درمان بیماری‌ها با استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان، یک روش پزشکی رایج است و پلاسما درمانی در درمان ویروس کرونا نیز جواب داده است.

در بدن افراد بهبودیافته از کرونا سیستم ایمنی بدن، مقدار زیادی آنتی‌بادی (پروتئین‌هایی که بدن برای مقابله با عفونت‌ها تولید می‌کند) تولید کرده است و برای درمان از این آنتی‌بادی‌ها استفاده می‌شود.

  • پلاسما به بخش مایع خون که حاوی پروتئین است گفته می‌شود
  • به پلاسمای دارای مقدار آنتی‌بادی بالا، پلاسمای بیدار گفته می‌شود

پلاسما درمانی کرونا در افراد درگیر کرونای شدید، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی آن‌ها در برابر ویروس می‌­شود. این روش درمانی به افراد مبتلا به کرونا با شدت متوسط کمک می‌کند تا در آینده با عوارض کمتری روبه‌­رو شوند.

اگر به‌تازگی از شر بیماری کرونا خلاص شده‌اید، بهتر است برای کمک به بیماران کرونایی، اهدای پلاسما را در اولویتان قرار دهید.

این روش درمانی اغلب برای بیمارانی استفاده می­شود که داروهای مؤثر بر کرونا، در وضعیت آن‌ها تأثیری نداشته‌اند. این افراد به علت تکثیر زیاد ویروس در بدنشان، اغلب دچار سندروم پریشانی حاد تنفسی هستند. در این شرایط بحرانی، آن‌ها باید برای تنفس از دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) استفاده بکنند. سریع‌ترین و بهترین راه درمان در این افراد مبتلابه کرونا، استفاده از پلاسما است.

ازنظر پیشگیری، می‌توان از پلاسمای خون بهبودیافتگان، برای بهبود سطح ایمنی افراد دارای بیماری‌های مزمن مثل دیابت، فشارخون و یا افراد مسن استفاده کرد.

در راستای حفاظت از جان پزشکان و پرستاران، یکی از راهکارها نیز استفاده از پلاسما است تا این عزیزان در برابر ویروس کرونا مصون شوند.

میزان و نحوه استفاده از پلاسما، به نظر پزشک و شدت بیماری بستگی دارد.


همچنین بخوانید:

ماسک بزنیم یا نه؟؟

آغاز موج دوم کرونا از پاییز امسال!

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه!


پلاسما درمانی کرونا

چالش‌ها

از خون و پلاسما در درمان بیماری‌های بسیاری استفاده می‌شود و معمولاً بی‌خطر و بدون عوارض است؛ اما ممکن است عوارضی مثل واکنش‌های آلرژیک و یا التهاب‌های ریوی بعد از استفاده از پلاسما ایجاد شوند. البته ناگفته نماند که بر اساس نتایج این چند ماه، این عوارض در افراد کمی مشاهده‌شده‌اند.

یکی از نگرانی‌ها در مورد روش درمانی پلاسما بیماری‌هایی مثل HIV (ایدز) و هپاتیت است. برای جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها بر روی داوطلبان و خون‌گرفته شده از آن‌ها آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا سلامت آن‌ها تائید شود و سپس از پلاسما اهداشده استفاده می‌­شود.

انتظارات

کاندیداهای درمان با پلاسما، توسط پزشکان انتخاب می‌شوند. پلاسمای خون در مرحله اول از سایر قسمت‌ها جدا شود و میزان غلظت آنتی‌بادی نیز باید توسط متخصصان تنظیم شوند. سپس یک تیم پزشکی فرد بیمار را آماده می‌کنند تزریق پلاسما به‌صورت وریدی از بازو انجام می‌شود. این کار بین ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد و تا چندین روز بعد از تزریق پلاسما، بیمار تحت نظر قرار خواهد گرفت تا بهبودی کاملش را به دست آورد.


همچنین بخوانید:

کرونای خفیف آنطور که تصور می کنید بی خطر نیست! 

چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟

ماندگاری کرونا روی لباس ها چقدر است؟


نتایج

این کار در بسیاری از کشورهای جهان انجام و تأثیر مثبت آن بر روی کرونا تائید شده است. افرادی که از این روش برای درمان استفاده کرده‌اند، دچار مشکل خاصی نشده‌اند توانسته‌اند به زندگی عادی‌شان برگردند.

امیدوارم شاد و سلامت باشید.