تنها 2 روز دیگر به بزرگترین مبارزه تاریخ UFC

بعد از شایعات فراوان و اتفاقات عجیب و غریب و دستگیری کانر مک گرگور سرانجام ، در بیست و پنجمین سالگرد Ufc مبارزه کانر مگ گرگور و حبیب نورماگومدوف بصورت رسمی معرفی شد!  که ما در دو پست بالا به تفصیل به بررسی اتفاقات پرداختیم ! حالا تنها دو روز به این مبارزه باقی مانده، و یکشنبه صبح ساعت 5.30 به وقت تهران این مبارزه تاریخی آغاز می شود! در نتیجه تصمیم گرفتم تا در مقاله ای کوتاه به پیش بررسی مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف قبل از مسابقه بپردازم ! در این مقاله سعی می کنم تا به خصوصیات این دو فایتر و تفاوت هایشان نگاهی بینداریم و در نهایت با جمع بندی و پیش بینی نسبت به نتیجه آن را خاتمه میدهم !

نتیجه مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف / حبیب کانر را شکست داد !!!!

مبارزه کانر و حبیب را بصورت کامل تماشا کنید !!!

 

کانر مک گرگور

بررسی مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف

همانطور که اکثر شما علاقه مندان به ورزش های رزمی به خصوص mma  اطلاع دارید! کانر مک گرگور ستاره بی رقیب UFC و تنها فایتری است که موفق شده برای اولین بار بصورت همزمان قهرمان دو دسته وزنی در UFC باشد!

اگر نگاهی به مسیر رشد و پیشرفت کانر داشته باشیم ! شاهد مبارزات چشمگیر با رقبایی بسیار خطرناک هستیم که او موفق شده همه آنها را یکی بعد از دیگری و به زیبایی از سر راه خود بردارد تا مسیر رسیدن به قله را برای خود هموار کند !

کانر با شکست دادن رقبای خطرناک و سرسختی نظیر، داستین پرتیه، مکس هالوای، چد مندز، جوزه آلدو و ادی آلوارز توانست به یکی از محبوب ترین ورزشکاران جهان و رشته های رزمی تبدیل شود!

اما چه چیزی باعث شد تا کانر بتواند تمامی حریفان خود را شکست دهد؟ بی شک ممکن است  همه بگویند استعداد بالا ! اما خب جواب خیر است!!!

کانر بارها به زبان آورده که من محصول تلاش، تعهد ، فداکاری و تمرین منظم هستم مرا اشتباه نگرید!!!!

همه این تمرینات که در سالیان سال انجام شده او را به شخصی با مهارت و خطرناک تبدیل کرده ، تمرین با مربیان هوشمند و درجه یک جهان به خصوص جان کاونا (سر مربی و تربیت کننده کانر از نوجوانی) ، اون رودی (مربی استرایکینگ کانر او هم ار نوجوانی با کانر بوده) و دیلون دنیس بزرگ شده و تمرین دیده توسط مارچلو گارسیا (یکی از بزرگترین و صاحب سبک ترین مربیان جوجیتسو برزیلی)، دنیس بارها برنده کاپ ها و مسابقات جهانی مختلف شده و از او به عنوان یکی از خطرناک ترین و با استعداد ترین مبارزان جوجیتسو برزیلی حال حاضر جهان یاد می شود. او همچنین در مسابقات ام ام ای و Bellator نیز فعال است! او دوست صمیمی و مربی کانر است و حالا تقریبا برای 4 سال است مربی گری کانر را بر عهده دارد!

بررسی استایل مبارزه کانر مک گرگور

بررسی مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف

شاید یکی از مهمترین خصوصیات کانر که کمتر کسی به آن توجه می کند ! درک درست او از فاصله و جابجایی و انتقال وزن سریع در زوایای مختلف است! جا خای های بسیار سریع ، دید بسیار عالی در هنگام حمله و کانتر استرایک های وحشتناک بعد جای خالی !!!

