فرقی ندارد که در حال مذاکره با یک مشتری هستید یا خریدار، این قوانین به شما کمک می کند در پرزنت و متقاعد سازی دیگران متخصص شوید و به چیزی که می خواهید برسید. با ما همراه باشید.

1- ابتدا، شنونده ی خوبی باشید!

 پرزنت و متقاعد سازی

الیزابت لمباردو، PhD، روانشناس بالینی و نویسنده مشهور می گوید: پرزنت کردن نیازمند این است که به شدت شنونده ی خوبی باشید. برای اینکه کسی را متقاعد کنید که ایده ی شما برایش مفید است، باید ابتدا بفهمید چه چیزی برای او اهمیت دارد.

دکتر لمباردو می گوید: با تکرار کردن چیزی که گفته اند به آنها اطمینان بدهید که حرفشان را گوش کرده اید. او توضیح می دهد که اگر کسی حس کند که شنیده نمی شود روی شنیده شدن و گوش کردن شما تمرکز خواهد کرد و در نتیجه به صحبت های شما توجه نخواهد کرد.

2- آنچه برای او مهم است را تشخیص دهید!

اریکا مک کوردی، مربی زندگی می گوید: البته که شما بر روی چیزی که برای خودتان مهم است متمرکز هستید، اما کلید پرزنت این است که تشخیص بدهید چه چیزی برای فرد مقابل اهمیت دارد و چه چیزی برایش بی اهمیت است. این همان “گوش دادن فعال” است.


همچنین بخوانید:۵ راه برای افزایش اعتماد به نفس که باعث تغییر زندگی شما می شود


زمانی که ما به چیزی که خودمان می خواهیم بگویم، بیشتر از چیزی که شخص مقابل به ما می گوید تمرکز می کنیم، بیشتر احتمال دارد فرصت های هم ردیف شدن با فرد مقابل، کوتاه شدن مسیر متقاعد سازی و کاستن ناراحتی های مکالمه را از دست می دهیم.

3- این فقط شما نیستید که اهمیت دارید!

پرزنت و متقاعد سازی

اگر میخواهید کسی را متقاعد کنید، روی آنچه خودتان میخواهید تمرکز نکنید. جملات را با “من” یا “من فکر می کنم” شروع نکنید. در عوض، به این فکر کنید که چطور آنچه که شما ارائه می دهید به فرد دیگری سود می رساند. مک کوردی می گوید: هر بار که با آنچه که می خواهید شروع می کنید فاصله ی رسیدن به هدف را بیشتر می کنید.

همچنین پیشنهاد می کند از عباراتی که متهم کننده به نظر می رسند اجتناب کنید. مثل “شما متوجه نیستید” یا ” شما نشنیدید من چه گفتم” . سعی کنید به علاقه ی شخصی فرد مقابل فکر کنید نه خودتان. او توصیه می کند که قبل از درک نظر فرد باید از پرداختن مستقیم به چیزی که می خواهید خودداری کنید.

4- “اما” یا “ولی” نیاورید!

دکتر لمباردو می گوید: تکرار مدام بعضی عبارات مثل “اما” می تواند بار منفی به مکالمه بدهد و تاثیرگذاری شما را محدود کند. می توانید به جای “اما” از “من صحبت های شما را شنیدم، اما…” استفاده کنید. اینکار چشم انداز فرد مقابل را خنثی می کند و او را مقابل شما قرار نمی دهد.


همچنین بخوانید:۷ توصیه ی کارآمد برای غلبه بر ترس از مذاکره ی حقوقی !!!


دکتر A.J. Marsden همچنین می گوید: سعی نکنید به فرد مقابل حمله کنید و به او بگویید که اشتباه می کند و یا احمق است.  “هنگامی که حمله ای انجام شود، هر فرصتی برای متقاعد کردن از بین خواهد رفت.”

5- اعتماد به نفس پادشاه است!

پرزنت و متقاعد سازی

دکتر لمباردو معتقد است: گفتن “اوهوم” شما را نا آگاه یا بی اعتماد به نفس نشان می دهد که هر دو توانایی متقاعد سازی شما را از بین می برد. سطح اعتماد به نفس شما می تواند شما را در پرزنت و متقاعد سازی پیروز کند یا شکست دهد. آن لحظه ای که اعتماد به نفس تان متزلزل شود، پایه ی تان را از دست خواهید داد. شما باید در محتوایی که ارائه می دهید مجرب باشید تا دیگران بتوانند به شما اعتماد کنند.

6- روی  “ما”  تمرکز کنید!

پرزنت و متقاعد سازی

درحالیکه از بعضی کلمات مثل “من” باید اجتناب شود، استفاده از کلماتی مثل “ما” می تواند شما را قانع کننده تر سازد. کلماتی که درک و همبستگی را القا می کنند، شکاف بین شما و فرد مقابل را از بین می برد و به او این احساس را می دهد که شما هم طرف او هستید نه مقابلش.

مک کوردی پیشنهاد می کند که از عباراتی مثل: ما هر دو می خواهیم… استفاده کنید و از نقطه نظر آنها درباره ی سود صحبت کنید نه خودتان. افراد معمولا روی نظرشان پافشاری می کنند چون احساس می کنند به آنها احترام گذاشته نشده یا شنیده نشده اند. با فهمیدن احساسات فرد به او نشان دهید که متوجه اهمیت موضوع برای او هستید.


همچنین بخوانید:۸ روش کارآمد برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کار


7- بگذارید بدن تان صحبت کند!

