همانطور که به شما قول داده بودیم، تصمیم گرفتیم به صورت گسترده درباره چاکرای چشم سوم یا همان چاکرای پیشانی و ابعاد مختلف آن صحبت کنیم. چاکرای چشم سوم که ششمین چاکرا در بدن انسان است، مسئولیت شهود و دور اندیشی را داراست. این چاکرا در پیشانی و بین دو ابرو واقع شده است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با عملکرد این چاکرا و نحوه فعالسازی آن آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برایتان سودمند باشد.

همچنین برای شناخت چاکراهای مختلف و عملکردشان می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.


هرآنچه باید در مورد چاکراها و نحوه فعال کردنشان بدانید


چاکرای پیشانی یکی از هفت چاکرای بدن انسان است. یکی از اسامی چاکرای پیشانی در زبان باستانی هندی، کلمه آجنا است که معنای آن درک و فرمان است از این رو این چاکرا وظایفش با ضمیر ناخودآگاه ما ارتباط دارد. این چاکرا برگرفته از یک عنصر عالی است که ترکیبی است از چندین عنصر قدرتمند و خارق العاده. هر کس اگر بتواند این چاکرای خویش را فعال کند، انرژی فرازمینی و فوق‌العاده ای خواهد داشت.

چشم سوم

در متافیزیک یوگا، چاکرای پیشانی نقطه‌ای است که اگر فعال شود انسان را از دوگانگی خارج کرده و به آگاهی مطلق می‌رساند، آنگاه آن فرد از بشر جدا شده و توانایی هایی ماورایی خواهد داشت و تناقض و مغایرتی در شخصیت او وجود نخواهد داشت. همانطور که هریش جوهری نویسنده هندی می‌گوید”زمانیکه فرد فرکانس خویش را افزایش داده و پی به چاکرای آجنا یا همان چشم سوم می‌برد، آگاه شده و اینجاست که وی به هوشیاری رسیده است.”

چشم سوم در آیین هندو

هندوها معتقدند دو چشم عادی فرد دنیای فیزیکی را می‌بینند اما چشم سوم توانایی بینش اتفاقاتی که هنوز رخ نداده اند را داراست. گفته می‌شود اگر این چاکرا فعال باشد، پیام هایی از گذشته و آینده به فرد می‌رسد و او توانایی دریافت آن ها را داراست.

شاید شنیده باشید که بگویند”حس ششم فلانی خیلی قویست” یا بگویند” او چشم بسته غیب می‌گوید” این ها ضرب المثل های زبان فارسی هستند که نشات گرفته از مباحث چاکرای ششم و همان چشم سوم است. گویا فردی که حس ششمش قوی است، چاکرای چشم سومش فعال است.


همچنین بخوانید: مدیتیشن برای مبتدی ها ؛ نکات مهم برای آگاهی و خودشناسی


آجنا

رنگ، نماد و محل چاکرای آجنا

رنگ چاکرای چشم سوم عموما بنفش یا بنفش مایل به آبی است. همچنین در برخی مواقع بنفش شفاف نیز رنگ چاکرای ششم بدن انسان است. شامل دو عنصر است که غالبا با خرد و دانایی همراه است. مثلثی وارونه و گل نیلوفر آبی.

چاکرای چشم سوم در بین دو ابری و پشت چشم ها قرار دارد. فرضیه اینکه این چاکرا در وسط پیشانی قرار دارد، غلط است اما متاسفانه بسیاری تصور میکنند چاکرای چشم سوم میان پیشانی است. چاکرای آجنا مربوط به غده پینه ال است که وظیفه تنظیم فعالیت های مغزی از جمله خواب و زمان بیداری را بر عهده دارد. این غده در نزدیکی اعصاب مغز و گیرنده های نوری قرار دارد از این رو اختلال در عملکرد این غده موجب مشکلات بینایی خواهد شد.

روش های فعالسازی چاکرای چشم سوم

  • به رویاهایتان توجه کنید.

رویاها می‌توانند گسسته، گیج کننده، خنده دار و یا حتی ترسناک باشند. با این وجود سعی کنید زمانیکه صدای هشدار صبحگاهی به صدا در می آید، آنها را فراموش نکنید، آنها را یادداشت کنید، در طول روز به آنها فکر کنید. شاید احمقانه به نظر برسد ولی تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

  • در مدیتیشن، تمرکزتان را روی چاکرای چشم سوم قرار دهید.

