زندگی همه افراد با قبل کرونا تفاوت‌های زیادی دارد، در این زمان، گرفتن خدماتی مثل دکتر مجازی پوست بسیار گسترش یافته است و همه ما میتوانیم با کمک این فناوری از پوستمان مراقبت کنیم.

با توجه به اینکه مراقبت‌های پوستی، جزو خدمات پزشکی اورژانسی نیستند شما نمی‌توانید با پزشکتان دیدار حضوری داشته باشید، پس باید برای این کار از روش‌های جایگزین استفاده کنید.

دکتر مجازی پوست ؛ تلدرماتولوژی و کرونا

تلدرماتولوژی به روشی گفته می‌شود که در آن فرد توسط یک پزشک تخصصی پوست (تلدرماتولوژیست) به‌صورت مجازی معاینه می‌شود.


همچنین بخوانید:5 علامت پوستی کرونا ؛ اگر این علائم پوستی را دیدید نترسید!


اما سؤال اصلی این است که استفاده از تلپزشکی (فناوری‌هایی که امکان معاینه و درمان مجازی را برای بیماران و پزشکان فراهم می‌کنند) در زمینه‌های مختلف پزشکی چگونه است؟

تشخیص بیماری‌های پوستی، اغلب با مشاهده پوست توسط یک متخصص پوست امکان‌پذیر است. البته توضیحات بیمار نیز بسیار مفید و سودمند هستند و بازده این تکنولوژی را در این زمینه از بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

بیماری‌ها و مراقبت‌های پوستی، از مواردی هستند که می‌توانند در برنامه‌های تلپزشکی، بدون نیاز به طراحی هیچ‌گونه دستگاه هوشمند، قابل انجام باشند و افراد می‌توانند از گوشی هوشمندشان استفاده کنند. برای مثال، در تشخیص بیماری‌های قلبی ممکن است که پزشک نیازمند آن باشد که از فشارخون و تعداد ضربان قلب بیمار آگاه باشد که این‌ها نیازمند دستگاه‌های مخصوص و ویژه هستند.

دکتر مجازی پوست
دکتر مجازی پوست

همچنین بخوانید: ماسک سفیده تخم مرغ :طرز تهیه 3 ماسک فوق العاده برای سلامت پوست در تابستان


نحوه استفاده از تلدرماتولوژی چگونه است؟

ممکن است که برقراری ارتباط با یک دکتر مجازی پوست، به‌آسانی ثبت‌نام در یک نرم‌افزار باشد.

یا ممکن است که مجبور شوید از طریق نرم‌افزارهایی مثل واتساپ به پزشک مد نظرتان تماس بگیرید. ولی درهرصورت، اول باید مدارک پزشکی خودتان را برای او بفرستید. آکادمی پوست آمریکا، این راهکار را تائید کرده است و حمایتی‌هایی نیز از این طرح کرده است.

اگر قبلاً به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده‌اید بهتر است با او کارکنید زیرا که او باسابقه پزشکی شما آشنا است و میتواند بهتر از دیگران به شما کمک کند. گروهی از پزشکان متخصص در مرکز نیویورک مستقرشده‌اند و در صورت نیاز شهروندان، به این شهروندان مشاوره می‌دهند. ما در این طرح از نرم افزار خاصی استفاده می کنند و در تلاشند با دریافت مجوزهای لازم به پرونده سلامت الکترونیکی افراد دسترسی داشته باشند. البته شهروندان می‌توانند از هر سیستم عاملی استفاده کنند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

آیا تاکنون همچنین تجربه‌ای وجود داشته است؟

تاکنون وضعیت مشابه وجود نداشته است البته به این نکته توجه کنید که زیرساخت‌هایی از قبل طراحی‌شده بودند ولی قابلیت پشتیبانی از حجم بالارا نداشتند و بعد از همه‌گیری کرونا، زیرساخت‌ها بهبود پیدا کرد.

پزشکان نیز می توانند در هر لحظه با بیمارانشان در ارتباط باشند و این خود باعث افزایش کیفیت خدمات می‌شود.

برخی بر این باورند که این خدمات مهم نیستند دلیلشان این است که مشکلات پوستی نمی‌توانند زندگی انسان را تهدید کنند ولی باید به این توجه داشت که همین مراقبت‌های جزئی نقش زیادی در بهبود کیفیت زندگی دارند و عدم توجه به همین مراقبت‌ها میتواند باعث مشکلات جدی در زندگی شود.


همچنین بخوانید:نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه! 


فاکتور هایی برای بهبود کیفیت خدمات

باوجود دستورالعمل‌های بهداشتی نمی‌توان از آزمایش‌های پزشکی استفاده کرد و این ممکن است باعث کاهش کیفیت خدمات شود، ولی با توجه به دو عامل میتوان جلوی این کار را گرفت، در گام نخست متخصصان باید حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند و گام دوم این است که بیماران وضعیت سلامتی خود را به صورت دقیق بیان کنند تا مطلبی فراموش نشود.

آیا این روش برای هر مراقبت و درمان پوستی مناسب هست؟

جواب درست این است که نمی‌توان از این روش برای برخی کارهای مراقبتی و درمانی حتی در زمینه پوست، استفاده کرد. برای مثال بررسی‌های سالانه پوست باید حضوری باشد. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که هنوز نیاز به ویزیت های حضوری به قوت خود باقی هستند.

*خانم‌ها توجه کنند که نمی‌توانند حتی با حضور پزشک هم برخی کارهای بهداشتی و آرایشی را روی پوستشان مثل بوتاکس انجام دهند. ولی میتوانند با مشورت گرفتن از پزشک متخصص، با استفاده از کرم های مناسب کار های مراقبتی را روی پوستشان انجام دهند.

آیا این نوع از تکنولوژی گسترش خواهد یافت؟

این فناوری فعلا به حد کافی قوی نیست و نیازمند توسعه است ولی باید به این توجه کنیم که گسترش کرونا، باعث شد که سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این زمینه بشود و حتما به‌زودی شاهد پیشرفت‌های زیادی در این زمینه خواهیم شد.

دوستان عزیز در این روزهای سخت، تمرکز همه روی کرونا هست ولی باید به مراقبت‌های بهداشتی ساده و روزمره نیز توجه کنیم. امیدوارم همیشه سالم باشید.

در ادامه بخوانید:

غذاهای مفید برای پوست که به شما پوستی سالم و با طراوت می بخشند! 

5 روش طبیعی کلاژن سازی پوست که می توانید آنها را در خانه به کار بگیرید!