کانر همانند مبارزان کلاسیک MMA  فقط خود را محدود به مشت و لگد و کشتی نکرده ! کانر تمرینات فراوانی را انجام میدهد از تقلید حرکات حیوانات LOCOMOTION  گرفته تا تمرینات حرفه ای ژیمناستیک! کانر خوب می داند چه موقع در دسترسش هستید و چه موقع در خطر است درک درست فاصله شاید مهمترین عنصر پیروزی او در هر مسابقه ای است!

جدا از حرکات روان ، سریع و ساختار شکن او ، کانر صاحب دستانی قدرتمند است! البته دست چپ بسیار خطرناک تر است ! از هر کسی بپرسید صلاح کانر چیست بدون شک جواب میدهد » دست چپ بسیار وحشتناک او ! این دست چپ  طلایی توانست چد مندز را در راند 2، ادی آلوارز را در راند 2 و جوزه آلدو را تنها در 30 ثانیه ناک اوت یا ناک دون کند ! پس جای بحث اضافه نمی ماند!

از طرفی کانر تخصص بالایی در بوکس دارد اگر به خاطر داشته باشید مسابقه قبلی او نیز سال گذشته با فلوید میودر قهرمان بدون شکست بوکس بود!

جدا از دست های توانمند ! کانر استاد لگد های تاثیر گذار نیز هست! بک اسپین کیک یا لگد چرخشی پشت ، لگد شلاقی رو به جلو/ فرانت کیک (لگد طراحی شده بوسیله بروسلی در جیت کاندو) ، و  لگد های از کنار به سمت زانو /ساید لو کیک  ( مجددا برگرفته شده از جیت کاندو) و هد کیک / لگد به سر و استفاده به جا و درست از زانو در درگیرهای کمر به کمر !

تنها کافیست برای لحظه ای فراموش کنید در جعبه ابزار کانر چه تجهیزاتی است ، تا به سختی شما را تنبیه کند آن هم با ضربه ای که باعث ناک اوت یا ناک دان شدن شما می شود!

و حالا می رسیم سراغ بازی زمینی ! بعد از باخت آنهم با ساب میشن به نیت دیاز! کانر تمرینات خود با دنیس را بصورت جدی تری ادامه داد و برای کسانی که نمی دانند باید بگویم کانر کمربند قهوه ای جوجیتسو برزیلی را دارد و توانایی های او روی زمین بسیار بالا است!!!! و برای مسابقه با حبیب این تمرینات برای 6 ماه نیز بصورت فشرده ادامه داشته است !

حبیب نورماگومدوف

بررسی مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف

و اما حبیب کیست ؟ برای بسیاری حبیب ناشناخته است حتی برای طرفداران پر و پا قرص UFC !

حبیب نورماگومدوف ورزشکار 30 ساله اهل چچن و داغستان روسیه است! رشد کرده در مناطق جنگی و کوهستانی ! تمرین دیده توسط پدر – عبدالمناف نورماگومدوف ( عضو سابق ارتش روسیه ، کشتی گیر و مربی اسبق سامبا و جودو، مربی نیروهای ارتشی روسیه ) و عمو که او نیز  کشتی گیر بوده ! حبیب از کودکی تحت تعلیم این دو توانسته دوبار قهرمان جهان در کشتی سامبا شود! بعد از مدتی نیز وارد مسابقات MMA شد و بعد درخشش در مسابقات … راهی UFC شد.

او توانسته طولانی ترین رکورد شکست ناپذیری در مسابقات MMA را بدست بیاورد و با 26 برد، بدون باخت یکی از بهترین ورزشکاران MMA است. او همچنین اولین فایتر مسلمانی است که موفق شده قهرمان UFC شود!

اما حبیب همانند کانر برای رسیدن به کمربند طلا تلاش زیادی نکرد! او تا جایی که من اطلاع دارم اولین مبارزی است که بدون مبارزه با 3 فایتر تراز اول و عدم مبارزه با قهرمان توانسته صاحب کمربند شود که این موضوع خود در هاله ای از ابهامات است!

