چرا آسمان آبی است؟ چرا ستاره ها تنها در شب قابل مشاهده هستند؟ دلیل اینکه آسمان در طول روز و در طول شب متفاوت است اتمسفر سیاره مان است. اتمسفر دور تا دور سیاره مان را پوشانده و از سطح زمین تا فضای خارجی آن ادامه دارد. اتمسفر از گازهای متفاوتی تشکیل شده از جمله اکسیژن (که ما به واسطه آن نفس می کشیم و زنده می مانیم)، کربن دی اکسید (که گاز بازدمی ماست)، متان (که گاز خروجی از متابولیسم موجودات زنده است)، نیتروژن و آرگون.

تمام این گازها و البته مایعات و جامدات سیاره ما از مولکول ساخته شده اند. مولکول ها هم کلکسیونی از اتم ها هستند. اگر بخواهید در مورد اتم ها برایتان بگویم باید از ریز بودنشان شروع کنم. اتم ریز ترین و پایه ترین ساختار در هر موجود زنده و بی جانی است و آنقدر کوچک است که چشم ما با ابزار و بی ابزار، قابلیت دیدنش را ندارد. نکته مهم دیگری هم هست. مولکول های متفاوت ترکیبات متفاوتی از اتم ها دارند و به همین دلیل سایزهای متفاوتی هم دارند.

مطلب مرتبط: سیاره ی ما زمین؛ متراکم ترین سیاره ی منظومه ی شمسی است!!! 

اندازه مولکول ارتباطش را با نور تعیین میکند

این اندازه یک مولکول است که ارتباطش با نور را تعیین میکند. این را هم نباید فراموش کرد که نور خورشید تنها یک رنگ ندارد. تمام رنگ های رنگین کمان در نور خورشید موجودند. به همین دلیل است که ما رنگ های رنگین کمان را تنها در مواقعی می بینیم که نور رفتار خاصی از خود نشان می دهد.

برخی مولکول ها دقیقا به اندازه مولکول های رنگ آبی هستند که خورشید به اطراف می پراکند. به همین دلیل است که وقتی به خورشید نگاه می کنیم اشعه هایی از نور را می بینیم که دقیقا به سمت ما می آیند. البته این نکته را فراموش نکنید که هرگز نباید با چشم غیر مسلح به خورشید نگاه کرد. اما وقتی به جای خورشید به اطراف نگاه می کنید همه جای اتمسفر را آبی می بینید. به همین دلیل است که آسمان در طول روز آبی و روشن است.

کهکشان در شب

در شب، ستارگان را در آسمان تیره و تار می بینیم. ستارگانی که کهکشان راه شیری ما را پر کرده اند. کهکشان راه شیری از میلیاردها ستاره تشکیل شده و خورشید یکی از همین ستاره های درخشان است. البته خورشید در مقایسه با سایر ستارگان پرنورتر نیست. فقط چون نسبت به سایر ستارگان به زمین خیلی نزدیک تر است تا این اندازه پر نور می بینیمش.

در شب وقتی زمین می گردد و شما پشت به خورشید قرار می گیرید تنها نوری که به شما می رسد نور سایر ستارگان است. نور این ستارگان هم مولکول هایی را به اطراف می پراکند. اما چون این ستارگان دورتر هستند تعداد مولکول هایشان هم در اتمسفر ما کمتر است. به همین دلیل است که در شب که پشت مان به خورشید است آسمان را به یک رنگ و در روز که روی مان به سمت خورشید است به رنگی دیگر می بینیم. البته درشب دروازه فضای بیکران به رویمان باز می شود. باید خیلی خوشحال و راضی هم باشیم چرا که می توانیم در تاریکی شب نور ستارگانی که از میلیاردها سال نوری دورتر از ما زندگی کرده اند را ببینیم و لذت ببریم.

مطلب مرتبط: اکسیژن در کهکشانی دیگر! آیا قادر خواهیم بود در جایی به جز زمین نفس بکشیم؟

آسمان سایر سیاره ها

چرا آسمان آبی است؟

سیاره های دیگر منظومه شمسی مولکول های متفاوتی در اتمسفرشان دارند. این یعنی آسمان سیاره های دیگر در منظومه شمسی در شب و روز متفاوت به نظر می رسد. مثلا اتمسفر زهره آنقدر متراکم است که خورشید اصلا دیده نمی شود؛ حتی وقتی در روز روی سیاره به سمت خورشید است. جالب است بدانید که در طول شب هم ستاره ها قابل رویت نیستند.

فضانوردانی که در جو فرای زمین هستند، مثلا در ماه یا در ایستگاه های فضایی بین المللی، آسمان صاف و آبی و زیبایی که ما در روی زمین می بینیم را نمی بینند. آنها خورشید را به صورت ستاره ای عظیم در آسمانی تیره می بینند. البته ناگفته نماند که کهکشان با تمام عظمت و زیبایی اش همیشه پیش رویشان است و می توانند هر لحظه از دیدنش لذت ببرند.

مطلب مرتبط: دانستنی درمورد منظومه شمسی؛ حتما بخوانید!