملایم بدنی  موجب آزاد سازی هورمون هایی مانند اندورفین می شود. اندورفین در نهایت موجب حس سر خوشی شما می شود.

اگر استرس موجب شده حالتان بد باشد از تکنیک های ریلکس کردن استفاده کنید، مثل: نفس عمیق، ماساژ، مدیتیشن و یوگا.

از دیگران کمک بخواهید.

با دیگران درمورد پر خوری و علائم پیش از قاعدگی تان صحبت کنید. درد و دل کردن به کم کردن فشارهای این دوران کمک میکند. پس با دوستان و خانواده‌تان در این مورد صحبت کنید.

با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

یک متخصص تغذیه ارتباط بین دوران پیش از قاعدگی و پر خوری را می داند. بر اساس همین ارتباط است که می توان استراتژی های خاصی ارائه کرد که این پرخوری ها کم شود.

از مشاوره های روان شناسان کمک بگیرید.

مشکلات زمینه ای مانند افسردگی، خجالت، ضعف اعتماد به نفس منجر به اختلال سندروم قائدگی می شود. پس از مشاوره های گروهی و فردی برای کمک گرفتن استفاده کنید.

بهترین زمان برای کمک گرفتن از یک دکتر؟

تغییر در سبک زندگی و استفاده از استراتژی های خاص منحر می شود پر خوری کنترل شود. اما با این وجود گاهی نیاز به مشورت کردن با یک دکتر هست. اما سوال این جاست! چه زمانی باید یک دکتر را ببینیم؟

  1. اگر علائم تام در طول ماه ادامه پیدا کرد.
  2. اگر علائم موجب افسردگی، اضطراب، و انواع دیگری از ناراحتی شد
  3. اگر وزنتان به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرد

حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا یا با مشاوره یا با دارو درمانی کمکتان کند.

در ادامه بخوانید: گرسنگی در نیمه شب ؛ چرا نیمه شب‌ها سراغ یخچال می‌روید؟