قطعا به عنوان کسی که انیمه‌ می‌بینه و شاید سعی کرده افراد دیگه‌ای رو به سمت انیمه بکشونه، تجربه‌ی برخورد با کسانی رو داشتید که قصد امتحان کردن انیمه رو نداشتند یا علاوه بر این که انیمه‌ای رو امتحان نمی‌کنن، به تنفرورزی راجع به اون‌ها هم می‌پردازن. اما واقعا چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟ با شهرت روزافزون مدیوم انیمه، شاید از خودتون بپرسید که واقعا چرا باید کسی در دنیا وجود داشته باشه که نخواد انیمه رو امتحان کنه؟

چون در منطق کسی که انیمه می‌بینه، قطعا انیمه برای چیزی برای ارائه کردن داره، از کمدی گرفته تا اکشن و درام و رومنس. پس چه دلیل منطقی یا غیرمنطقی‌ای وجود داره که انیمه به مذاق خیلی‌ها خوش نیاد؟ با ما در مجله وارونه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم که چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟

مرتبط: بهترین انیمه ها برای علاقمند کردن دیگران به انیمه 

چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟

چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟

تنفر همیشه عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان بوده و به شکل‌های گوناگون خودش رو نمایان می‌کرده. در دنیای مدرن هم کامنت، توییت یا پست‌های مختلف می‌تونن چهره‌ای از تنفر یک فرد نسبت به یک فرد دیگه یا یک موضوع باشن. یک حقیقت اجتناب‌ناپذیر راجع به تنفر اینه که رابطه‌ی مستقیم با شهرت و محبوبیت داره. هر چقدر که به شهرت و محبوبیت یک فرد یا اثر یا مدیوم افزوده بشه، افراد بیشتری هم نسبت به اون موضوع ابراز تنفر می کنند.

می‌تونیم یوتوبرها رو مثال بزنیم، عمده‌ی یوتوبرها وقتی که دنبال‌کننده‌های اندکی دارن، توجه زیادی جلب نمی‌کنن و افراد زیادی هم تنفرشون از اونها رو نشون نمیدن اما کافیه که این فرد از یک حدی مشهورتر بشه و اون وقت سیل نظرات منفی جاری میشن. حالا اگر انیمه رو هم در این فرمول بذاریم می‌بینیم که در دهه‌ی اخیر با افزایش محبوبیت جهانی انیمه، افزایش تنفرورزی هم نتیجه‌ی قابل‌پیشبینی‌‌ای بوده اما واقعا چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟

مرتبط: 10 باور غلط درباره انیمه ها که باید کنار گذاشته شوند! 

دوره‌ی اوج‌گیری

چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟ اوج گیری انیمه

زمان شروع اوج شهرت انیمه در همین دهه‌ی اخیر بود و خب تا قبل از اون برای عمده‌ی جامعه، یک جور “تابو” یا وسیله‌ی تمسخر بود. انیمه‌هایی هم که پخش میشدن صرفا به عنوان “اون کارتونه که تلویزیون نشون میده” شناخته میشدن و افراد کمی انیمه رو اون جور که باید می‌شناختن و قبول داشتن.

سختی دانلود انیمه و کمبود دسترسی مردم به اینترنت هم باعث شده بود افراد یا اصلا با انیمه آشنا نشن یا به خودشون زحمت دانلود یا تماشای انیمه رو ندن. که البته تمام اینها با فراگیر شدن اینترنت تغییر کرد و در نهایت هم بساط دانلود و تماشای آسان انیمه فراهم شد. طرفدارای انیمه هم با نشون دادن علاقه شون در فضای مجازی، افراد بیشتری رو با این مدیوم آشنا کردن. این انقلاب در استفاده از اینترنت در دهه‌ی اخیر با پخش انیمه‌هایی همه‌پسند همراه شد و انیمه به بهترین نحو در دسترس ما قرار گرفت.

در این دهه شاهکارهایی جهانی مثل اتک آن تایتان که حتی سریال‌بازها هم به عظمت اون اذعان دارن پخش شدن و انیمه تبدیل به یک مدیوم معمول و عامه شد، که دیدنش اصلا کار عجیبی نبود. اما خب قطعا خیلیا وجود دارن که هنوز تغییر عقیده ندادن و به طرز فکر دوره‌ی قبل پایبندن اما خب نسل تا نسل تفاوت‌های زیادی اتفاق میفته و هر چه زمان بیشتری از وجود انیمه بگذره، افراد بیشتری بهش جذب میشن و اون رو به رسمیت می‌شناسن پس صرفا بذارید کمی زمان به جلو بره و کار خودش رو انجام بده.

