چرا ریلکسیشن حالم را بدتر می کند؟ براساس تحقیقات جدید، برخی از افراد هنگام تلاش برای استراحت، اضطراب بیشتری پیدا می کنند زیرا استراحت باعث نگرانی آنها می شود. اگرچه هدف از تمرینات آرامش بخش یا همان ریلکسیشن، کاهش اضطراب است، اما برای برخی افراد تأثیر متضادی دریافت می کنند.



چرا نگران هستید؟

در سال 2011، پروفسور نیومن تئوری “اجتناب از مقابله” را تدوین کرد. او توضیح می دهد: ” افراد ممکن است به عنوان راهی برای جلوگیری از ناامیدی که ممکن است در صورت وقوع اتفاق بد احساس کنند، خود را به طور عمدی مضطرب می کنند.” نگرانی، طبق این تئوری، در واقع تلاشی برای “پیش پرداخت” چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد.

نیومن توضیح می دهد که این واقعا مفید نیست. با توجه به اینکه اکثر چیزهایی که ما نگران شان هستیم، اصلا اتفاق نمی افتند، مغز بعضی افراد اینگونه نتیجه گیری می کند که “بخاطر اینکه من نگرانش شدم، اتفاق نیوفتاد! پس باید نگران بودن را ادامه دهم”

در نتیجه فرد از اینکه در آرامش باشد و اضطراب چیزی را نداشته باشد، نگران می شود. 

مطالعه ریلکسیشن در افراد مبتلا به اضطراب

همانطور که محققان در مقاله خود توضیح می دهند: “مدل اجتناب از مقابله فرض می کند که افراد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته و … از تجربه ی احساسات منفی شدید می ترسند و بنابراین ترجیح می دهند نگران باشند تا در صورت بروز اتفاقات بد، نا امید نشوند. به عبارتی اگر در وضعیت ریلکسیشن قرار بگیرند، با کوچکترین اتفاق بدی غافل گیر خواهند شد. 

به همین دلیل بسیاری می پرسند: چرا ریلکسیشن حالم را بدتر می کند؟ اما بهتر است در برابر آن مقاومت کنید و به ریلکسیشن و تمرینات آرام بخش ادامه دهید. اینکار باعث می شود الگوی مزی تان را تغییر دهید و متوجه شوید که نگران بودن تان نیست که از بروز اتفاقات بد جلوگیری می کند.