سعی کنید هنگام مراقبه و مدیتیشن، نوری بنفش مایل به آبی را میان ابروهایتان تصور کنید. این کار باعث می‌شود، شما ایمان داشته باشید که چشم سومتان فعال است. اگر تازه کار هستید و گاهی اوقات ذهن شما بیراهه می‌رود، لازم نیست عصبی شوید و از کوره در روید بلکه با افکارتان همراه شوید و به هریک از آنها توجه کنید.

  • روی تنفستان کار کنید.

تنفس امری بسیار مفید است، همچنین تمرکز بر روی نفس کشیدن و تجسم ورود اکسیژن به قسمت های مختلف بدن در حین مدیتیشن کمک زیادی به باز کردن چشم سوم می‌کند.

  • رژیم غذایی مفید داشته باشید.

پیش از اینکه رژیم غذاییتان را درست کنید، حواستان به برنامه ریزی برای خوردن باشد، چرا که خوردن هرچیزی در هر زمانی ممکن است از لحاظ روحی و جسمی ضررات زیادی برای شما به همراه داشته باشد. سعی کنید برنامه ای مکتوب برای زمان های غذا خوردن خود داشته باشید. پس از آن سعی در تنظیم رژیم غذایی مناسب داشته باشید، هر چیز را به اندازه بخورید و از مواد شیمیایی و مواد غذایی مضر اعم از چیپس و پفک دوری کنید.

  • از صدایتان بهره بگیرید.

بسیار مفید است که در حین مدیتیشن صداهای دلنواز و دلنشین بنوازید. برای مثال می‌توانید با صدای خود آوازی بخوانید البته نباید صحبت کنید مثلا بگویید: …..مممممممم. شاید خنده دار به نظر برسد ولی نتیجه اش فوق‌العاده است. اگر هم علاقه ای به این کار نداشتید، می‌توانید جملات انگیزشی با خود تکرار کنید مثلا بگویید: من موفق می‌شوم، من از پسش بر می‌آیم.

همیشه به یاد داشته باشید، موثر ترین روش برای باز کردن هر چاکرا مدیتیشن است. سعی کنید روزانه مدیتیشن را انجام دهید.


همچنین بخوانید: یوگا و مدیتیشن چگونه سبب آرامش می گردند ؟


خطرات باز کردن چشم سوم

همانطور که درباره خوبی های باز کردن چشم سوم با شما صحبت کردیم، منطقی است تا درباره خطرات این عمل نیز صحبت کنیم. چراکه برای برخی باز کردن چشم سوم خطرات سوء خواهد داشت و نتایج بد آن غیر قابل جبران است.

گاهی باز کردن چشم سوم موجب عوارض جانبی زیر می‎شود:

  • احساس فشار میان دو ابرو به حالتی که انگار فردی درحال فشار دادن آن قسمت است.
  • واضح دیدن اجسام اطراف با نور بسیار بیشتر
  • سردرد های مکرر
  • برخی اوقات عدم توانایی به زبان آوردن برخی جملات به دلیل عدم باور به آنها

با این وجود پیشنهاد می‌شود، قبل از انجام هر کاری مطالعه گسترده ای درباره آن داشته باشید و به مطالب یک یا دو سایت بسنده نکنید.

مدیتیشن

آیا چشم سوم من باز است؟

باز بودن چشم سوم شامل علائم زیر خواهد بود. اگر علائم زیر را دارید بدین معناست که چشم سومتان فعال است.

  • تغییر در رژیم غذایی
  • ادراک فراتر و خروج از دوگانگی
  • تغییر در الگوی تفکر کردن
  • ذهن شما گسترش می‌یابد
  • قدرت های روانی شروع به کار می‌کنند و افکار باز می‌شود
  • می توانید آینده را حدس بزنید: این واضح ترین نشانه آن است

در نتیجه باز کردن چشم سوم، برخی فواید و برخی ضررات دارد. تصمیم با شماست !

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید !

نظرات خود در رابطه با چاکرای چشم سوم را برای ما بنویسید.