بسیاری به دنبالی پاسخی قانع کننده برای این سوال اند: چرا افراد خیانت می کنند؟ کشف این موضوع که شریک زندگی تان به شما خیانت کرده است می تواند ویران کننده باشد. ممکن است احساس کنید که آسیب دیده اید و عصبانی و غمگین هستید، حتی ممکن است به لحاظ فیزیکی نیز احساس ناخوشی کنید. اما مهم تر از همه، تنها سوال تان این است که “چرا؟”

یک مطالعه ی گسترده 8 عامل انگیزه دهنده ی خیانت را معرفی کرده است. درست است که این 8 عامل همه ی خیانت ها را توجیه نخواهد کرد. اما می تواند چهارچوب خوبی برای درک انگیزه و دلیل خیانت به ما بدهد.



چرا افراد خیانت می کنند؟

1. خشم یا انتقام

بعضی اوقات افراد از عصبانیت یا تمایل به انتقام جویی خیانت می کنند. شاید شریک زندگی تان از شما بسیار خشمگین و آزرده است و یا از شما خیانتی دیده و می خواهد شما هم همان احساساتی را تجربه کنید که او تجربه کرده، یا حداقل دردی که برای او ایجاد کردید را درک کنید. به عبارت دیگر “او من را آزرد، پس من هم او را می آزارم” تفکر اصلی کسانی است که به انتقام جویی می پردازند.

اما خیانت با انگیزه عصبانیت می تواند به دلایل دیگری غیر از انتقام جویی اتفاق بیفتد، از جمله:

  • ناامیدی از اینکه به نظر می رسد شریک زندگی تان شما یا نیازهای تان را درک نمی کند!
  • عصبانیت از شریک زندگی تان به دلیل اینکه از شما دور است!
  • عصبانیت از اینکه شریک زندگی دیگر از نظر جسمی یا عاطفی چیزی برای ارائه ندارد!
  • عصبانیت یا ناامیدی پس از مشاجره

صرف نظر از علت اصلی، عصبانیت می تواند به عنوان یک محرک قدرتمند برای صمیمیت با شخص دیگری یا همان خیانت عمل کند.


اعتیاد به عشق مشکلی است که شاید شما هم درگیرش باشید!


2. از تب و تاب عاشقی افتادن

احساس هیجان انگیز عاشق شدن به طور کلی برای همیشه دوام نخواهد داشت. هنگامی که شما برای اولین بار حس می کنید عاشق شده اید، ممکن است حتی در نتیجه ی دریافت یک پیام ساده از شخص موردنظر دچار اشتیاق، هیجان و انفجار دوپامین در مغزتان شوید.

اما شدت این احساسات معمولاً با گذشت زمان از بین می رود. مطمئناً عشق پایدار و ثابت وجود دارد. اما شما اشتیاق قرار اول را فقط برای یک بار تجربه خواهید کرد. هنگامی که درخشش تجربه ی این هیجانات محو می شود، ممکن است متوجه شوید که دیگر عشقی در اطراف وجود ندارد. یا شاید متوجه شوید که عاشق شخص دیگری هستید.

به یاد داشته باشید، اینکه شما از تب و تاب عاشقی بیافتید، به این معنی نیست که دیگر عاشق یکدیگر نیستید! ترک رابطه ای که هنوز احساس خانواده بودن، دوستی، ثبات و امنیت را به وجود می آورد سخت است. اما ماندن در رابطه ای که رمانتیک نیست، می تواند به میل به تجربه دوباره عشق و انگیزه خیانت منجر شود.


3. عوامل موقعیتی و فرصت ها

داشتن فرصتی برای خیانت، به سادگی می تواند احتمال خیانت را بیشتر کند. این بدان معنا نیست که هرکسی که فرصت خیانت داشته باشد این کار را خواهد کرد. عوامل دیگر اغلب (اما نه همیشه) بر انگیزه خیانت می افزایند.

این سناریو را در نظر بگیرید: اخیرا بین شما و پارتنرتان فاصله افتاده است، عزت نفس شما نسبت به ظاهرتان پایین آماده است و به تازگی با همکارتان کمی صمیمی شده اید، همکارتان جایی شما را تنها می یابد و می گوید: شما خیلی جذاب هستید و من شیفته شما هستم، امکانش هست کمی بیشتر با هم وقت بگذرانیم؟

اگر فقط یک یا دو عامل دخیل باشد، ممکن است خیانت صورت نگیرد. اما این ترکیب عوامل ایجاد کننده انگیزه – وجود فاصله در رابطه شما، احساس شما در مورد ظاهرتان و توجهی که همکارتان نشان می دهد – می تواند احتمال خیانت را بیشتر کند.


سناریوهای احتمالی

برخی از عوامل موقعیتی همچنین می توانند خیانت را حتی در یک رابطه قوی و ارضا کننده محتمل جلوه دهند، از جمله:

  • نوشیدن زیاد الکل و همبستر شدن با کسی 
  • تمایل به خالی کردن خود بعد از یک اتفاق ناراحت کننده
  • زندگی یا کار در محیطی که تماس جسمی و ارتباط عاطفی زیادی در آن وجود دارد

4- مشکلات مربوط به تعهد

افرادی که با تعهد داشتن مشکل دارند، بیشتر احتمال دارد که مرتکب خیانت بشوند. به علاوه، تعهد برای همه ی افراد معنای یکسانی نمی دهد. ممکن است وضعیت یک رابطه برای دو نفری که درگیر آن هستند، به طور متفاوتی درک شده باشد، یعنی یکی آن را یک دوستی معمولی در نظر بگیرد اما دیگری رابطه شان را رابطه ای خاص و آینده دار در نظر بگیرد.


آیا می توانم به همسرم اعتماد کنم؟ 11 نشانه از مورد اعتماد بودن همسر

دلایل عدم اعتماد طرفین به یکدیگر در زندگی مشترک


حتی ممکن است ما واقعا کسی را دوست داشته باشیم اما از متعهد شدن به او ترس داشته باشیم. در این حالت، ممکن است یکی از دونفر حتی اگر واقعا در آن رابطه راضی و خشنود باشد، به عنوان راهی برای جلوگیری از متعهد شدن، دست به خیانت بزند.

دلایل دیگر خیانت مرتبط با تعهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عدم علاقه به متعهد شدن بلند مدت
  • خواستار یک رابطه ی معمولی تر بودن
  • خواهان راهی برای بیرون آمدن از یک رابطه بودن

5- نیازهای برآورده نشده

گاهی اوقات، نیازهای یک یا هر دو پارتنر برای صمیمیت در یک رابطه برطرف نمی شود. بسیاری از افراد تصمیم به ماندن در رابطه می گیرند زیرا اغلب امیدوارند که اوضاع بهتر شود، به خصوص اگر رابطه به طریق دیگر راضی کننده باشد.

اما نیازهای برآورده نشده می تواند به سرخوردگی منجر شود، که در صورت عدم بهبود، وضعیت ممکن است بدتر شود. این امر می تواند انگیزه ای برای برآورده کردن نیازها در جای دیگر فراهم کند.

نیازهای برآورده نشده جنسی زمانی رخ دهد که:

  • پارتنرها تمایلات جنسی مختلفی داشته باشند
  • یک پارتنر نمی تواند رابطه جنسی داشته باشد یا علاقه ای به رابطه جنسی نداشته باشد
  • یکی یا هر دو اغلب وقت خود را بیرون از خانه می گذرانند

نیازهای عاطفی برآورده نشده نیز می تواند باعث ایجاد خیانت شود. تعریف خیانت عاطفی دشوار است، اما به طور کلی اشاره به شرایطی دارد که شخصی علاوه بر شریک زندگی اش، انرژی عاطفی زیادی را برای شخصی دیگر سرف می کند. این می تواند به یک ارتباط صمیمی منجر شود که شبیه یک رابطه است.


6. میل جنسی

یک میل ساده به رابطه جنسی می تواند برخی افراد را به خیانت وادار کند. عوامل دیگر، از جمله فرصت های جنسی یا نیازهای برآورده نشده جنسی، ممکن است در این خیانت نقش داشته باشند. اما کسی که می خواهد صرفا رابطه جنسی داشته باشد، ممکن است بدون هیچ انگیزه دیگری به دنبال فرصتهایی برای این کار باشد.


13 مورد از رایج ترین و اصلی ترین دلایل کاهش میل جنسی


حتی افرادی که روابط جنسی ارضا کننده ای دارند، باز هم ممکن است بخواهند رابطه جنسی بیشتری با افراد دیگر برقرار کنند. این ممکن است ناشی از سطح بالای میل جنسی باشد، و نه لزوماً هرگونه مشکلات جنسی یا صمیمیت در رابطه.


7. تنوع طلبی

در متن رابطه، میل به تنوع اغلب به رابطه جنسی مربوط می شود. به عنوان مثال، ممکن است شخصی با اینکه کاملا با همسرش راضی است، علاقه مند باشد انواع رابطه جنسی که همسرش تمایلی به آنها ندارد را تجربه کند.

تنوع ممکن است به این معانی نیز باشد:

  • مکالمات یا سبکهای ارتباطی مختلف
  • فعالیتهای مختلف غیر جنسی
  • جذابیت افراد دیگر
  • روابط با افراد دیگر علاوه بر شریک فعلی خود

جذابیت بخش بزرگ دیگری از تنوع طلبی است. خیلی ها می توانند برای شما جذاب باشند و این موضوع صرفا با حضور شما در یک رابطه متوقف نخواهد شد.


8- عزت نفس پایین

تقویت اعتماد به نفس نیز می تواند انگیزه خیانت را ایجاد کند. رابطه جنسی با یک فرد جدید می تواند منجر به احساسات مثبت شود. ممکن است احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس یا موفقیت داشته باشید. این احساسات می تواند عزت نفس تان را تقویت کند.


افزایش عزت نفس در کودکان ؛ موثرترین راهکارها


بسیاری از افرادی که به دلیل مسائل مربوط به عزت نفس خیانت می کنند، شرکای عاشق و حمایت کننده ای دارند که محبت و تشویق را به آنها ارائه می دهند. اما آنها پیش خود فکر کنند: “او فقط از من تعریف می کند تا احساس بدی نداشته باشم”

از طرف دیگر دریافت تحسین و تأیید از شخص جدید می تواند متفاوت و هیجان انگیز به نظر برسد. این ممکن است برای کسی که عزت نفس پایینی دارد، واقعی تر به نظر برسد، چرا که تصور می کند فرد جدید هیچ “تعهد رابطه ای” برای دروغگویی یا اغراق ندارد.

اینبار شما پاسخ دهید. چرا افراد خیانت می کنند؟ آیا پاسخی بود که در این مطلب به آن اشاره نشد؟