چرا باید به مریخ سفر کنیم؟

سازمان ملی هوا و فضای آمریکا یکی از پیشرفته ترین، بزرگترین و سنگین ترین ماشین های مریخ نوری خود را به فضا فرستاده! اما سوال این جاست که چرا؟ چرا باید به مریخ سفر کنیم؟ چرا مریخ نوردی و اکتشاف در این سیاره ی سرخ تا این حد برای ناسا اهمیت دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا 5 دلیل اصلی چنین ماموریت هایی را با هم بررسی کنیم.


همچنین بخوانید:

زندگی روی مریخ چگونه است؟

راجع به پروژه MARS 2020 ناسا و سفر به مریخ چه میدانیم؟


این مریخ پیما به ابزارهای اکتشافی فوق پیشرفته ای مجهز شده که قادرند آخرین بقایای زندگی میکروبی روی مریخ را بررسی کنند. البته فرستادن فیلم و عکس، کندن زمین و فرستادن نمونه ها و پرواز هلیکوپتر کوچک اکتشافی از دیگر توانایی های این مریخ پیماست.

به این جای کار که می رسیم برای خیلی ها این سوال پیش میاید که چرا مریخ؟ واقعا چرا باید به مریخ سفر کنیم؟ چرا باید چنین سرمایه گذاری عظیمی روی این سیاره انجام شود. پاسخ به این سوال بسیار ساده است. مریخ برای ما بسیار با ارزش است چرا که زمان سفر به این سیاره و اکتشاف در آن تنها یک سال و نیم طول می کشد.

علاوه بر این بشر دهه هاست بر روی سیاره ی سرخ اکتشاف میکند. نقشه های این سیاره در دسترس و کامل بوده و خیلی وقت است ،نمونه ی سنگ های مریخی در آزمایشگاها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته شده. تمام این فاکتورها را که کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که قدم های اول در راستای اکتشاف سیاره برداشته شده است! پس اکتشاف مریخ نه تنها سخت نیست، بلکه به سودمان هم هست. اگر برایتان سوال شده است که چرا باید به مریخ سفر کنیم؟ با من و وارونه همراه باشید تا از مزایای اکتشاف مریخ بیشتر بدانید. 

بررسی تاریخ پیدایش زندگی

به اعتقاد دانشمندان، بیلیون ها سال قبل در محل فرود این مریخ پیما دریاچه و رودخانه های فراوان جاری بوده و بر همین اساس احتمال دارد بقایای زندگی میکروبی هنوز در این مکان قابل دسترس باشند.

این ماموریت در واقع به دنبال اثبات این قضیه است که زندگی مختص زمین نبوده و بیلیون ها سال قبل در مریخ هم زندگی جریان داشته است. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، یعنی زندگی در دو سیاره به صورت همزمان اتفاق افتاده باشد، خیلی از فرضیه هایی که تا به حال بشر به آن رسیده از بین خواهد رفت. در این صورت احتمال دارد که زندگی جایی دیگر دراین منظومه هم جریان داشته باشد.


همچنین بخوانید: مریخ روزی میزبان ارگانیسم های زنده بوده است!!! 


فقط کافی است به ابعاد مختلف این فرضیه نگاه کنید، تا پی ببرید چقدر مهم و بزرگ است. چگونگی پیدایش زندگی و همزمان بودنش در چند نقطه از این منظومه هم از لحاظ علمی هم از لحاظ فلسفی و دینی اهمیت بسیار بالایی دارد. تا به این جای کار بشر معتقد بوده که حیات تنها در سیاره ی کوچک خودمان شکل گرفته. اما اگر داستان متفاوت باشد چه؟ اگر جایی فراسوی منظومه ی خودمان، در دنیاهای دیگر زندگی همین حالا در جریان باشد چه؟

تمام تاریخ خودمان را بر این اساس نوشته ایم که که حیات تنها و تنها در سیاره ی ما جریان دارد! اگر چیزی جز این ثابت شود تمام هویت ما به عنوان نوعی زنده از حیات زیر سوال می رود. اگر روزی با تمام این اوصاف ثابت شود که حیات جایی جریان داشته و دارد باید آماده باشیم تا تمام داستان ها و تئوری های خود را تغییر دهیم.

البته چنین تغییر عظیمی در پارادایم تاریخ انسانی پیشتر از اینها هم پیش بینی شده بود. با اثبات داستان زندگی های موازی در زمین و مریخ میتوان به این نتیجه رسید که ممکن است جایی خارج از منظومه ی ما هم زندگی وجود داشته باشد.

توسعه‌ی تکنولوژی های جدید

سازمان هوا و فضای آمریکا در این زمینه تخصص ویژه ای دارد. تکنولوژی های جدیدی مانند سیستم های مکان یابی، ابزار تشخیص بیماری و گوشی های دوربین دار، همه و همه قسمتی از پیدایش خود را مدیون ناسا هستند.

اگر می پرسید چرا، باید بگویم که سازمان هوا و فضای آمریکا نیاز به وسیله ی ارتباطی راه دور داشت. هم چنین نیاز بود برنامه های مکان یابی پیچیده ای تدوین شود. باید ابزاری فراهم میشد که بتوان به واسطه ی آن حجم عظیمی از اطلاعات را جا به جا کرد. سلامت فضانوردان از راه دور را نباید ندید گرفت. تشخیص بیماری ها تنها با چک کردن تصویر ارسالی از فضا مشکل بزرگ دیگری بود که ناسا باید با آن کلنجار میرفت. پس جای تعجبی ندارد که در اختراع تمام این سیستم هایی که گفته شد، ردپایی از ناسا باشد.