زبان ژاپنی

چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟ زبان ژاپنی

این مورد به طور کامل به سلیقه‌ی فرد برمیگرده. این که زبان اصلی دوست داره یا نه و اینکه با صداپیشگی پر احساس ژاپنی‌ها میتونه ارتباط بگیره یا خیر. اکثر ما به خاطر دوبله‌های محشری که دیدیم به دوبله‌ی فارسی عادت کردیم و همیشه انتخاب دوممون در صورت نبود دوبله یا وجود دوبله‌ی بد، دیدن اثر با زیرنویس فارسی و صدای انگلیسی بوده. و به همین دلیل چون ما عمدتا در زندگیمون یا به زبان فارسی یا به انگلیسی به عنوان صدای آثار عادت کردیم، شاید برای بعضی افراد شنیدن زبان ژاپنی آزاردهنده باشه و با لحن و در کل حس این زبان ارتباط نگیرند.

اما باز هم به دلیل سلیقه، کسایی هستند که به خاطر همین مهارت ژاپنی‌ها در صداپیشگی جذب انیمه میشن. اینکه صداپیشه‌‌های ژاپنی واقعا توانا هستن میتونه دلیلی برای وابسته شدن به این مدیوم باشه. در آخر این که فرد بتونه به زبان ژاپنی عادت کنه یا نه، کاملا به سلیقه‌ش برمیگرده. البته انتخاب دیگه‌ای هم هست و اونم اینه که با دوبله‌ی انگلیسی اثر رو ببینید که خب احتمال داره به خاطر کیفیت کمش، از لذت تجربه کاسته بشه.

کمدی جنسی

احتمالا بزرگترین دلیل اینکه چرا بعضی ها از انیمه متنفرند همین افراطی‌گری در اضافه کردن کمدی جنسی به تمام انیمه‌هاست. عنصری که نه به کمدی اثر اضافه می‌کنه و نه داستان رو گسترش میده و صرفا به دلیل فشار استودیوها یا قوه‌ی کمدی ضعیف نویسنده، از داخل انیمه سر در میاره. از دلایل اضافی بودن کمدی جنسی، یا فن‌سرویس، میشه کاغذها متن نوشت اما سعی می‌کنیم خلاصه نگهش داریم.

مرتبط: بهترین انیمه های کمدی

بزرگترین مشکلی که فن‌سرویس ایجاد می‌کنه سخت‌تر کردن پیشنهاد دادن انیمه به افراد تازه‌وارده. وقتی‌که فن‌سرویس در عمده‌ی انیمه‌ها وجود داره و ما هم نمیدونیم که سلیقه‌ی فرد در رابطه با همچین محتوایی چیه، قطعا نمیتونیم با اطمینان کامل یک اثر رو پیشنهاد بدیم. جون نتیجه‌ی یک پیشنهاد بد میتونه خیلی مخرب باشه در حدی که این فرد که می خواست وارد دنیای انیمه بشه، دیگه حاضر نمیشه که انیمه‌ی دیگه‌ای رو امتحان کنه و در نظرش تمام انیمه‌ها همچین محتوای جنسی‌ زننده‌ای دارن.

وجود پارادوکس در ژانرهای انیمه‌ها، از دلایل دیگه‌ی اضافی بودن این عنصر هستش. انیمه های شونن همونطور که از اسمش پیداست برای نوجوان‌ها و جوان‌هاست اما بخش کمدی اثر اصلا و ابدا مناسب این رنج سنی نیست. وقتی ما اثری رو داریم که به صورت تمام و کمال باب دل یک فرد نوجوونه و میتونه اون رو به آسونی به انیمه دیدن بکشونه، چرا با کمدی‌ای به این ضعیفی اون رو از اثر دور کنیم و حتی روش اثر منفی‌ای بذاریم؟در هر صورت فن‌سرویس در حد و حدود خودش اشکال نداره اما وقتی افراد تنفرورز با اشتراک‌گذاری اینجور سکانس‌ها سعی کنن تصویری از انیمه به دیگران نشون بدن که تمام انیمه‌ها دارای همچین محتوایی هستن، اون وقته که باید نگران شد.

