سلام به همراهان عزیز وارونه. در این مطلب قرار است به این بپردازیم که بر سر پیکی بلایندرز واقعی چه آمده است. درواقع بخشی از این درام جنایی BBC، بر اساس واقعیت ساخته شده است. در فصل پنج سریال پیکی بلایندرز (که بررسی قسمت به قسمت آن اینجاست) وقتی تامی شلبی و باقی گروه با حادثه وال استریت، گروه‌های رقیب و ازوالد موزلی، رهبر گنگ مواجه شدند، مشخص شد که چیزی انتظارشان را می‌کشد. اما در دنیای حقیقی، چه بر سر پیکی بلایندرز واقعی آمد؟ آن‌ها که بودند و دقیقا چه اتفاقی برایشان افتاد؟

درست مانند خود سریال، پیکی بلایندرز واقعی یک گروه تبهکار بیرمینگامی بودند که در کارهایی از جمله قمار، دزدی، جنجال و آشوب و خشونت دست داشتند.

در واقع، به استیون نایت، خالق سریال پیکی بلایندرز الهام شده بود که باید این سریال را بسازد چون شلدون‌ها، دایی‌های پدرش، دلال‌های شرط‌بندی بودند و از وارثین پیکی بلایندرز واقعی به شمار می‌رفتند. استیون نایت در یک مصاحبه با هیستوری اکسترا، تعریف کرد که داستان‌هایی که از پدرش می‌شنید، اولین جرقه‌های ساختن این سریال را در ذهنش به وجود آوردند.

پیکی بلایندرز واقعی


بیشتر بخوانید: فصل ششم Peaky Blinders ؛ تمام اطلاعاتی که داریم و نداریم! 


استیون نایت در مصاحبه می‌گفت: «یکی از داستان‌هایی که واقعا باعث به نوشتن پیکی بلایندرز فکر کنم، داستانی بود که پدرم برایم تعریف کرده بود… پدرِ خودش به او پیامی داده بود و گفته بود که آن پیام را به دایی‌هایش برساند. پدرم در می‌زند و وارد که می‌شود، هفت، هشت مرد به دور میزی نشسته بودند… لباس‌هایی رسمی و فاخر بر تن داشتند، کلاه پوشیده بودند و در جیب‌هایشان اسلحه بود. میز با اسکناس پوشیده شده بود.


فقط تصور آن صحنه، دود، نوشیدنی و آن مردان خوش‌لباس در محله‌ی پستی در بیرمینگام کافی بود تا با خودم بگویم اسطوره همین است! به این می‌گویند داستان! و این اولین تصویری بود که با آن، پیکی بلایندرز را شروع کردم.»

برخلاف داستان سریال BBC، پیکی بلایندرز واقعی در سال‌های 1890 زندگی می‌کرده‌اند، نه 1920. بیشتر اعضای گروه مردان جوانی بودند و حتی سن بعضی، تا 12 سال هم پایین بود.

با این وجود، پیکی بلایندرز واقعی یک گروه خیابانی تمام عیار بودند و بلندپروازی‌های سیاسی تامی شلبی را نداشتند، اگرچه در خشونت‌های همیشگی خود از تامی و حتی آرتور هم پیشی گرفته بودند. آن‌ها علاوه بر دزدی زد و خورد با گروه‌های رقیب، به پلیس هم توهین می‌کردند.

اگر فکر کرده‌اید که خشونت‌شان علیه دیگران بد بوده، باید بدانید که خشونت بین خودشان از آن هم بدتر بوده است. دایی استیون نایت می‌گوید: «این مردها جنگ را به چشم دیده بودند و جنگیده بودند، دیگر به گوش‌ها، چشم‌ها و گلوهای همدیگر رحم نمی‌کردند. مثل سگ می‌جنگیدند.»

پیکی بلایندرز واقعی


بیشتر بخوانید: معرفی سریال پیکی بلایندرز / خشونت از نوع انگلیسی


اما نام پیکی بلایندرز واقعی از کجا می‌آید؟ می‌گویند که در کلاه‌هایشان، تیغ ریش‌تراش جاگذاری شده بود. کارل چین تاریخ‌شناس، احتمال می‌دهد که این گفته احتمالا واقعی نیست، چون تیغ‌های ریش‌تراش در دوره‌ی پیکی بلایندرز واقعی چندان رایج نبوده‌اند و بیش از حد گران بودند. فرضیه‌ی منطقی‌تر این است که این اسم، ترکیب لبه‌ی کلاه‌هایشان (لغت peak) و کورکننده (بلایندر) باشد که اشاره به ظاهر خوش‌پوش و چشم‌کورکن آن‌ها داشته است!

پیکی بلایندرز واقعی

پیکی بلایندرز واقعی دهه‌ها در خیابان‌های بیرمینگام فرمانروایی کردند اما در سال‌های 1910 میلادی، کم کم قدرتشان را به گروه رقیبی به نام پسران بیرمینگام یا بیرمینگام بویز تسلیم کردند. گرچه قدرتشان کم شد اما اصطلاح “پیکی بلایندرز” از آن به بعد روی تمام گروه‌های خیابانی بیرمینگام باقی ماند.

حتی می‌شود گفت بیلی کیمبر، رهبر بیرمینگام بویز، الگوی تام شلبی بوده است. گرچه بیلی کیمبر، نقش کمرنگی به عنوان یک انگلیسی در فصل اول بازی کرد، اما بیلی کیمبر واقعی، فردی باجذبه و باهوش بود و قدرتمندترین گانگستر انگلستان شد. کیمبر پایگاه دیگری هم در لندن داشت و با دیگر گروه‌ها در سیدز و اوتوکستر، هم‌پیمان شد.

پیکی بلایندرهای واقعی


بیشتر بخوانید: فصل ششم سریال پیکی بلایندرز از زبان کیلین مورفی و آنتونی بایرن ! 


اما تنها دلیل فروپاشی پیکی بلایندرز واقعی، هم‌پیمانی گروه‌های رقیب نبود. با زیاد شدن سخت‌گیری پلیس و مجازات‌های شدیدتر، اعضای زیادی از گروه پیکی بلایندرز خارج شدند اما در عوض تعداد خیلی کمی به آن‌ها پیوستند. اعضای کم سن و سال‌تر پا به مدرسه گذاشتند و با باشگاه‌های مشت‌زنی آشنا شدند که جایگزین خوبی برای گروه به حساب می‌آمد. با شروع دهه‌ی 20، وقتی سابینی‌ها (یک گروه دیگر) تمام ملک و املاک پیکی بلایندرز­­ را از چنگشان در آوردند، آن‌ها مجبور شدند به مناطق خارج شهر کوچ کنند و از دیده‌ها نهان شوند. (این روایت دیگری از ماجرای آن‌ها بود.)­­

بیشتر پیکی بلایندرز کم کم اصلاح شدند و از گفتن گذشته‌ی خود به فرزندانشان شرمگین بودند.

اما شما، حداقل در این سریال، چنین انتظاری از خانواده‌ی شلبی نداشته باشید!