حبیب تا به حال با هیچ فایتر رنک بالایی مبارزه نکرده ! و با این حال قهرمان دسته سبک وزن است!!!

حبیب بهترین مبارزانی که با آنها مبارزه کرده ادسون باربوزا با رنک 4 و مایکل جانسون با رنک 6 بوده ! که ادسون باربوزا را نابود کرد اما بازی جانسون دارای نکاتی جالب بود!

مایکل جانسون با رنک 6 و بدنی نسبتا قوی و استایلی نه چندان خوب توانست در راند اول بازی ، با مشتی او را گیج کند همین موضوع باعث شد تا بسیاری متوجه شوند حبیب نیز به راحتی ناک دان یا ناک اوت می شود مهم این است چه موقع و با چه قدرتی به او ضربه بزنید !

از طرفی در مسابقه آخر حبیب که منجر به قهرمانی خنده دار او شد! او در ابتدا قرار بود با تونی فرگوسن فایتر قدرتمند و خوش استایل مکزیکی و قهرمان موقت سبک وزن مبارزه کند و سپس برنده آنها با کانر!!!

اما تونی فرگوسن در عین ناباوری مصدوم شد و مکس هالوای جایگزین او شد! مکس نیز به دلیل مشکلات ویت کات یا کاهش وزن به مسابقه نرسید و در نهایت آکوئینتا با رنک 11 برای مسابقه قهرمانی انتخاب شد!

حبیب بعد از 5 راند توانست یاکوئینتا را شکست دهد! گرچه حبیب از ابتدا تا انتها یاکوئینتا را کنترل کرد اما نتوانست با برتری چشمگیری او را شکست دهد!!! 

در نهایت با شکست دادن او و عزل کانر از مقام قهرمانی حبیب به عنوان قهرمان جدید سبک وزن معرفی شد و چندی بعد مبارزه او با کانر بصورت رسمی اعلام شد!

بررسی استایل مبارزه حبیب نورماگومدوف

بررسی مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف

برای بسیار از علاقه مندان به MMA  و UFC  حبیب فایتری غیر جذاب است! چرا؟

چون با وجود توانایی های خیره کننده او در بازی زمینی و بخصوص زیرگیری و کشتی او تقریبا هیچ ابزار دیگری برای مبارزه ندارد! حبیب نه بوکسور است نه لگد می زند و نه خوب فاصله و زوایای حرکتی را میشناسد!

هد مومنت و یا حرکات سر و جا خالی های مناسبی نیز ندارد! پس حتما می گویید او چگونه توانسته به رکورد 25 برد بدون باخت دست پیدا کند ؟

الان برایتان شرح میدهم ! حبیب استاد زیر گیری و نگه داشتن حریف  روی زمین و له کردنش است ! همین و بس !

حبیب زیر می گیرد و در هر وضعیتی که حریفش باشد آن را به زمین می زند، بعد از زمین خوردن تازه حریف متوجه میشود، اوه شت….. او چقدر قوی است و وقتی در زیر او قرار دارد، دیگر هیچ راهی برای فرار وجود ندارد! آنقدر با مشت به سر و صورت و پهلوی حریفش ضربه می زند تا او به طور کامل له شود !!!

حبیب استاد له کردن رقیبانش است 

اما حبیب به غیر از کشتی و قدرت بندی بالا، ابزار عجیب دیگری نیز دارد! که به مشت های عقابی معروف است !

و اما داستان این مشت ها چیست ؟ حبیب به دلیل کشتی گیر بودنش از الگو های حرکتی بوکس و سایر رشته های رزمی برای مشت زدن پیروی نمی کند ! در عوض او نوعی از مشت چکشی از پایین به بالا شبیه آپرکات را پرتاب میکند که نه الگو مشخص حرکتی دارد نه فرم مشخصی گاه لحظه آخر مچش به داخل میچرخد و ضربه ای که به سبک آپر کات بوده در انتها همانند هوک لند می شود و گاهی نیز همان ضربه بدون چرخش مچ، مستقیم همانند پتکی از زیر به سمت بالا رها می شود!

بدون شک حبیب بهترین کشتی گیر ufc  است! اما نمی توانیم او را فایتری 6 دانگ بنامیم! مخصوصا با ضعف های بارزش در حملات ایستاده و استرایکینگ، در بهترین وضعیت می تواند لقب بهترین کشتی گیر تاریخ UFC را به خودش اختصاص دهد!

جمع بندی و پیش بینی احتمالی

بررسی مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف

از لحاظ سبک و استایل مبارزه این دو برای هم کابوسی ترسناک هستند!!! این دو سبک مبارزه دقیقا نقطه مقابل هم هستند!

یکی استاد زیرگیری و کشتی ، دیگری استاد پرتاب مشت و لگد

غفلت از هر شخص باعث نابودی اش می شود! 

کانر با حرکات سریع و منحصر به فردش می تواند حبیب را با حملاتی غافلگیر کننده و ضرباتی بسیار قوی در لحظه ناک اوت کند ! از طرفی حبیب نیز می تواند در زیر گیری هایش موفق باشد و کانر را به دفعات متعدد به زمین بکوبد و او را روی زمین نگه دارد!

البته تفاوت سبکی و استایلیپف که بین این دو وجود دارد برتری تقریبی ای را به کانر میدهد ! چرا که کانر روی زمین نیز بسیار خطرناک است!

تمامی حریفانی که حبیب با آنها مبارزه کرده وقتی در زمین گرفتار حبیب شدند دائم به فکر بلند شدن و فرار از این وضعیت بودند و همین موضوع به حبیب برتری در عمل و کنترل بهتر وضعیت را می داد!

اما این موضوع در ارتباط با کانر صدق نمی کند ! کانر در زمین تلاشی برای بلند شدن نخواهد کرد بلکه تلاش می کند تا با تکنیک های مختلف جوجیتسو در همان زمین با حبیب مبارزه کند ! و همه این ها به شرطی است که حبیب بتواند کانر را به زمین بزند ! (کانر نمرات قابل قبولی را در دفاع از زیرگیری دریافت کرده!)

از طرفی هیچ یک از حریفان حبیب قدرت استرایکینگ و ضربات ناگهانی کانر را نداشتند ! این موضوع باعث می شود حبیب بسیار محتاط تر عمل کند و حساب شده تر اقدام به پرتاب مشت و لگد و یا زیرگیری کند!

پیش بینی نتیجه این بازی بسیار سخت است اما پیش بینی احتمالی که برای این بازی میتوان داشت » حملات سریع و اقدام به ناک اوت کردن کانر در راند های اولیه است! از طرفی حبیب نیز احتمالا به دنبال خسته کردن کانر و کشاندن بازی روی زمین است ! با توجه به خستگی شدید کانر در راندهای آخر و ضعف کاردیو!

بازی می تواند با ناک اوت کانر تمام شود یا با برتری حبیب روی زمین، احتمال دیگر نیز این است که این دو 5 راند همانند گلادیاتورها در رینگی خونی مبارزه کنند و نتیجه را به دست داوران واگذار کنند !

اما دو نتیجه مرا بسیار شگفت زده خواهد کرد!

برنده شدن کانر بر روی زمین توسط ساب میشن و برنده شدن حبیب با ضربه مشت یا لگد و ناک اوت یا ناک داون کردن کانر!

در ادامه بخوانید »

زمان و نحوه تماشای مبارزه کانر مک گرگور و حبیب نورماگومدوف !

 

نظر شما چیه ؟ به نظرتون کی می بره و چطوری؟ لطفا حدسیات و نظریات خودتون رو راجع به مبارزه این دو قهرمان با ما به اشتراک بگذارید!!!