آرت‌استایل

چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟ آرت استایل

انیمه برای عمده‌ی طرفدارانش، از جوانی یا نوجوانی به زندگیشون وارد شد (هرچند قطعا در کودکی بدون دونستن وجود چیزی به نام انیمه چندین اثر انیمه‌ای رو تماشا کردن)، و این یعنی فرد قبل از انیمه به تماشای مدیوم دیگه‌ای مشغول بوده‌ که اون مدیوم انیمیشن‌های غربی، و در مرکزشون دیزنی، بوده.

قطعا اکثر افراد با دیدن انیمیشن‌های والت دیزنی بزرگ شدن و اگر هم با والت دیزنی نبوده، با انیمیشن‌های سریالی غربی رشد کردن و این یعنی ذهن و علاقه‌ی آنها به این نوع استایل عادت کرده. استایلی با کاراکتر-دیزاین‌هایی عمدتا معمولی‌ و انسانی و یا استایل انیمیشن‌‌هایی که با تکنیک سه‌بعدی‌سازی ساخته شدن. قطعا تغییر وقتی ‌که سلیقه‌ی فرد از کودکی به این شکل پرورش یافته، سخته و خود فرد هم احتمالا تن به امتحان استایل‌های تازه نمیده.

البته خود دیزنی و پیکسار هم با هر انیمیشن در حال استفاده از دیزاین‌های جدید هستن و متوجه شدن که یکسان بودن استایل تمام آثارشون ویژگی اشتباهیه. برای مثال انیمیشن Luca، آخرین ساخته‌ی کمپانی دیزنی، دارای دیزاین‌های تازه‌ای بود و همین انتخاب دیزاین در نگاه منتقدها نکته‌ی مثبتی تلقی شد.

به همین خاطره که هرچند استایل متفاوت دنیای انیمه خیلی‌ها رو از انیمه دور می‌کنه، اما خیلی‌ها هم به خاطر همین تنوع استایل هنری به انیمه جذب میشن. استایلی که در خیلی از آثار دارای روح و زندگیه و مثل یک اثر هنری میمونه. هر کارگردان انیمه‌ای دارای استایل مختص به خودشه و اما همه‌ی آنها زیر اسم “انیمه” دور هم جمع شدن و این ویژگیه که دنیای این مدیوم رو وسیع و متنوع کرده.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های کوتاه ؛ انیمه هایی که کمتر از 20 قسمت دارند! 

وظیفه‌ی ما

وظیفه‌ی ما به عنوان کسانی که طرفدار انیمه هستیم و می خوایم فرهنگ انیمه دیدن رو گسترش بدیم، اینه که صرفا آشناکننده باشیم و راهنما. اینکه به فرد مورد نظر فقط راه رو نشون بدیم و انتخاب‌های مناسب رو بهش معرفی کنیم و چیزی بیشتر از این نباشیم.

این که فرد بخواد همچین چیزی رو امتحان کنه یا نه کاملا دست خودشه و ما به هیچ وجه نباید کسی رو به زور وادار به انجام کاری کنیم که صرفا سلیقه‌ی ماست چون در نهایت اینکه اون فرد وارد دنیای انیمه بشه و با شما وارد مکالمه درباره‌ی این موضوع مشترک بشه فقط و فقط خواسته‌ی شماست و شما ممکنه اون رو در تنگنا قرار داده باشین. اگر ما رفتار نادرستی در هنگام دعوت کسی به انیمه دیدن انجام بدیم، ممکنه نتیجه‌ش متنفر شدن فرد از انیمه باشه چون ما در زمان دعوت، نماینده‌ی جامعه‌ی انیمه هستیم و تمام کارهای ما دارای عواقب هستن پس در هنگام دعوت هر فرد به هر کاری دقت داشته باشید.

از طرفی رفتار ما اوتاکوها در رسانه های اجتماعی می تونه توی ترویج فرهنگ انیمه دیدن تاثیرگذار باشه. پس بهتره رفتار آنلاین مون رو کنترل کنیم و اگر اختلاف نظری هم وجود داشت، مودبانه در موردش صحبت کنیم و از فحاشی پرهیز کنیم.

مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: بهترین انیمه ها برای دخترها که می توانند از تماشایشان لذت ببرند!