همچنین بخوانید: میدان مغناطیسی مریخ؛ یک آشنایی ساده!


رفتن به مریخ به معنای واقعی کلمه به چنین پیشرفت های تکنولوژیکی نیاز دارد. دانشمندان باید ابزار مناسب را داشته باشند تا بتوانند به دنبال نشانه های حیات بگردند، سنگ ها را بررسی کنند، فیلم های با کیفیت بالا بگیرند و به زمین بفرستند. جدایی از اینها دانشمندان باید هلیکوپترهایی داشته باشند که قابلیت پرواز در گرانش کم مریخ را داشته باشد. همان طور که می دانید گرانش مریخ 40 درصد از گرانش زمین پایین تر است. کسی چه می داند با تمام این هزینه ها و اکتشافات در آینده چه اتفاقی می افتد؟ شاید روزی مریخ به منبع مناسبی برای نیاز ما آدم ها تبدیل شد!

پیشرفت صنعت توریسم فضایی

در آینده ای نه چندان دور توریست های سرمایه دار که تمام زمین را زیر پا گذاشته اند تصمیم میگیرند فضا را هم بگردند. به احتمال زیاد ایستگاه های فضایی، ماه و مریخ مقصد خوب و خوشایندی برای این دسته از توریست ها خواهد بود. با پرداخت هزینه های گزاف چنین سفر لاکچری می توانند تجربه ی بی وزنی در فضا را حس کنند، تمام سیاره را در یک نگاه ببینند و ستاره ها از جایی خارج از اتمسفر سیاره ی خاکی مان تماشا کنند.

سفر ها و اکتشافات فضانوردان به مریخ راه را برای سفر های توریستی این چنینی هموار میکند. با ابزار و اکتشافاتی که در این راستا فراهم می شود، میتوانیم هر چه زودتر شاهد چنین سفر هایی باشیم. جدای از این تجربه، سفر فضانوردان به مریخ و آنالیز تاثیرات این سفر بر روی بدنشان، اطلاعات خوبی در اختیار پزشکان قرار میدهد. از این اطلاعات برای بهتر کردن هر چه بهتر کیفیت سلامت توریست ها در سفر فضایی شان استفاده خواهد شد. در همین راستا میتوان از تجربه ی بی وزنی و کمتر بودن گرانش هم استفاده کرد.


مرتبط: داستان تولد آب های موجود در سیاره ی سرخ!


دامنه ی فایده های این اکتشافات تنها به فضا ختم نمیشود. همین جا روی زمین هم می توان از این اختراعات استفاده کرد. با دانشی که ناسا در اختیار بشریت گذاشته، سفر های هوایی خیلی سریع تر و راحت تر شده. حالا مردم به راحتی دور تا دور این سیاره را می گردند، با هم همکاری میکنند و در نتیجه ی این نزدیکی سیاره ی ما تبدیل شده به دهکده ی جهانی!

بهبود کیفیت حفاری های فضایی

خیلی از اجرامی که در منظومه ی شمسی ما وجود دارند، از مواد معدنی و شیمیایی مشابهی که در سیاره ی خودمان وجود دارد ساخته شده اند. این یعنی خیلی از مواد معدنی و شیمیایی که در زمین خودمان رو به اتمام است و خیلی کم پیدا می شود را می توان در سیاره های دیگر پیدا کرد. یکی دیگر از فواید اکتشاف فضا استخراج درست و به اندازه ی همین منابع و ارسال آنها به زمین است. مواد معدنی که ممکن است روی زمین خیلی کمیاب باشد روی سیاره ی دیگر به راحتی قابل دسترسی است. ارسال این مواد معدنی به ما این امکان را میدهد که قدمی جدید در توسعه و صنعت برداریم و چیزهایی را بسازیم که تا به حال به علت نبودن مواد اولیه از ساختنش محروم بودیم.

ناگفته نماند که یکی دیگر از فاکتورهای خاص مریخ پیمای جدید ناسا، تبدیل منابع فضایی مریخ به مواد مورد استفاده ی فضانوردان است. مثلا این مریخ پیما ابزاری دارد که به واسطه ی آن کربن دی اکسید مریخ به اکسیژن تبدیل می شود. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود با انواع پیشرفته تر همین دستگاه میتوان اکسیژن مورد نیاز زندگی انسان روی مریخ را فراهم کرد.

پیشرفت علوم

یکی از خارق العاده ترین ویژگی های بشر کنجکاوی در مورد حیات، جهان هستی و نحوه ی عملکرد این دنیاست. اکتشاف فضا مانند یک ابزار این تشنگی نوع بشر را سیراب میکند و موجب پیشرفت روز افزون دانشمندان در این زمینه می شود.

اکتشافات فضایی تا به این جای کار خیلی از فرضیه ها و دانش بشری را از نو نوشته اند. دهه ی آینده دهه ی دانش آوری تلسکوپ ها، سفر های فضایی و اکتشافات رباتی خواهد بود. با استفاده از دانشی که این ابزار در اختیارمان می گذارند می توانیم به پاسخ  برخی از اساسی ترین سوال هایمان در مورد پیدایش زندگی خارج از زمین، ممکن بودن یا نبودن حیات جایی خارج از این سیاره ی خاکی و چگونگی پیدایش سیارات برسیم.

در ادامه بخوانید:

آینده جهان چگونه خواهد بود؟ پیش بینی وضع جهان در سال 2030