بسیاری از افراد می پرسند چرا صبح ها با استرس از خواب بیدار می شوم؟ طبیعی است اگر هراز چندگاهی صبح ها هنگام بیدار شدن دچار استرس می شوید، اکا اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد باید به دنبال علت آن باشید.



اختلال اضطراب فراگیر (GAD) شرایطی است که باعث نگرانی غیر قابل کنترل و بیش از حد می شود و بر زندگی روزمره فرد تأثیر می گذارد. GAD ممکن است باعث شود فرد با اضطراب از خواب بیدار شود یا دچار مشکل به خواب رفتن یا ماندن در خواب شود.

علائم شایع GAD شامل موارد زیر است:

GAD و سایر اختلالات اضطرابی می توانند با گذشت زمان بروز کنند. در بیشتر موارد، چندین دلیل برای اضطراب فرد وجود دارند. افراد با سابقه خانوادگی اضطراب بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند، اما ممکن است هرکسی دچار اضطراب شود.

چرا صبح ها با استرس از خواب بیدار می شوم؟

1. استرس در محل کار، خانه یا مدرسه

استرس پاسخ طبیعی بدن به محرکهای ناخوشایند است. بدن وقتی فرد احساس نگرانی یا استرس می کند، کورتیزول آزاد می کند، که افراد معمولاً از آن به عنوان هورمون استرس یاد می کنند. 

طبق یک مطالعه، وقتی فرد تحت فشارهای زیادی قرار می گیرد، بدن هنگام صبح مقدار زیادی کورتیزول آزاد می کند. هنگامی که کورتیزول فرد را بیدار می کند، متخصصان پزشکی از این امر به عنوان پاسخ بیداری کورتیزول (CAR) یاد می کنند. و این رایج ترین دلیلی است که باعث می شود افراد با استرس از خواب بیدار شوند. 

برای اکثر افراد زمانی که عامل استرس زا از بین می رود، استرس هم از بین خواهد رفت، در غیر این صورت باید به متخصص بهداشت روان مراجعه شود. 

2. سوء مصرف مواد یا الکل

افرادی که از قبل با اضطراب سر و کار داشتند باید از مصرف الکل و مواد مخدر حتی به صورت تفریحی خودداری کنند. اگرچه مصرف مواد و مصرف الکل ارتباط مستقیمی با اضطراب ندارد ، اما می توانند علائم اضطراب را بدتر کنند. در نتیجه، الکل یا مواد دیگر می توانند بر نحوه خوابیدن یا احساس او هنگام بیدار شدن تاثیر بگذارد.



3. وجود مشکلات در روابط

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اینکه فرد چقدر در روابط خود خوشحال است می تواند به طور مستقیم بر جنبه های سلامتی او تأثیر بگذارد. جنبه هایی مانند بهبود بیماری و الگوهای خواب. 

در تحقیقی مشخص شد زمانی که زنان در رابطه شان احساس رضایت می کنند و تعاملات مثبت را گزارش می کنند، خواب بهتری خواهند داشت. همچنین زمانی که روابط فرد دچار تعارض شده باشد، خواب فرد مختل خواهد شد یا با احساس اضطراب از خواب بیدار خواهد شد. 

4. بروز وقایع استرس زا در زندگی

GAD و سایر اختلالات اضطرابی ممکن است به دلیل وقایع استرس زا که در جریان زندگی یا به صورت حاد رخ می دهند، ایجاد شوند. برخی از وقایع زندگی که باعث احساس اضطراب هنگام بیدار شدن می شوند:

  • تغییر در تنظیمات زندگی، نقل مکان خود یا دیگران
  • تعویض شغل یا از دست دادن آن
  • تجربه سوء استفاده جسمی، روحی یا جنسی
  • جدایی یا مرگ یکی از عزیزان
  • شوک عاطفی پس از یک رویداد آسیب زا

فراموش نکنید که وقایع اخیری که در کشورمان شاهدشان بوده ایم، که در حال حاضر جدی ترین شان “شیوع فراگیر کرونا ویروس” است، می توانند در استرس و اضطراب شما نقش کلیدی را بازی کنند.



5. مشکلات مالی

امور مالی تقریباً هر بزرگسال بالغی را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از مردم نگران آنها هستند. امروزه با توجه به تحریم های سنگین نگرانی های افراد از هزینه ی خورد و خوراک و پوشاک تا حرفه و مسافرت شان متغیر است. به طور کلی می توان گفت کمتر کسی پیدا می شود که دغدغه ی مالی نداشته باشد. 

با این حال، برای برخی، فکر کردن و نگرانی در مورد امور مالی می تواند به یک مشکل طاقت فرسا تبدیل شود و روی الگوی خواب و بیدار شدن او تاثیر بگذارد.



6. مشکلات سلامت جسمی

بیماری جسمی مزمن می تواند در فرد ایجاد اضطراب کند و یا آن را تشدید کند. اگرچه هرکسی به مشکلات سلامتی واکنش متفاوتی نشان می دهند، اما فردی که یک مسئله پزشکی مزمن دارد احتمالا دچار اضطراب خواهد شد. بیماری هایی مانند:

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • فشار خون
  • آسم
  • پسوریازیس
  • افسردگی
  • سرطان

7. سایر اختلالات سلامت روان

شخصی که با GAD زندگی می کند ممکن است اختلالات سلامت روان دیگری داشته باشد یا نداشته باشد. وجود اختلال دیگری مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی می تواند باعث تشدید احساس اضطراب در فرد شود، در نتیجه فرد صبحها با اضطراب از خواب بیدار خواهد شد. 

در ادامه بخوانید: