درود خدمت همه‌ی عزیزان. امروز هم با یک مطلب معرفی سریال و “پنج دلیل برای اینکه” در خدمتتون هستیم؛ سریال لست کینگدم! این سریال جز تاپ فایو لیست شخصی بنده است و بسیار آن رو قبول دارم. چرا؟ عرض می کنم خدمتتان.

خب شاید مهم ترین دلیل آن، این باشد که با یک سریال تاریخی لهجه ی بریتیش روبرو هستم. به راستی که چه چیزی بهتر از این؟ از طرف دیگر، سریال the last kingdom یک سریال اکشن و ماجراجویانه ی پر زد و خورد و همچنین یک درام و تراژدی فوق العاده است. این درام و تراژدی فوق العاده را از همان قسمت اول می توانید حس کنید و از آن جای که میدانید یک مشت، نشانه ی خروار است، پی می برید که با چه سریالی روبرو هستید. 

۱.فضاسازی فوق العاده

خب سریال لست کینگدم یک سریال تاریخی است. فضاسازی برای سریال های تاریخی همیشه مشکل بوده است. خاصه تاریخ باستان. چرا که باید در جایی به دور از شهر و تمدن امروزی ساخته شود تا اثری از انسان متمدن قرن بیست و یک در آن نباشد. حتی وجود یک کیسه نایلون در جنگل هم به نوعی سوتی تلقی می شود و باعث میشود که سریال آن بنیه‌ی تاریخی خود را از دست بدهد. یا مثلا وجود یک سیم برق، تیر چراغ برق و حتی هواپیما در آسمان هم اینچنین می شود.


همچنین بخوانید: سریال the last kingdom ؛ آنچه در فصل اول گذشت! 


سریال the last kingdom به خوبی توانسه این موضوع را کنترل کند و هیچگونه سوتی‌ای در آن نباشد. کاخ ها، خانه ها، پل ها، جاده ها و خلاصه تمام عناصر مربوط به فضای واقعه، دقیقا مثل همان دوران (قرن هشتم و نهم میلادی) می باشد. سریال the last kingdom از معدود سریال های تاریخی است که واقعا فضا سازی فوق العاده ای در آن انجام گرفته است. فضای این سریال همیشه با فضای سریال Game of Thrones مقایسه شده است. که نشان دهنده‌ی فضا سازی عالی آن است.

سریال لست کینگدم

۲.طراحی فوق العاده‌ی جنگ ها

سریال the last kingdom در حقیقت محوریت جنگی و اکشن دارد و در آن جنگ هایی به طور متناوب اتفاق می افتد. این جنگ ها بین ساکسون ها (انگلستانی ها) و دانمارکی ها (وایکینگ ها) اتفاق می افتند و همیشه و همیشه پر زد و خورد بوده اند. از آن لحاظ می گویم که طراحی جنگ ها در این سریال فوق العاده هستند چون که تاکتیک ها و شیوه‌ی رزم هر دو طرف با توجه به متون تاریخی و حقایق تاریخی بدست آمده، به بهترین شکل ممکن شبیه سازی شده است.


همچنین بخوانید: بهترین سریال های شبیه انیمه Vinland Saga که باید ببینید!


اما نکته‌ی برجسته‌ی این جنگ ها، همان شیوه‌ی رزم است. دو طرف شیوه‌ی رزم کاملا متفاوتی را در پیش می گیرند. بعضی وقتا این طرفی ها و برخی هم آن طرفی ها پیروز میدان می شوند. این شیوه‌ی رزم عموما با تشکیل یک دیوار دفاعی (shiel wall) در ردیف اول شروع می شود و دیگر ردیف ها پشت آن قرار می گیرند و پیشروی میکنند. این شیوه، بازمانده از تاکتیک های یونانیان باستان می باشد که به آن فالانژ (phalanx) می گفتند.

سریال لست کینگدم

۳.درونمایه‌ی تاریخی سریال

همانطور که میدانید، the last kingdom یک سریال تاریخی است. اما سریال تاریخی با سریال تاریخی متفاوت است. معمولا سریال های تاریخی مربوط به قرون گذشته و دوران جنگ با شمشیر و سپر، همیشه در بین مخاطبان محبوب تر بوده اند و مخاطب به دنبال این دست سریال ها است. اما به شرطی که واقعا بنیه‌ی تاریخی سریال حفظ شود.

سریال لست کینگدم تا حدودی بر اساس واقعیت ساخته شده. در واقع چارچوب سریال و اتفاقات کلی سریال و برخی اشخاص مثل شاه آلفرد، السویث، ادوارد و چند نفر دیگه واقعی هستند. اما خب بعضی اشخاص هم ساختگی هستند. اما چارچوب اتفاقات سریال، بر اساس واقعیت است که مربوط به جنگ های وایکینگ ها با ساکسون ها در قرن هشتم و نهم میلادی است. درست مانند سریال وایکینگ ها.

۴.جزییات فوق العاده

همانطور که گفتم، فضاسازی سریال بسیار عالی و ایده آل انجام شده است. جزییات هم مربوط به همین فضاسازی است. موارد مشترک بین دو طرف سریال، بسیار عالی طراحی شده و به واقعیت نزدیک است. برای مثال، خانه های وایکینگ ها عموما از چون ساخته شده و سقف آن را با علوفه می‌پوشاندند. اما انگلستانی ها که متمدن تر بودند، خانه های چوبی محکم با سقف چوبی و بلکه هم خانه های سنگی می ساختند.


همچنین بخوانید: مقایسه ویچر با گیم آف ترونز ؛ پنج موردی که ویچر در آن ها بهتر عمل کرده!


شمشیر های انگلستانی ها تقریبا همان تغییر شکل یافته‌ی شمشیر های رومی ها است. اما شمشیر دانمارکی ها کمی متفاوت تر است. به طوری که از روی شمشیر، میتوان ملیت جنگجو را تشخیص داد. لباس ها هم به همین صورت. لباس های دانمارکی ها (وایکینگ ها) عموما از پشم و چرم حیوانات تشکیل شده بود و یک خز هم دور گردن می انداختند (بخاطر سرمای زیاد محل زندگی آن ها که شمال اروپا و جزایر اسکاندیناوی بود). اما لباس انگلیسی ها از پارچه و ابریشم بود و لباس ساده ای داشتند. لباس جنجگو ها هم بر اساس متون و اسناد تاریخی طراحی شده است.

لباس رزم وایکینگ ها تقریبا همان لباس همیشگیشان بود و تغییر چندانی نمی کرد. فقط یک کلاه خود بر سر می گذاشتند. اما لباس رزم انگلستانی ها کاملا سازمان یافته و یکدست بود. این لباس از یک بالا تنه‌ی آهنی و یک پایین تنه بصورت حلقه های آهن تشکیل شده بود. آن ها یک کلاه خود یکسان بر سر میگذاشتند که تا پشت سر را پوشش می دهد و از دو طرف آن، قطعات حلقوی آهن تا روی گردن آویزان بود. حتی جزییات کوچک مثل کفش ها و ظروف هم به درستی طراحی شده اند.

سریال لست کینگدم

۵.احساسی بودن سریال

سریال لست کینگدم یکی از آن سریال هایی است که قطعا اشک شما را چندین بار در می آورد. من واقعا این ویژگی این سریال را بسیار دوست دارم. چرا که بنظر من، گاهی گریه کردن هم خوب است و انسان به آن نیاز دارد. چه برای سریال، چه برای دو ریال. فقط مهم است که آدم گریه کند. همین. از این حیث، سریال the last kingdom خیلی غنی است.
این سریال داستان های عاشقانه‌ی زیادی دارد. انا همه‌ی آن ها مربوط به عشق زن و مرد نیستند. عموم این عشق ها، عشق برادر به برادر، برادر به خواهر، رفیق به رفیق، پسر به پدر، سرباز به وطن، شاه به سرباز و از این دست هستند.