زبان بدن قطعا در توانایی متقاعد سازی ما تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین اگر مضطرب به نظر برسید، به همان اندازه موثر نخواهید بود. برای آرام به نظر رسیدن سعی کنید از ژست هایی که شما را بسته یا مضطرب نشان می دهند اجتناب کنید. زبان بدن باز متقاعد کننده تر از زبان بدن بسته است. زبان بدن بسته مثل دست به سینه ایستادن یا پا روی پا انداختن است، که شما را کوچک تر نشان می دهند و هیچ اعتماد به نفسی را نشان نمیدهد.

همچنین دکتر لمباردو می گوید: سعی کنید شانه هایتان را عقب بگیرید و کمرتان را صاف کنید و سرتان را پایین نگیرید. نشان دادن فیزیکی اعتماد به نفس به اثبات اعتماد به نفس هیجانی و  روانی کمک خواهد کرد.

8- با احتیاط کمی به جلو مایل شوید!

پرزنت و متقاعد سازی

مایل شدن به سمت فرد مقابل یک روش متقاعد سازی قدیمی است. اینکار مطمئنا به پیوند شما کمک خواهد کرد اما حواستان باشد که زیادی به سمت او مایل نشوید و به فضای حریم شخصی اش وارد نشوید. مک کوردی می گوید: درحالیکه مایل شدن به سمت کسی به معنای علاقه و تهیج است، از برگشتن به عقب و ریلکس بودن نترسید.

دکتر لمباردو می گوید: فشار آوردن زیاد به صحبت ها و یا زبان بدن می تواند باعث آزار فرد مقابل شود، پس احتیاط کنید مخصوصا اگر می خواهید او را لمس کنید. اگر دست دادن یا لمس کردن شانه ی فرد در موقعیت درستی صورت بگیرد می تواند شما را به هدف تان نزدیکتر کند.


همچنین بخوانید:رازهایی که زبان بدن در محیط کار درباره ی شما افشا می کند!


9- حواستان به تن و سرعت صدایتان باشد!

طبق نظر دکتر لمباردو، تن صدا می تواند در تاثیرگذاری فرد نقش مهمی ایفا کند. با استفاده از لحن مشتاق صدا می توانید شخص مقابل را در مورد ایده خود هیجان زده کنید. سعی کنید سرعت صحبت کردن تان را با شخص مقابل هماهنگ کنید. “اگر، به طور مثال با کسی صحبت می کنید که به سرعت صحبت می کند، مهم است که شما بیش از حد آهسته صحبت نکنید، در غیر اینطورت او از آهسته صحبت کردن تان رنج خواهد کشید.

همین قانون برای بلندی صدا هم صدق می کند. کسانی که تمایل دارند با صدای آرام صحبت کنند با کسانی که بلند بلند حرف می زنند، احساس راحتی نمی کنند.

10- اضطراب را مغلوب کنید!

بسیاری از افراد در تلاش برای فروش ایده هایشان مضطرب می شوند؛ چرا که یا اعتماد به نفس ندارند یا از صحبت کردن در جمع هراس دارند.یکی از راه های غلبه بر این اضطراب از طریق تمرین است. اینکار ممکن است بی فایده به نظر برسد، اما برای کسانی که از هراس اجتماعی رنج می برند، تمرین کردن بسیار کمک کننده خواهد بود. مخصوصا اگر حریف تمرینی سوال های غیرمنتظره ای مطرح کند. هر چه بیشتر تمرین کنید بیشتر احساس آمادگی خواهید کرد، حتی صحبت کردن جلوی آینه هم مفید خواهد بود.


همچنین بخوانید:همه چیز درباره ی نشانه ها و درمان اختلال سوشال فوبیا یا هراس اجتماعی


11- تنش را رام کنید!

پرزنت و متقاعد سازی

مک کوردی می گوید، اضطراب نیز در زبان بدن ما ظاهر می شود، به خصوص در دست هایمان. هنگامی که مضطرب هستیم تمایل داریم مشت خود را گرع کنید یا انگشت هایمان را بهم گره بزنیم. “این تنش در سراسر بدن ما و حتی در زبان ما ترجمه می شود.” برای تسکین اضطراب، او این نکات را توصیه می کند: اگر نشسته اید، دستان تان را بر روی زانوی خود قرار دهید و انگشت هایتان را رها کنید. حتی می توانید برای مدیتیشن کف دست تان را به بیرون بگیرید.

زمانی که دست هایتان را آزاد و ریلکس کمتر احساس اضطراب می کنید. یا حداقل با تمرکز روی دستها کمتر به تنش موجود در قسمت های دیگر بدنتان توجه خواهید کرد.

12- مدعی باشید نه متهاجم!

قبل از همه چیز به یاد داشته باشید که باید طرفداری قوی برای ایده های خود باشید و این به معنی از خود راضی بودن نیست. مدعی بودن به معنای بیان خواسته ها و نیازهای خود در عین احترام به دیگران است. درحالیکه پرخاشگری بیان نیازهای خود با بی احترامی به دیگران است.

شما می توانید بدون اینکه پررو یا بدجنس باشید، مدعی باشید. همچنین از تلاش زیادی برای متقاعد کردن دیگران اجتناب کنید زیرا باعث عقب نشینی افراد خواهد شد. بسیاری از افراد از متقاعد شدن و یا هدایت شدن خوششان نمی آید پس نباید به وضوح سعی در اینکار داشته باشید.

در ادامه بخوانید: